کد خبر: ۸۹۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸ 22 August 2020

 

این رستخیز عام که نامش محرم است

باز این چه شورش است که در خلق عالم است / باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

پاسداشت عزای سید وسالار شهیدان در خبرآنلاین با آثار و گفتاری از: آیت الله وحید، آیت‌الله استادی، دکتر الهی قمشه ای، دکتر گلزاری، دکترسنگری، استادخرسند، استاد ابوالحسنی منذر، دکتر نیکُلسون، دکتر براون؛این مجموعه تلاشی است برای گسترش اندیشه و معرفت حسینی و حرکت در جهت عقلانیت و عبرت های عاشورایی که امیدواریم مورد توجه تان قرار بگیرد.

باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین
بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است

این صبح تیره باز دمید از کجا کزو
کار جهان و خلق جهان جمله در هم است

گویا طلوع می‌کند از مغرب آفتاب
کاشوب در تمامی ذرات عالم است

گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست
این رستخیز عام که نامش محرم است


پیام آوران معرفت

آیت الله وحید/ سخنان شنیدنی درباره کوچکترین کلمه‌ای که نباید بگوئید...
آیت الله وحید خراسانی می گوید: اگر دنیا هم برای عزاداری امام حسین بسوزد، هنوز کم است. مردم ایران! بدانید کوچکترین کلمه که شعائر اسلامی را سست کند، کمر خاتم النبیین را می شکند. این سینه زنی ها، این زنجیرزنی ها باید به حد اعلی حفظ شود....
فایل صوتی سخنان ایشان را اینجا بشنوید.


آیت‌الله استادی / یک برداشت غلط: امام حسین، شهید گریه است
عضو جامعه مدرسین حوزه معتقد است: امام(ع) برای حفظ دین خدا شهید شد، ولی این که می توانند از ما شفاعت کنند در جای خود باید بحث شود؛ این که همه ما محتاج به شفاعت این بزرگواران هستیم غیرقابل انکار است، ولی بیان این مطلب که شفاعت تنها دلیل قیام حضرت بود، مساله درستی نیست؛ چون این برداشت یک خط فکری بسیار مخرب را ایجاد می کند و عده ای تصور می کنند که ما مجاز هستیم به واسطه عشق به حضرت، هر گناهی را مرتکب شده و بعدها منتظر شفاعت می مانیم؛ در حالی که حضرت برای این که گناهی صورت نگیرد، قیام کردند. یکی دیگر از برداشت های اشتباه از متون زیارتی این است که برخی عنوان می کنند که امام، شهید گریه است؛ درحالی که این برداشت نیز اشتباه است؛ زیرا گریه برای امام حسین(ع) سازنده است، ولی امام برای اشک ریختن ما شهید نشدند و قیام حضرت هدف بسیار بالاتری را تعقیب می کرد...

متن کامل سخنان این مجتهد و محقق معارف دینی را اینجا بخوانید.

نواندیشان عاشورا

دکتر حسین الهی قمشه ای/ زیباترین تصویر را دریابید
استاد و محقق معارف دینی معتقد است: یکی از صفات انسانهای شایسته و کامل، رضا به مقدرات الهی و تسلیم در برابر آن است. به عبارت دیگر، ترک اعتراض و انکار در قلب و ظاهر انسانی که در نزد او فقر و غنا، راحت و رنج، بقا و فنا، عزت و ذلت، مرض و صحت و مرگ و حیات مساوی باشد، راضی به خواسته خداست...

متن کامل سخنان دکتر الهی قمشه ای را اینجا بخوانید.

دکتر محمود گلزاری / جلوه گاه هیجان ها و صفات مثبت و منفی
روانشناس و استاد دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است: نهضت حسینی را میتوان از جنبه های گوناگون در علوم انسانی معاصر مطالعه کرد: زمینه های فرهنگی، عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جهان اسلام در قرن اول هجری، تبیین رفتار مردم کوفه، شام، مدینه و مکه و به خصوص شرکت کنندگان مستقیم در آن رویداد بزرگ از نظر روانشناسی اجتماعی و تحلیل و بازشناسی شخصیت و اختلال های شخصیتی سران کفر از دیدگاه روانشناسی بالینی بخشی از کارهایی است که انتظار می رود پژوهشگران دینباور و ژرف اندیش دانشگاه و حوزه به آن بپردازند.
از سوی دیگر، عاشورا عرصة رویارویی فضیلت های انسانی و رذیلتهای بشری است. بررسی علمی و امروزین این مطالب، غیر از عصری کردن تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، دریچههای جدید و جذابی را بر دانش روانشناسی می گشاید و آن را از بن بست مادینگری می رهاند....

متن کامل مقاله دکتر محمود گلزاری را اینجا بخوانید.

قلم رنجه های ادیبانه

دکتر محمدرضا سنگری/ نامگذاری یک حرکت بزرگ
نویسنده و نثر نویس معاصر می نویسد: برای نامگذاری آنچه در کربلا گذشته است، بسیاری تاکنون از واژه هایی بس متداول و تا حدی نیز مستعمل بهره گرفته و درخصوص آن بحث کرده اند. کربلا را از یک سو به واسطه آنکه تجلی بارز حرکت و خیزش است می توان «قیام» نامید؛ در عین حال ممکن است واژه «قیام» با وجود آنکه تداعی کننده و یادآورحرکتهای سیاسی روزگار ماست، عظمت، گستره و تأثیری را که این حرکت در طول تاریخ بر جای گذاشته است، به درستی تبیین نکند.

متن کامل این یادداشت ادبی دکتر سنگری را اینجا بخوانید.


استاد پرویز خرسند/ روایتی شنیدنی از مجالس خانگی استاد محمدتقی شریعتی در محرم
آنچه می شنوید گلچین صوتی از گفت وگوی خبرآنلاین با جناب" پرویز خرسند" درباره مجالس دینی و عزاداری محرم در خانه استاد محمد تقی شریعتی در سال های 1330 است.

برای شنیدن این فایل صوتی لطفا اینجا را کلیک کنید.


از نگاه دیگران

دکتر رینولد آلین نیکُلسون درباره امام حسین(ع) چه می گوید؟
از جمله شرق شناسانی که درباره امام حسین (علیه السلام) اظهار نظر کرده است، رینولد آلین نیکُلسون انگلیسی است. او می گوید: « ذکر همه جزئیات حادثه کربلا توأم با غم و رنج هم، به سختی می تواند صحنه های آن فاجعه را بازگو کند و چون تاریخ را بررسی کنیم، گوید: دین بر ضد فرمان فرمایی تشریفاتی قیام کرد و حکومت دینی در مقابل امپراتوری ایستادگی نمود. بنابر این، تاریخ از روی انصاف حکم می کند که خون [امام] حسین(ع) به گردن بنی امیه است.

برای مطالعه متن کامل این مطلب لطفا اینجا را کلیک کنید.

سخن دکتر ادوارد براون انگلیسی درباره کربلا
از جمله کسانی که سعی کرده با این نگاه درباره واقعه کربلا کاوش کند و خود را به اعتقادات شیعی نزدیک نماید، ادوارد گرانویل براون، خاورشناس است. وی درباره واقعه کربلا چنین می گوید: «آیا قلبی پیدا می‏شود که وقتی درباره کربلا سخن می شنود، آغشته با حزن و الم نگردد؟ حتی غیر مسلمانان نیز نمی توانند پاکی روحی را که در این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت انکار کنند.»

برای مطالعه متن کامل این مطلب لطفا اینجا را کلیک کنید.


روایت گل سرخ

استاد علی ابوالحسنی(منذر) / ریشه های تاریخی و فقهی سیاه پوشی برای امام حسین
کتاب «سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع)» به تبیین ریشه های تاریخی و اعتقادی سنت سیاه پوشی در عزای ائمه نور(ع) بویژه سالار شهیدان(ع) می پردازد و مباحث علمی - اعتقادی این مبحث را تشریح میکند. کتاب «سیاه پوشی در سوگ ائمه نور (ع) ـ ریشه های تاریخی، مبانی فقهی» نوشته علی ابوالحسنی(منذر) در 592 صفحه به قیمت 10 هزار تومان به کوشش موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر روانه بازار نشر شد. نویسنده در 15 فصل به بررسی ریشه های تاریخی و مبانی فقهی سیاه پوشی برای سوگواری ائمه (ع) می پردازد.

برای آشنایی بیشتر با این کتاب لطفا اینجا را کلیک کنید.

چهل حدیث از اهل بیت (ع) در مدح مقام سیدالشهداء
کتابی حاوی ترجمه چهل حدیث از اهل بیت (ع) در مدح مقام والای سیدالشهداء (ع) و توجه به ارزش و اهمیت عزاداری تألیف شده و اهمیت تشکیل مجالس عزاداری و مرثیه خوانی بر مصیبت آن حضرت را نشان می دهد.
برای آشنایی با کتاب «تا اشکی بریزیم» با زیر عنوان فضیلت عزاداری سیدالشهداء (ع) نوشته مهدی صدری در 32 صفحه با قیمت 600 تومان از سوی انتشارات دلیل ما لطفا اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار