سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران امسال به صورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد؛ این اولین رویداد سینمایی پس از شیوع کرونا در ایران است که به صورت مجازی برپا می‌شود.
کد خبر: ۸۸۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳ 18 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، تأثیرات اجتماعی برپایی یک جشنواره سینمایی به ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان و مشارکت‌ این قشر در برپایی یک رویداد فرهنگی در دورانی که شیوع کرونا، بر روح و روان و رفتارهای اجتماعی این نسل پرشور اثرگذار بوده، موضوعاتی است که ضرورت برپایی گسترده و جریانسازی دو رویداد جشنواره و المپیاد فیلمسازی را تأیید می‌کند. «احمد حلت» روانشناس تربیتی، «فروغ جعفری» روانشناس، «رضی هیرمندی» مترجم کتاب کودک و «اعظم راود راد» استاد علوم ارتباطات اجتماعی از نگاه خود این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند.

* برپایی آنلاین به کودکان سراسر ایران انرژی مثبت می‌فرستد
«احمد حلت» روانشناس تربیتی با اشاره به این که «حرکت دنیا به سمت فضای مجازی و آنلاین است» گفت: معتقدم با برپایی جشنواره و المپیاد فیلمسازی به صورت آنلاین، مشارکت اجتماعی بالا می‌رود و این جشنواره با توجه به این که مربوط به فیلم کودک و نوجوان است، حتی به صورت غیرحضوری می‌تواند اثرگذار باشد.
او ادامه داد: برگزاری جشنواره به شکل آنلاین نظر مخاطبین بیشتری را به سمت این رویداد جلب می‌کند. بنابراین اطمینان داشته باشید اگر تبلیغات در این زمینه در رسانه‌های مختلف زیاد باشد، ثمرات زیادی برای کارگردان‌ها، تهیه کنندگان فیلم، بچه‌ها و خانواده‌ها خواهد داشت.
این روانشناس تربیتی ادامه داد: با توجه به این که برپایی جشنواره به شکل آنلاین، مشارکت شهرهای مختلف را به صورت جدی‌تر به همراه خواهد داشت، انرژی مثبت فراوانی برای بچه‌های شهرستان‌های محروم- به ویژه روستاها و شهرهای دور افتاده- ایجاد می‌کند که همه در یک فرصت برابر کنار یکدیگر به مسابقه بپردازند.
او در پایان گفت: انتظار این است که به فیلم‌های منتخب، قول دیده شدن در فضای بیشتر داده شود. پس باید روی این موضوع هم کار شود تا علاوه بر جلب مشارکت مردم، بچه‌ها، صاحبان آثار هم از این که فیلم‌هایشان بیشتر از همیشه دیده می‌شود، لذت ببرند.

* افزایش مشارکت‌های اجتماعی با برپایی جشنواره
«فروغ جعفری» مشاور و روانشناس کرونا و شرایط تحمیلی ناشی از آن را موجب کاهش مشارکت و فعالیت‌های اجتماعی در تمام سنین دانست و گفت: برگزاری جشنواره و کارهایی از این دست می‌تواند به افزایش مشارکت‌های اجتماعی برسد. البته این نکته که چگونگی برگزاری جشنواره بسیار در رسیدن به این هدف موثر است حائز اهمیت است. از دیگر مسائلی که حتما باید به دقت بررسی شود نحوه اجرایی کردن فعالیت، ایجاد انگیزه، نیازسنجی درست در مورد نیاز مخاطب و جذاب بودن فعالیت است.
او ادامه داد: گروه سنی کودک و نوجوان در اثر شرایط جدید به وجود آمده اوقات فراغت بیشتری دارند و تمام کلاس‌ها و برنامه‌هایی که سال‌های قبل در تابستان داشتند، عملا لغو شده است. بنابراین می‌توان از این فرصت پیش آمده کمال استفاده را کرد. از طرفی آنلاین برگزار شدن آن برای سراسر کشور نیز مزید بر علت شده و این فرصت را ایجاد کرده است که کودکان و نوجوانان بیشتری بتوانند از این شرایط بهره‌مند شوند.
این کارشناس نیز تأکید کرد: البته دستیابی به این مهم مستلزم اطلاع‌رسانی گسترده و جامع در مورد زمان و ساعت برگزاری جشنواره، نحوه شرکت، تبیین تمام پروتکل‌های لازم برای دسترسی آنلاین به این جشنواره به صورت کامل، ساده و ارائه محتوای جذاب و مناسب سنین جامعه هدف است.

* برپایی جشنواره در فضای مجازی تبدیل به یک الگو خواهد شد
«اعظم راود راد» استاد علوم ارتباطات اجتماعی نیز در خصوص برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در روزهای کرونایی به شکل آنلاین گفت: با توجه به تداوم شرایط حاضر و این که تغییر آن در آینده‌ای نزدیک قابل پیش‌‌بینی نیست؛ بهتر است که فعالیت‌های جاری زندگی متوقف نشود و با استفاده از امکانات دنیای دیجیتال تداوم یابند. از یک طرف این یک فرصت خوب است برای شناخت بیشتر، استفاده بهتر از این فضا و از سوی دیگر می توان به حضور ناگزیر تعداد بیشتری از مردم که قبلا چندان در دنیای مجازی فعال نبودند اشاره کرد. این هر دو می‌تواند حتی در آینده‌ای که مشکل فعلی مرتفع شده باشد نیز، نقش مهمی داشته باشد.
او تأکید کرد: در هر حال، باید پذیرفت که دنیا در حال حرکت به سوی استفاده بیشتر و موثرتر از تکنولوژی‌های جدید و دیجیتال است. روند کنونی که در آن انسان‌ها ناگزیر از انتقال بسیاری از انواع فعالیت‌های اجتماعی خود به دنیای دیجیتال شده‌اند؛ این حرکت را تسریع می‌بخشد. ضمن آن که مردم از طبقات مختلف اجتماعی را بیش از گذشته به این دنیای جدید دعوت خواهد کرد. همین افزایش جمعیت دنیای مجازی، زمینه مشارکت افراد بیشتری را در دنیای آینده- که وجه غالب آن دیجیتال خواهد بود- فراهم می‌کند. بنابراین فرصت‌هایی را که به هر دلیل برای روابط اجتماعی متفاوت و پیشرفته‌‌تر به وجود می‌آید نباید از دست داد، چرا که در این صورت، دنیا با فرصت‌های جدید به پیش می‌رود و آن‌هایی را که از این فرصت‌ها استفاده نکردند؛ پشت سر می‌گذارد.
این استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به این که معنای سخن این نیست که در صورت بازگشت به شرایط عادی نباید از روش‌های قدیمی اجتماعی برای انجام کارها استفاده کرد، گفت: مقصود این است که روش‌های جدید می‌توانند در کنار آن شکوفا شوند و سرعت توسعه جامعه را افزایش دهند. اما مساله‌‌ای که نیازمند تامل است نحوه‌ استفاده از این فرصت جدید در برگزاری جشنواره‌هایی اینچنینی است تا بتوان با روش‌های روزآمد به بیشترین میزان کارآیی دست یافت. این کاری است که می‌توان با مشورت و تدبیر متخصصان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تکنولوژی دیجیتال به نحو قابل قبولی انجام داد.
راودراد تصریح کرد: برگزاری جشنواره به شکل آنلاین امکان و فرصتی جدید است. ضرورت این کار عملا نشان داده شده است؛ زیرا در حال حاضر می‌توان گفت تقریبا در تمامی حرفه‌ها، علوم و فعالیت‌های اجتماعی، برگزاری جلسات و برنامه‌های مختلف جمعی استفاده از امکانات دنیای دیجیتال آغاز شده است. به مرور زمان خواهیم دید این شکل از برگزاری به صورت لایو، اجرا در شبکه‌های مختلف اجتماعی و فضای مجازی تبدیل به یک الگو خواهد شد. به طوری که پیش بینی می‌شود زمانی که ویروس هم نباشد خیلی از کارها به دلیل کاهش هزینه‌ها، وقت و سهولت بیشتر به برنامه‌ ریزی و امکان افزایش مشارکت جمع بزرگتری از مردم، به همین شکل آنلاین برگزار خواهد شد.
او در خصوص ایجاد انگیزه بیشتر در کودکان و نوجوانان شرکت کننده، گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان به شکل آنلاین باعث مشارکت گسترده‌تری از کودکان و نوجوانان از مناطق جغرافیایی مختلف و متنوع خواهد شد. این در حالی است که در حالت حضوری به دلایل محدودیت های مختلف از جمله مسافت، هزینه‌های مالی و غیره می‌توانست کم‌تر از این روش، مشارکت مخاطبانش را به همراه داشته باشد. در نهایت آینده بهتر و بیشتر مشخص خواهد کرد که هزینه- فایده و کمیت- کیفیت این کار چه مقدار و چگونه خواهد بود…

* مرز بین دنیای واقعی و مجازی باریک و کم‌‌رنگ‌تر شده است
«رضی هیرمندی»، مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان نیر درباره امکان آنلاین برگزار شدن جشنواره گفت: طبیعی است که همه ما در دوره‌ کرونا دچار محدودیت‌هایی شده‌ایم که در دوران پیشا‌کرونایی گرفتار آن‌ها نبوده‌ایم. یکی از مهم‌ترین ابزارهای مقابله با این محدویت‌ها استفاده‌ی برنامه‌‌ریزی‌شده از امکانات مجازی ‌است.
او تأکید کرد: امروزه وقتی مرز بین دنیای واقعی و مجازی باریک و کم‌‌رنگ‌تر شده است و کنفرانس‌ها و سمینارها‌ی علمی به صورت آنلاین برگزار می‌شود. چرا بچه‌ها و بزرگ‌‌ترها از برپایی جشنواره‌هایی که امکان برگزارشدن آن‌ها به صورت آنلاین وجود دارد محروم باشند؟
این مترجم پرکار و موفق کودک و نوجوان ادامه داد: در عین حال، باید دید در گذرِ این چند ماه، چه اقداماتی برای فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم این گونه جشنواره‌ها صورت خواهد گرفت و یکی از مهم‌ترین این اقدامات ایجاد ظرفیت اینترنتی مناسب برای برپایی جشنواره به شکل آنلاین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار