اقلیم هزار رنگ ایران، جلوه‌های چشم‌نوازی را خلق کرده که با دیدن آنها غرق در رویا می‌شویم. کسانی که اهل گشت و گذارند و به طبیعت علاقه‌مند در مسیر سفرهایشان بارها از جاده‌هایی عبور کرده‌اند که مناظر زیبای آنها شگفت‌زده‌شان کرده است، به طوری که برخی از این مسیرها برایشان به حدی رویایی بوده‌ که ترجیح داده‌اند لحظاتی توقف کنند و از بودن در این جاده‌ها لذت ببرند.در ادامه به برخی از این مسیرهای رویایی پرداخته‌ایم که آشنایی با آنها برایتان خالی از لطف نخواهد بود.  
کد خبر: ۸۸۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰ 17 August 2020
 


جاده سپیدان- نورآباد
این جاده که شیراز را به سپیدان و سپیدان را به نورآباد متصل می‌کند، بهاری دل‌انگیز و پاییز و زمستانی دیدنی دارد. در گذر از این جاده که هنوز ناشناخته است با مزارع و زمین‌های کشاورزی، دشت‌های وسیع و کوه‌های زیبایی مواجه می‌شوید که مناظری کم‌نظیر را به وجود آورده‌اند. در این جاده بی‌ترافیک و خلوت درختان بلوط، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، انجیر کوهی، تمشک، سپیدار و آویشن در کنار چشمه‌ساران و رودخانه‌های فراوان تصاویر رنگارنگی را در دو سوی جاده پیش‌رویتان قرار می‌دهد که از دیدنش سیر نمی‌شوید.

جاده های زیبای ایران
جاده شهداد- نهبندان
زیباترین مسیر کویری ایران، جاده شهداد - نهبندان است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این جاده که هر سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند، می‌توان به کلوت‌های شهداد یا همان قصرهای جن و پری اشاره کرد. کلوت‌های این مسیر یا همان هرم‌های ماسه‌ای بزرگ با پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگ‌های قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه، این جاده را به یکی مسیرهای بی‌نظیر ایران تبدیل کرده است. برآمدن خورشید از شرق و تابش آفتاب بر شن‌های طلایی کویر و تماشای غروب از دیگر جاذبه‌های این جاده است. شب‌های جاده شهداد – نهبندان با آسمان آبی پرستاره هم به قدری زیباست که نمی‌توان آن را از دست داد.

جاده های زیبای ایران
جاده شاهرود - گرگان
این مسیر بکر و کم‌تردد است و مناظری مسحورکننده دارد. منظره‌های این جاده به هیچ وجه قابل توصیف نیست، چراکه از دل جنگل توسکستان می‌گذرد، مسیری که طبیعی سحرانگیز دارد که شما را محو در زیبایی‌اش می‌کند. در نگاه اول شاید عبور از این جاده به دلیل پیچ‌ و خم‌های خطرناکش ترسناک به نظر برسد، اما وجود مناظر بی‌بدیل و هوای متبوع باعث می‌شود بر ترس خود غلبه کنید و راه را ادامه دهید، البته با احتیاط. بهترین زمان برای رانندگی در این جاده فصل دل‌انگیز بهار است.

جاده های زیبای ایران
جاده هجیج- اورامانات
مسیر پاوه به هجیج یکی از مسیرهای زیبای جاده‌ای است. این جاده کمتر شناخته شده یکی از شگفت‌انگیزترین جاده‌‌های ایران به شمار می‌رود. این مسیر پرپیچ و خم در میان صخره‌های سنگی با تونل‌های زیبا در نهایت به هجیج می‌رسد. در طول این جاده آبشارها و چشمه‌های فراوانی می‌بینید که بر زیبایی آن افزوده است. گذر از این جاده خطرناک و پرپیچ و خم را باید در تابستان تجربه کرد.

جاده های زیبای ایران
جم - فیروزآباد
این جاده هم یکی از مسیرهای بسیار دیدنی جنوب كشور است. در آغاز، جاده‌ای كوهستانی با شكل‌های خیالی دو طرف جاده را دربرگرفته، اما با نزدیک شدن به استان فارس، جاده سرسبزتر و طبیعت آن شگفت‌انگیزتر می‌شود. تنگه‌های اطراف جاده جم – فیروزآباد، به ویژه شکاف «هایقر» تصاویری همچون «گراند کانیون» را برایتان به تصویر می‌کشد با این تفاوت که این جاده‌ها هم سبزترند و هم در عمق این شکاف رودخانه‌ای پرآب در جریان است.

جاده های زیبای ایران
جاده هراز- مازندران
این جاده که بعد از چالوس مشهورترین جاده شمالی کشور است، پیچ‌های کمتری نسبت به چالوس دارد، اما خطر ریزش کوه در این مسیر زیاد است. این جاده ۱۴ تونل دارد و در مقایسه با جاده چالوس به شهرهای شرقی حاشیه دریا نزدیک‌تر است. دیدنی‌‌های زیادی در طول مسیر هراز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان روستاها، آبشارها، تالاب‌ها، جنگل‌ها، آبگرم‌‌ها، زیارتگاه‌ها و مناطق دیدنی زیادی اشاره کرد. یکی از جاذبه‌های حاشیه هراز، منطقه‌ای زیبا به نام گل زرد است که پوشیده از گل‌های زرد و سفید بهاری است.

جاده های زیبای ایران
جاده جندق- معلمان
این جاده با تصاویر شگفت‌انگیز، وهم‌آلود و زیبای کویری خود با آن افق بی‌پایان و چشم‌اندازهای منحصر به ‌فردش از قلب کویر مرکزی ایران می‌گذرد و جنوب و شمال آن را به هم وصل می‌کند. در جاده جندق- معلمان انواع بافت‌های عجیب و غریب کویری را می‌بنید که در نوع خود بی‌نظیرند. در برخی نقاط این مسیر حتی یک بته خار هم دیده نمی‌شود، اما در برخی قسمت‌ها تپه‌های سرخ خاکی روبه‌رویتان قرار گرفته که زیبایی این جاده کویری را دوچندان کرده است. اینجا همان نقطه‌ای است که می‌توانید سکوت کویر را با جسم و روح خود لمس کنید. ‌در این کویر رخساره‌ خاک‌های زرد و همچنین نمک سیاه به وفور یافت می‌شود. قسمتی از زمین‌های این کویر نیز پوشیده از سوراخ‌هایی به شکل دهانه‌ آتشفشان است که در اثر تبخیر سریع آب و پوکی جنس خاک به وجود آمده است. این جاده از جندق در نزدیکی شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان تا معلمان در نزدیکی دامغان استان سمنان ادامه دارد.

جاده های زیبای ایران
جاده 2 هزار- 3 هزار
یکی از زیباترین مسیرهای جنگلی ایران جاده‌های معروف دو هزار و سه هزار است. جاده‌ای که از شهسوار شروع شده و با گذشتن از جنگل‌های سرسبز و مخملی البرز در کنار رودخانه دو هزار منطقه‌ای رویایی را خلق کرده که بسیار چشم‌نواز است. در این جاده جنگلی می‌توانید دریای خزر را از ارتفاعات کوه‌های سرسبز البرز تماشا کنید و از دیدن آن لذت ببرید. این جاده رویایی پرپیچ و خم زیبا که گاهی غرق در مه است و گاهی با نم باران جلوه‌گری می‌کند، به این دلیل به دو هزار مشهور است که به محل‌هایی با ارتفاع 2000 متر از سطح دریا می‌رسد. حدودا در کیلومتر 10، جاده سه هزار از این جاده منشعب می‌شود. دقیقا جایی که دو رودخانه دو هزار و سه هزار(چشمه کیله) به هم می‌رسند. جاده سه هزار هم زیبایی‌های خاص خود دارد، تنها وجه تمایز این دو مسیر این است که جاده سه هزار از جاده دو هزار بکرتر و دست‌نخورده‌تر است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار