کد خبر: ۸۸۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵ 20 August 2020

تابناک گیلان/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، نشست سه جانبه الکاظمی، السیسی و عبدالله دوم در شهر عقبه اردن، رایزنی ریاض و برلین درباره تحریم تسلیحاتی ایران و اعلام آماده باش سیسی به ارتش مصر، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به هشدار سناتور‌های آمریکایی به ترامپ درباره برنامه هسته‌ای و موشکی عربستان نیز اشاره کرد.

 

به گزارش «تابناک»؛ نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال روز چهارشنبه گزارش داد که گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا-از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه- اخیراً طی نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به وی هشدار داده‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی اعلام‌نشده عربستان سعودی، تهدیدی جدی علیه تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ نشست ۳ جانبه الکاظمی، السیسی و عبدالله دوم در شهر عقبه اردن/ رایزنی ریاض و برلین درباره تحریم تسلیحاتی ایران/ هشدار سناتورهای آمریکایی به ترامپ درباره برنامه هسته‌ای و موشکی عربستان

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، در این نامه که با امضای سناتور «کریس ون هالن» نماینده دموکرات ایالت مریلند و همچنین دو سناتور دموکرات و سه سناتور جمهوری‌خواه برای دونالد ترامپ ارسال شده، آمده است: «عربستان سعودی در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای توسعه چرخه کامل هسته‌ای است. این فناوری‌ها اگر کنترل نشوند، به ریاض امکان دستیابی به ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر برای تولید سلاح هسته‌ای را خواهند داد.»

در ادامه این نامه تصریح شده است: «بر اساس گزارش‌ها، عربستان سعودی همزمان با توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای خود، گام‌های مهمی با همکاری چین در حوزه موشکی برداشته و اقدام به آزمایش و تولید تجهیزات و همچنین مواد پیشران برای توسعه موشک‌های پیشرفته‌تر کرده است. این اقدامات نه ‌تنها تلاش آمریکا برای جلوگیری از اشاعه موشک‌های بالستیک در خاورمیانه را تضعیف می‌کند، بلکه توان عربستان سعودی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای در صورت تلاش این کشور برای دستیابی به چنین سلاح‌هایی را افزایش می‌دهد.»

چندی پیش نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات غربی فاش کرده بود که عربستان با کمک چینی‌ها، تأسیساتی را برای تولید کیک زرد اورانیوم راه‌اندازی کرده و این یک گام مهم در راستای دستیابی عربستان به فناوری هسته‌ای به شمار می‌رود.

در پی انتشار این گزارش، وزارت انرژی عربستان راه‌اندازی چنین تأسیساتی را به‌کلی تکذیب کرد.

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک فرد و دو شرکت مستقر در امارات متحده عربی را به بهانه ارائه خدمات به شرکت هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، شرکت‌های «Parthia Cargo» و «Delta Parts Supply FZC» به دلیل تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات لوجستیکی به شرکت هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

آمریکا یک شهروند ایرانی ساکن در امارات متحده عربی را هم به اتهام اینکه مالک شرکت Parthia Cargo است در فهرست تحریم قرار داد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اردیبهشت‌ماه سال جاری، یک شرکت مستقر در چین را به بهانه ارتباط با شرکت هواپیمایی ماهان در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

در آن بیانیه که سی ام اردیبهشت‌ماه صادر شده بود، شرکت Shanghai Saint Logistics Limited مستقر در چین به دلیل فعالیت به عنوان نماینده فروش شرکت ماهان‌ایر در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود.

خزانه‌داری آمریکا در آن زمان اعلام کرد، از سال ۲۰۱۸ این هفتمین نماینده فروش شرکت ماهان‌ایر است که توسط آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

دولت آمریکا در راستای سیاست فشار علیه ایران شرکت ماهان‌ایر را به دلیل آنچه به ادعای این کشور ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوانده شده در فهرست تحرم‌ها قرار داده است.

«استیون منوشین»، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا گفت: «ما برای هدف قرار دادن شرکت‌هایی که به ارتباط تجاری با ماهان‌ایر ادامه می‌دهند تردید نخواهیم کرد.»

آمریکا با متهم کردن شرکت هواپیمایی ماهان به انتقال نیرو به سوریه این شرکت را در فهرست تحریم‌ها قرار داده و کشور‌های اروپایی را هم برای تحریم آن تحت فشار قرار می‌دهد.

در ماه‌های گذشته، اسپانیا و ایتالیا دو کشوری بوده‌اند که به دلیل فشار‌های آمریکا گفته‌اند پرواز‌های شرکت هواپیمایی ماهان را لغو می‌کنند.

نشست سه جانبه الکاظمی، السیسی و عبدالله دوم در شهر عقبه اردن

منابع سیاسی عراقی اعلام کردند، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور با عبدالله دوم شاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در شهر عقبه اردن دیدار مهمی خواهد داشت.

این منابع بیان کردند: الکاظمی پس از پایان سفرش به آمریکا، روز سه شنبه هفته آینده، عازم اردن خواهد شد و با عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نشست سه جانبه مهمی خواهد داشت.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ نشست ۳ جانبه الکاظمی، السیسی و عبدالله دوم در شهر عقبه اردن/ رایزنی ریاض و برلین درباره تحریم تسلیحاتی ایران/ هشدار سناتورهای آمریکایی به ترامپ درباره برنامه هسته‌ای و موشکی عربستان

منابع عراقی اعلام کردند: در این نشست بر حمایت از عراق و تقویت همکاری و هماهنگی میان این سه کشور تاکید خواهد شد.

منابع مذکور تاکید کردند که موضوعات اقتصادی و تحولات منطقه نیز مورد رایزنی مقامات سه کشور عراق، اردن و مصر قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، زید الطالقانی، فعال فضای مجازی عراقی در توییتی نوشت: روز سه شنبه آینده نشستی در شهر عقبه اردن بین مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، و عبدالله دوم پادشاه اردن برگزار می‌شود. هدف از این نشست، بررسی مهم‌ترین تحولات منطقه و مسائل مشترک در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی است.

رایزنی ریاض و برلین درباره تحریم تسلیحاتی ایران

«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی، روز چهارشنبه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «هایکو ماس» وزیرخارجه آلمان به تکرار اتهامات بی‌اساس سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه «العربیه»، وزیر خارجه عربستان سعودی در این خصوص گفت که با همتای آلمانیش درباره «ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران» رایزنی کرده است.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ نشست ۳ جانبه الکاظمی، السیسی و عبدالله دوم در شهر عقبه اردن/ رایزنی ریاض و برلین درباره تحریم تسلیحاتی ایران/ هشدار سناتورهای آمریکایی به ترامپ درباره برنامه هسته‌ای و موشکی عربستان

در همین ارتباط، کابینه رژیم سعودی نیز شامگاه روز ‌سه‌شنبه با حضور «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی تشکیل جلسه داده بود و از جامعه بین‌المللی خواسته بود که نگذارد تحریم تسلیحاتی ایران منقضی شود.

فیصل بن فرحان در ادامه مدعی شد: «ایران شبه‌نظامیان حوثی را به تسلیحات مجهز می‌کند».

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی خود با خرید تسلیحات آمریکایی صدها تن از شهروندان یمنی را به کام مرگ کشانده است و همچنان به حملات خود علیه مردم بی‌گناه یمن ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر، فیصل بن فرحان در ارتباط با مساله فلسطین مدعی شد، «عربستان سعودی پایبند به صلح بر پایه طرح صلح عربی است». او در ادامه همچنین با ادعای اینکه با اقدامات تل‌آویو مخالف است، گفت: «اقدامات یک جانبه اسرائیل فرصت برقراری صلح را با مشکل مواجه می‌کند».

اعلام آماده باش سیسی به ارتش مصر

بسام راضی، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر گفت: سیسی دستور حفظ بالاترین سطح آماده‌باش و آمادگی نظامی برای اجرای هرگونه عملیات محوله به نیروهای مسلح جهت حفاظت از امنیت ملی مصر را صادر کرد.

این در سایه چالش‌های کنونی منطقه و قدرت زیاد نیروهای مسلح در تمام شاخه‌ها و تخصصات و سیستم‌های تسلیحاتی است.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ نشست ۳ جانبه الکاظمی، السیسی و عبدالله دوم در شهر عقبه اردن/ رایزنی ریاض و برلین درباره تحریم تسلیحاتی ایران/ هشدار سناتورهای آمریکایی به ترامپ درباره برنامه هسته‌ای و موشکی عربستان

رئیس جمهوری مصر از تلاش‌های نیروهای مسلح و فداکاری‌های ارتش برای کشور و صیانت از امنیت، ثبات و توانمندی‌های ملت مصر تقدیر کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار