اطلاعاتی درباره ظرفیت‌های لازم برای چند ملیتی شدن اپراتور‌ها و ارائه خدمات بهتر در جریان سفر‌های بین المللی مشترکان در این گزارش جمع آوری شده است.
کد خبر: ۸۸۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱ 18 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: اپراتور‌ها سازمان‌هایی هستند که در راستای ارائه خدمات ارتباطی بین کاربران خود فعالیت می‌کنند. عمده‌ترین و شناخته شده‌ترین فعالیت‌های آن‌ها ارائه بستر مناسب برای ایجاد تماس‌های تلفنی، تبادل پیامک و دسترسی به اینترنت را برای مردم فراهم کرده و در ازای آن هزینه‌هایی را از مشترکان دریافت می‌کنند. امروزه با گسترش دامنه ارتباطاتی افراد، اپراتور‌ها نقش بی بدیل و پررنگی در زندگی افراد پیدا کرده اند به گونه‌ای که می‌توان گفت اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه روزانه حداقل یک بار از خدمات ارائه شده توسط اپراتور‌ها استفاده می‌کنند.

 

در این زمینه سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل در ایران فعال بوده و به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. به همین دلیل هر اپراتور سعی دارد با ارائه خدمات بهتر و طرح‌های به صرفه‌تر برای مشترکان، آن‌ها را دعوت به عضویت در خانواده خود کرده و تعداد مشترکانش را حفظ کند. استفاده زیاد مردم از اینترنت در سال‌های اخیر باعث شده است که بر گستره خدماتی اپراتور‌ها افزوده شده و برای ارائه این خدمت نیز به دنبال کسب سکوی قهرمانی باشند.‌

می‌توان گفت نقش اپراتور‌های تلفن همراه در جای جای زندگی مردم به چشم می‌خورد و خدمات آن‌ها به تمامی بخش‌های زندگی مردم رسوخ کرده است؛ از نیاز دائمی مردم به اینترنت در تمام ساعات شبانه روز و در حالی که از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌شوند گرفته تا تماس‌هایی که گاهی گره‌های بزرگی را از کار دیگران باز می‌کنند. یکی از شرایطی که افراد را ملزم به روی آوردن به خدمات اپراتور‌ها می‌کند سفر است.

چرا اپراتور‌های ایرانی چند ملیتی نمی‌شوند؟

پایداری ارتباط در اربعین حسینی نیازمند افزایش ظرفیت ارتباطی کشور عراق است

افراد در مسافرت به دلیل اینکه در حال انتقال از یک مکان به مکان دیگر، از یک شهر به شهر دیگر و یا از یک مکان به مکان دیگر هستند برای استفاده از خدمات ارتباطی به ویژه اینترنت نمی‌توانند از سرویس‌های ثابت مانند تلفن ثابت یا اینترنت خانگی استفاده کنند، در چنین شرایطی اولین گزینه برای رفع نیاز‌های ارتباطی مشترکان، خدمات ارائه شده توسط اپراتور‌ها مانند بسته‌های اینترنت همراه است.

در این میان چیزی که برای برخی از افراد چالش آفرین شده است سفر‌های خارجی است. می‌توان گفت درصد بسیار زیادی از مردم جامعه حداقل یک بار از کشور خارج شده و به سفر‌های زیارتی، سیاحتی، کاری و یا تحصیلی در خارج از ایران رفته اند. پس از خارج شدن از مرز‌های ایران اولین موضوعی که توجه مسافران را به خود جلب می‌کند پیامکی است که صفحه تلفن همراهشان آن را نمایش می‌دهد و خبر از خارج شدن از محدوده ارائه خدمات اپراتور داخلی می‌دهد و در پی آن علامت R که در کنار آنتن سیم کارتشان به چشم می‌خورد. این موضوع ذهن افراد را درگیر می‌کند که در چنین شرایطی نیاز‌های مبرم ارتباطی خود را چگونه می‌توانند تامین کنند. شاید اولین پاسخ به این سوال استفاده از خدمات رومینگ اپراتور باشد، اما این موضوع می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را بر افراد تحمیل کند. این موضوع در سال‌های گذشته بیشتر در اجتماع عظیم زائران امام حسین (ع) در اربعین حسینی به چشم می‌خورد. در اجتماع عظیم اربعین حسینی شبکه اپراتور‌های عراقی نیز باید ظرفیت مناسبی داشته باشند، زیرا این ظرفیت ارتباطی ۱۰ روز از سال به یکباره باید به بیش از ۱۰ میلیون نفر بیشتر از جمعیت همیشگی خود سرویس دهی کند و وقتی افزایشی در ظرفیت این اپراتور‌ها ایجاد نمی‌شود، تلاش‌های اپراتور‌های ایرانی برای ایجاد ارتباطی پایدار بی نتیجه خواهد ماند؛ همانطور که در سال‌های گذشته اپراتور‌ها تمام توان خود را صرف این مراسم کردند، اما این ارتباط به هر حال در محدوده پوشش دهی اپراتور‌های عراقی اتفاق می‌افتد و وقتی ظرفیت مناسب برای استفاده این تعداد زائر وجود نداشته باشد تلاش اپراتور‌ها در داخل ایران بی فایده است.

چرا اپراتور‌های ایرانی چند ملیتی نمی‌شوند؟

اپراتورهای چندملیتی سفر خارجی برای مشترکانشان را تسهیل کرده اند

برخی از اپراتور‌های فعال در کشور‌های اروپایی به صورت چندملیتی فعالیت می‌کنند به این معنا که یک اپراتور در یک کشور خاص تاسیس و فعال شده و پس از جلب اعتماد مخاطبان خود، اقدام به راه اندازی شبکه‌هایی در کشور‌های دیگر می‌کند. این کار باعث می‌شود تا مشترکان این اپراتور‌ها با حضور در کشور دیگری که اپراتورشان خدمات ارائه می‌کند، بدون هیچ تغییری دقیقاً مانند زمانی که در کشور خودشان حضور داشتند خدمات ارتباطی دریافت کنند. جای خالی این ظرفیت در بین اپراتور‌های ایرانی به ویژه برای اعزام زائران به سفر‌های زیارتی کشور عراق به چشم می‌خورد.

درحال حاضر تنها خدمتی که در حوزه بین الملل از سوی اپراتور‌های ایرانی ارائه می‌شود، رومینگ بین الملل است و درصورت سفر افراد به هر کشور خارجی می‌توان با فعال کردن این سرویس به راحتی از رومینگ بین الملل استفاده کرد، اما هزینه‌هایی را به واسطه برقرار شدن این ارتباط در محدوده‌ای خارج از گستره سرویس دهی اپراتور داخلی، برای مشترک به دنبال دارد.

چرا اپراتور‌های ایرانی چند ملیتی نمی‌شوند؟

اپراتورها چگونه هزینه ارتباط در کشورهای خارجی را برای مخاطبانشان کاهش داده اند؟

برخی از اپراتور‌ها در دیگر کشور‌ها با انجام اقداماتی سعی در کاهش هزینه مشترکان خود در جریان سفر به کشور‌های خارجی داشته اند؛ یکی از این اقدامات عقد قراردادی با اپراتور‌های فعال در کشور‌های دیگر است به طوری که هزینه رومینگ مشترکان را خود اپراتور متقبل شود، زیرا در هر حال اپراتور در کشور مقصد شبکه مجزا نداشته و مجبور به استفاده از شبکه اپراتور دیگر است.

بستن قرارداد و فروختن سیم‌کارت داخل کشور دیگر از جله اقداماتی است که اپراتور‌ها در راستای بهبود خدمات بین المللی خود انجام داده اند؛ استفاده از چنین سیم‌کارت‌هایی برای ارتباط با دیگر اپراتور‌های فعال در کشور مقصد محدودیتی ایجاد نمی‌کند. در ایران اگر اپراتوری خارجی بخواهد برای فروختن سیم‌کارت هایش درون ایران قرارداد ببندد باید از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجوز بگیرد. اپراتور‌های ایرانی نیز می‌توانند سیم‌کارت‌های خود را پس از عقد قرارداد با کشور مقصد، در آن کشور به فروش برسانند.

چرا اپراتور‌های ایرانی چند ملیتی نمی‌شوند؟

رایزنی‌های سیاسی لازمه اصلی چندملیتی شدن اپراتورهای ایرانی

یکی از بهترین راه‌هایی که اپراتور‌های چندملیتی اقدام به انجام آن کرده اند، ایجاد شبکه مجزا برای اپراتور در کشور‌های دیگر است. به تازگی گفت‌وشنود‌هایی درباره راه اندازی اپراتوری ایرانی برای ایجاد شبکه در کشور سوریه به وجود آمده است، اما اینکه پروژه آن چه زمانی کلید خورده و اجرا شود هنوز غیر قابل پیش بینی است. از نظر فنی و مهندسی ظرفیت لازم برای ایجاد شبکه‌های مجزا در کشور‌های دیگر در اپراتور‌های ایران وجود دارد، اما موضوع اصلی مسائل سیاسی موجود بین ایران و دیگر کشور‌ها است که باید برای ایجاد امنیت و تضمین برای همکاری کشوری با اپراتور‌های ایرانی، رایزنی‌های لازم آن با همکاری وزارت امورخارجه انجام شود.

چندملیتی شدن اپراتور‌ها برای راه اندازی اپراتور، خرید تجهیزات و جذب نیروی کاری هزینه زیادی را برای اپراتور به همراه دارد، اما مهم‌تر از آن تضمین‌هایی است که باید برای این کار قبل از انجام چنین پروژه‌ای در داخل کشور مقصد ایجاد شود. در حال حاضر هیچ یک از اپراتور‌های ایرانی در کشور‌های خارجی شبکه ندارند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار