کد خبر: ۸۸۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳ 20 August 2020

 

کاداستر مبنای توسعه در قلمرو سرزمینی گیلان است

ایسنا/گیلان مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان، با بیان اینکه ۷۰ درصد اراضی گیلان متعلق به دولت است، گفت: کاداستر مبنای توسعه در قلمرو سرزمینی گیلان است.

علی اصغر اسدی در شورای اداری استان گیلان که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، ثبت مالکیت را وظیفه اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک دانست و اظهار کرد: ثبت ملاک از سال ۱۳۱۰ اجباری بوده و کلیه اشخاص حقوقی و حقوقی باید دارایی های خودشان را تثبیت کنند.

وی با بیان اینکه قانون جامع حدنگار(کاداستر) به تثبیت مالکیت کمک می کند، افزود: حاکمیت برای اعمال قدرت به سه مولفه اطلاعات هویتی، اطلاعات مالی و اطلاعات مکانی نیاز دارد و لذا حدنگار اطلاعات فنی و مکانی اراضی و املاک را در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار می دهد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان، کاداستر را مبنای توسعه در قلمرو سرزمینی دانست و تصریح کرد: دولت باید مالکیت اراضی خود را تعیین کند تا با جذب سرمایه گذار برای عمران و آبادانی کشور برنامه ریزی داشته باشد. استان گیلان نیز باید اقدام به تکمیل بانک اطلاعاتی اراضی دولتی کند.

اسدی، با بیان اینکه ۷۰ درصد اراضی گیلان متعلق به دولت است، گفت: دستگاه های اجرایی باید نسبت به ثبت اطلاعات اقدام کنند تا املاک مازاد دولتی به راحتی شناسایی شود. این املاک پشتوانه مالی حاکمیت است و منابع درآمد پایدار ایجاد می کند.

وی از وجود بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده ثبتی در گیلان خبر داد و تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک یک میلیون خدمت ارائه می کند و سالانه ۶۰۰ هزار معامله در استان انجام می شود. طی چهار ماهه امسال نیز بالغ بر ۱۱۳ میلیارد تومان وصول کردیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان، کاداستر را نیازمند اراده دستگاه های اجرایی دانست و متذکر شد: با اجرای کاداستر اختلافات ناشی از تداخل اراضی در محاکم قضایی کم شده که علاوه بر کاهش بار مالی دولت، سبب افزایش درآمد می شود. اجرای کاداستر در گیلان نیز موجب جذب سرمایه گذار خواهد شد.

وی منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، اوقاف، آب منطقه ای، آموزش و پرورش و علوم پزشگی را دارای بیشترین اراضی تحت مالکیت دولت در استان دانست و اظهار کرد: اگر قرار است محدوده قلمرو سرزمینی گیلان را در بانک جامع املاک تعریف کنیم، باید اطلاعات اولیه داشته باشیم که نیازمند اعتبار است.

اسدی، با بیان اینکه بیش از ۷۰ هزار هکتار املاک دولتی در گیلان جانمایی شده است، اضافه کرد: ۲۵۰ هزار هکتار باقی مانده باید تا پایان برنامه انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار