استان قم برای تبدیل‌شدن به قطب فعالیت‌های سودآور اقتصادی در مرکز ایران ویژگی‌های بسیاری دارد که ازجمله مهم‌ترین‌ آن‌ها نزدیکی به پایتخت به‌عنوان مهم‌ترین بازار کشور است.
کد خبر: ۸۹۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹ 23 August 2020

به گزارش تابناک قم، کارشناسان اقتصادی بر این نکته تاکید دارند که نزدیکی به بازار مصرف به معنای کاهش هزینه تولید و قیمت نهایی محصول است و قدرت رقابت‌پذیری آن را با سایر کالاهای مشابه افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی قم می‌تواند چنین مزیتی را برای بهره‌برداران ایجاد کند که موقعیتی مهم و کم‌نظیر در انجام موفق فعالیت‌های اقتصادی است؛ درهمین رابطه خبرنگار ایرنا در گفت‌وگو با شماری از مسئولان بخش‌های اقتصادی استان نگاهی به ظرفیت‌های کم‌نظیر قم برای حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های صنعتی سودآور، پرداخت.

شهرک‌های صنعتی قم کانون سرمایه‌گذاری در مرکز ایران  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم پیرامون این موضوع گفت: شهرک‌های صنعتی قم با در اختیار داشتن امکانات زیرساختی موردنیاز برای فعالیت‌های تولیدی درسطوح مختلف، دسترسی به مهم‌ترین راه‌های مواصلاتی کشور و نزدیکی به تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف داخلی،‌ بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های صنعتی است.

مهرداد غضنفری بیان کرد: برای سهولت هرچه بیشتر حضور سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی قم، وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به‌ صورت میدانی توسط دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و مشکل‌های آنان پایش می‌شود.

وی افزود: هدف از تشکیل جلسه‌های اقتصادی استان در مناطق صنعتی، حضور میدانی و بدون واسطه مدیران در جمع سرمایه‌گذاران و شنیدن مسائل و نکات موردنظر آنان است، چراکه در این شرایط می‌توان راهکارهای رفع موانع تولید را در زمان کوتاه‌تر و به شکل مؤثرتری بیان کرد.

وی ادامه داد: نتیجه مثبت این کار می‌تواند، شرایط اقتصادی استان را متحول و ظرفیت‌های صنعتی آن را به‌صورت کامل شکوفا کند.

غضنفری گفت: جذب سرمایه‌گذار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ازجمله ظرفیت‌های موثر توسعه قم به شمار می‌آید که باید مسائل و مشکلات آن ازجمله در بحث تخصیص زمین موردنیاز، در قالب راهکارهای ملی و استانی هرچه سریع‌تر برطرف شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم تأکید کرد: دولت این اختیارات را در اختیار مسئولان استان‌ها قرار داده است تا وضعیت تولید و اشتغال بهبود یابد و ما شاهد افزایش بهره وری در شهرک‌ها و مناطق صنعتی باشیم.

غضنفری با اشاره به این‌که همه مسئولان استان باید به دنبال پشتیبانی از سرمایه‌گذاران و حل مسائل ایشان باشند، افزود: افزایش نرخ اشتغال تنها در صورت حمایت از تولیدکنندگان و پشتیبانی مالی و معنوی از آن‌ها محقق می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت حمایت از سرمایه‌گذاران گفت: نباید اجازه دهیم سرمایه‌گذاران به دلیل حمایت نشدن و نبود بسترهای لازم همچون زمین مناسب، فعالیت اقتصادی خود را به‌جای قم در منطقه دیگری انجام دهند.

صنعت قم بهترین فرصت سرمایه گذاری در قلب کشور

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز دراین خصوص گفت: بخش صنعت استان با ظرفیت‌های مناسب به‌منظور ایجاد چرخه تولید محصول و امکانات مطلوب برای فعالیت‌های اقتصادی، بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در قلب کشور است.

محمود سیجانی بیان کرد: نزدیکی قم به تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف کشور یکی از عوامل رونق سرمایه‌گذاری در بخش تولید این استان است.

وی افزود: اتصال به مهم‌ترین راه‌های حمل‌ونقل کشور در بخش جاده‌ای و ریلی و همچنین نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام(ره) از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت قم است.

وی ادامه داد: همچنین زیرساخت‌های مناسب مانند گاز، برق، آب، مخابرات و سایر امکانات موردنیاز تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی استان و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان فراهم است و آنان می‌توانند از این ظرفیت برای رونق بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی موردنظر استفاده کنند.

سیجانی گفت: وجود گسترده مراکز علمی و دانشگاه‌های تخصصی حوزه صنعت، از دیگر مزایای قم در این بخش است که می‌تواند نیروی انسانی ماهر موردنیاز واحدهای صنعتی را تامین کند.

وی بیان کرد: قم درزمینهٔ بسیاری از صنایع فرهنگی همچون صنعت چاپ و نشر جزو استان‌های نخست کشور است و گسترش سرمایه‌گذاری در این بخش با توجه به جایگاه علمی و مذهبی استان، می‌تواند درآمدزایی مناسبی درپی داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین وجود مواد معدنی و محصولات کشاورزی متنوع در قم، زمینه فعالیت‌های اقتصادی گسترده در بخش ایجاد صنایع فرآوری مواد معدنی و صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی در این استان را به وجود آورده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: صنایع بومی‌شده در استان همچون کفش و دمپایی، چوب، سنگ، صنایع پلاستیک، لاستیک و صنایع فلزی از دیگر ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان است که می‌توان در قالب خوشه‌های صنعتی و ارتقاء فناوری واحدهای صنعتی تولیدکننده آن، نسبت به توسعه و گسترش سرمایه در این بخش با ارائه حمایت‌های لازم اقدام نمود.

استان قم ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای سرمایه‌گذاری دارد

مدیرکل امور اقتصادی ودارایی قم گفت: این استان ظرفیت فوق‌العاده ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری دارد و تمام توان خود را برای جذب سرمایه‌گذاران به کار می‌گیریم.

عادل علیپور افزود: قم، علاوه بر نزدیکی به پایتخت، شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و درکنار این دو شاخصه مهم، ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی مطلوبی دارد.

وی ادامه داد: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در اداره کل اقتصاد و دارایی استان، توان کارشناسی مطلوبی در شناخت و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری دارد و تاکنون اقدامات قابل‌توجهی در رفع موانع سرمایه‌گذاری در این مرکز انجام‌شده است.

علیپور گفت: قم به دلیل ویژگی‌های اقلیمی، شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدید پذیر ازجمله انرژی خورشیدی و انرژی باد دارد، ضمن این‌که این استان در صنایع ساختمانی و مصالح ازجمله سنگ و آجر، تولید فرش‌های نفیس دستباف، صنایع مرتبط با فرش ازجمله نقشه و طراحی فرش، صنایع چوب، منبت و مهم‌تر از همه تولید سوهان مرغوب، شناخته‌شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم تاکید کرد: شهرک صنعتی شکوهیه در قم، نشان از ظرفیت اقتصادی و جغرافیایی این استان در تولید صنایع غذایی دارد و خوشبختانه ظرفیت استان در این بخش، بهتر از سایر جنبه‌ها، شناخته و دیده‌شده است.

وی گفت: باوجود اقدامات مطلوبی که در جذب سرمایه‌گذاری برای استان صورت گرفته، هنوز در جذب سرمایه در بخش‌های مختلف اقتصادی قم با وضعیت مطلوب، فاصله زیادی داریم.

منطقه ویژه سلفچگان قم بهترین مکان برای تولید است

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم نیز گفت: این منطقه به دلیل قرار گرفتن در کانون تبادلات تجاری کشور،‌ بهترین مکان برای تولید و نگهداری کالا به شمار می‌آید.

سید مهدی علیزاده طباطبایی بیان کرد: فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تجارت کشور،‌ دارای مزایای بسیاری است که تولیدکنندگان را به فعالیت در این مکان ترغیب می‌کند.

وی افزود: این منطقه علاوه برجذب سرمایه‌گذاران داخلی،‌ امتیازاتی دارد که موجب می‌شود سرمایه‌گذاران خارجی از ظرفیت آن برای حضور در بازار ایران استفاده کنند و هم‌اکنون نیز رقم قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری بین‌المللی کشوردراین منطقه صورت گرفته‌ است.

وی ادامه داد: استقرار در چهارراه مواصلاتی کشور و نزدیکی به بزرگترین بازارهای مصرف درکنار فضای وسیع فراهم‌شده برای تولید و نگهداری کالا،‌ امکان مطلوبی را برای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه اقتصادی ویژه سلفچگان فراهم آورده است.

علیزاده طباطبایی گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام اسلامی برای ایجاد گشایش در امر تولید و اشتغال کشور است و توانسته درواقع مختلف به‌ویژه شرایط سخت تحریم، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به پویایی هرچه بیشتر اقتصاد ملی کمک کند.

وی با اشاره به امتیازهای در نظر گرفته‌شده برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، افزود: این منطقه دارای مجوز عام است و همه نوع فعالیت اعم از تولیدی و تجاری در آن مجاز محسوب می‌شود، ازاین‌رو همه نوع فعالیت تولیدی، تجاری و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان جریان دارد  که البته در حال حاضر بیشتر رویکرد فعالیت‌های اقتصادی در منطقه تولیدی است.

وی ادامه داد: هزینه تولید محصول در این منطقه پایین است و تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند محصول خود را با هزینه کمتری وارد بازار کنند.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری قم در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۷۶ به تصویب هیات وزیران رسید.

این منطقه به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی - اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان قم بیش از ۵۱ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در ۲هزار و ۲۳۱ واحد صنعتی و صنایع معدنی استان برای ۵۶ هزار و ۸۰۴ تن فرصت اشتغال ایجادشده است؛ همچنین قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار