پرستار می‌رود بالای سر بیمار بدحال کرونایی که روحیه خوبی ندارد. تلفن همراه را به سمت بیمار می گیرد؛ کسی به عیادت بیمار آمده با تماس تصویری. چهره ای آشنا مثل «خداداد عزیزی»، «یوسف اصلانی» و «مجید مظفری». #عیادت_مجازی عیدی خوبی شده برای غافل‌گیری بیماران کرونایی.
کد خبر: ۸۸۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 08 August 2020

عید غدیر سال 1397 بود که ایده شان به پویش تبدیل شد. حالا سومین تجربه پویش #فقط_به_عشق_علی(ع) است و می‌گویند: «در این سال کرونایی، اتفاقاً استقبال مردم برای مشارکت در این پویش و برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشن غدیر خیلی خیلی بیشتر از دو سال قبل است». این روزها که از درد، غم و آلام کرونایی زیاد گفته‌ایم و شنیده‌ایم، چه خبری بهتر از اینکه به قول جوانان پای کار این پویش، مردم این طور دل و دماغ جشن گرفتن دارند؟ این پویش حالا مخاطب خارج از ایران هم دارد. راه شرکت در آن، این است، هر کس سعی می کند یک کار خوب به نیت عیدغدیر و ارادت به حضرت علی(ع) انجام دهد. گاهی این خیّرها به همان ایام عید ختم می شود گاه به خیّری ماندگار تبدیل. بانی خیّرها مردم هستند. یکی اطعام هزار کارتن خواب محله شوش و مولوی را به عشق امام علی(ع) در شب عیدغدیر سال 1399 انتخاب کرده و یک کاسب هم 2 روز تخفیف 10 درصدی ویژه عید را به مشتریانش اختصاص می دهد. جوانی هم می‌نویسد: «چشم‌هایم را درویش می کنم به عشق مولا.» حس جالبی است انگار هرکس به واسطه و بهانه یک کار خیّر برای بهتر شدن قدم بر می‌دارد.

مشارکت با یک کار خوب

توی این گروه همه سایه می‌آیند و سایه می روند؛ یعنی چه؟ یعنی کسی دلش نمی خواهد اسمش را بگوید. جوان های پرشور و معرفتی پای کار ایستاده اند اما گمنام و بی ادعا کار می کنند. می گویند این پویش با مدد و عنایت حضرت رونق گرفته و نامی اگر قرار است باشد فقط نام مولاست و اگر قرار است کسی را بانی و موثر معرفی کرد باید از مردم نام برد. سه سال پیش بود که #فقط_به_عشق_علی(ع) متولد شد. از دل گعده ای دوستانه. با یکی از اعضای گروه مصاحبه و به زحمت راضی اش می کنیم دست کم نام کوچکش را بنویسم. «ح. م» ماجرا را مرور می‌کند:  «در دورهمی دوستانه، یکی از بچه های خوش قلب و خوش نفس گروه یک ایده مطرح کرد. اینکه به نیت عید غدیر هرکس هر کار خوبی که در توان دارد در این ایام انجام دهد و ما بازنشر کنیم. راستش حرف از حدیث پیامبر(ص) گل انداخت و برکت کرد. اینکه باید بهترین شادی، جشن و خیّرهای مسلمانان در این عید اکبر باشد.

غدیر بزرگترین عید شیعیان است و باید به همان اندازه برایش تدارک دید و کار کرد.  کار شروع شد و ناگهان دیدیم به مدد اهل بیت(ع) همه چیز به خوبی شروع شد و پیش رفت. آنقدر خوب که تقریباً همه ما مطمئن شدیم عنایت حضرت، برکت و نیروی محرک کار شده است». میل او به گمنام ماندن، ناچارمان می کند به اینکه به اختصاری از نامش رضایت دهیم. برای ما که این روزها از این نام های مختصر، خاطره خوشی نداریم اما این اختصار تجربه جالبی است. حکایت حرف های «ح.م»، دوستانش و مردمی که عاشقانه شادی می کنند تا عید غدیر بهتر و بیشتر شناخته شود. در این پویش کارهای خیّر جنبه مالی ندارد؛ ریالی رد و بدل نمی شود. پول خرج و هزینه می شود اما به نحوی دیگر. هر فرد یا خیّر نیت می کند و همان قدر که در توان دارد برای نیت خودش هزینه می کند و آن را در شهر، دیار و محل مورد نظرش انجام می دهد. عکس یا فیلم و توضیحی کوتاه برای عوامل اجرایی پویش ارسال می کند. آنها هم آن را بازنشر و  تبلیغ فرهنگی می کنند.

عیادت مجازی؛ بهبود حال واقعی

در پویش فقط به عشق علی(ع)، حال خوب و خبر خوب زیاد است؛ به تعداد همه آنهایی که از چهارگوشه ایران و جهان قدمی بر می دارند تا در این پویش ثبت منعکس شود. عیادت مجازی از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها اما شاید یکی از کم نظیر و خلاقانه ترین برنامه هایش باشد. طرحی که از میان نمونه کارهای خیر این همقدمی مجازی، بیشتر مورد استقبال چهره های معروف دنیای ورزش، بازیگری، اجرا و هنر قرار گرفته است. آقای «میم» می گوید: «پرستارها و روابط عمومی بیمارستان ها خیلی به ما کمک کردند. هماهنگی ها به همت آنها انجام شد. شکرخدا انقدر برکت و تاثیر داشته که به احتمال زیاد حتی بعد از عید غدیر هم آن را انجام می‌دهیم. در ساعتی مقرر با یکی از چهره های معروف که علاقه داشت در این شرایط کرونایی سهمی در بهبود حال بیماران داشته باشد و یک بیمارستان هماهنگی لازم را انجام دادیم. تماس تصویری به لطف یکی از پرستاران انجام می شد و عیادت مجازی رقم می خورد. بازخوردهای خوبی از بیمارستان ها گرفته ایم. می گویند این کار تاثیر زیادی در روحیه بیماران و پرستاران داشته است.» فداکاری و مهربانی قهرمانان سلامت انگار تمامی ندارد، هر روز یک چهره از خودش نشان می دهد. پرستارها با مشغله و فشار کاری سرسام آور این روزها در این پویش هم حضور دارند و به عشق مولا در عیادت مجازی همکاری می کنند.

پیام از روستا و خارج از کشور

اما کدام بیمارستان ها در این طرح شرکت کرده اند؟ این جوان فعال فرهنگی می گوید: «بیمارستان های بهارلو، ضیائیان، سینا، امام خمینی(ره) ارومیه و چند بیمارستان دیگر خیلی خوب همکاری و چند بیمارستان هم اعلام آمادگی کرده اند. پرستاران و کادر درمان در سایت just 4 ali، اعلام آمادگی و چند چهره معروف توییتر هم اطلاع رسانی کردند. از چهره های معروف افرادی مثل مجید مظفری، مهران احمدی، یوسف صیادی، مژده لواسانی و خداداد عزیزی و برخی عزیزان دیگر که مایل نبودند نام و تصویری از آنها منتشر شود، از طریق شبکه های مجازی به عیادت بیماران کرونایی رفتند. 15 دقیقه زمان تعیین شده برای این تماس ها بود اما با استقبال بیماران و همکاری کادر درمان و عیادت کنندگان عزیز گاهی حتی 45 دقیقه ادامه داشت. برای مثال آقای یوسف صیادی برای بیماران اجرای زنده موسیقی و خوانش شعر نو هم داشتند. خوشحالیم این کار ساده حال پرستار و بیماران را بهتر کرده است».

غدیر 1399مشارکت مردم برای انجام یک کار خوب در این پویش حدوداً 10 برابر غدیر 1397 و 1398 شده، این را آقای مایل به گمنامی می‌گوید: «دلیل آن روشن است؛ نیاز جامعه به دریافت و انجام کار خیر با توجه شرایط کرونا بیشتر شده. کرونا زندگی را سخت کرده اما ما از آن در فضای مجازی به عنوان فرصت استفاده می کنیم. ما از خارج از کشور شرکت کننده داشتیم. #Live_Like_Ali یعنی مثل علی زندگی کن در خارج از کشور بسیار طرفدار پیدا کرد. در ایران هم از شهرهای بزرگ تا روستاهایی در کشور که نامش کمتر به گوشمان خورده بود هم پر از برنامه، مشارکت و ایده های جالب بود.

عیدی ویژه به نیازمندان

سال اول یکی از کارهای ما تبلیغ عیدی بین کسبه بود. می خواستیم همان طور که برای عید نوروز و دیگر مناسبت ها جشنواره های مختلف فروش ویژه انجام می شود کاسبان به دلخواه خودشان تخفیف یا عیدی در نظر بگیرند و مشارکت کنند. تبلیغ داوطلبانه هم توسط جوانان خودجوش و مسجدی انجام می شد در شهرهای مختلف. امسال اما این خود کاسبان هستند که از نیت خیر و عیدی شان به مناسبت این ایام، ما را با خبر می کنند. ما فقط چند نمونه از کارهای مختلف مثل توزیع بسته های معیشتی، تخفیف اصناف یا نذورات مردمی را منتشر می کنیم، شکر خدا کارهای خوب مردم به عشق امام علی(ع) خیلی خیلی بیشتر از اینهاست. امسال هزینه جشن ها و عیدی سادات هم به کمک های معیشتی و مومنانه برکت و رونق ویژه داده.

محرومان و نیازمندان به طور ویژه بهره مند هستند از این عیدی ها اما بعضی برنامه ها هم به همت نیکوکاران ارادتمند به اهل بیت(ع) برای عموم مردم اجرا می شود که کمک می کند حس شعف برنامه ها، عمومی باشد» کنجکاویم بدانیم در پویشی با این اقبال عمومی و گستردگی اعضای ستادی پویش، فعالان فرهنگی و مجازی چند نفر هستند؟ می گوید: «پویش ما نظم و برنامه دارد اما دنبال ساختار، عدد و رقم های معمول نباشید. گروه های مختلفی هستند و مشارکت دارند اما بدنه اصلی کار مردمی هستند. ما هدف دیگری داریم؛ امیدواریم و می خواهیم غدیر، بزرگترین و شیرین ترین عید باشد».

لانه جدید برای پرنده

عکس ها و فیلم های کانال این برنامه را مرور می کنیم، عکس های سال های گذشته هم هست. سال های قبل برپایی مراسم جشن و مولودی رونق داشت اما قدم های خیرخواهانه علوی عید غدیر امسال هم رنگ و بوی کرونایی گرفته است. یکی، دو بانوی جوان نوشته اند امسال با کمک به غسالان اموات کرونایی به مولا علی(ع) متوسل می شوند. یک نفر برای نگهبان ساختمانشان تلفن همراه خریده است. یک نفر نوشته اهدای پلاسمای خون فقط به عشق علی(ع). یکی خون اهدا کرده و دیگری هزینه دارو و درمان بیماران کرونایی را پرداخته است.

از بهترین مشارکت های مردمی می پرسم و می گوید: «یک نفر عکس لانه جدید یک یاکریم را فرستاده بود و نوشته بود لانه جدید را با لانه آسیب دیده قبلی تعویض کرده به شوق این ایام. چند خواننده محبوب فضای مجازی هم گل کاشته اند و با بهترین کارهایشان به چند زبان دنیا پای کار غدیر آمده اند. بعضی هم پیام می فرستند و می گویند، 2 هزار، هزار و 500 یا مثلاً 200 غذای گرم به عنوان اطعام عید توزیع می کنند. افرادی هم با عروسک، لباس و لوازم التحریر دل بچه های حاشیه شهر را شاد می کنند. آیت الله قزوینی از چهره های معروف ولایت پژوهی، حجت الاسلام فرحزادی و حجت‌الاسلام ماندگاری و بزرگان مذهبی دیگر هم کارهای ارزشمندی انجام می دهند. مثلاً در جریان هستم که حجت الاسلام سرلک دغدغه عید غدیرخم بانشاط و آموزش کودکان را دارد. بزرگانی که تاکید می کنند باید کاری انجام دهیم که این عید برای غیر مسلمانان و غیرشیعه هم بزرگ و شیرین شود».

نیت را می خرند

در پویش فقط به عشق علی(ع)، هرکس هر کاری می تواند انجام می دهد و کسی سبک، سنگین و قضاوت نمی کند که کدام کار بزرگتر یا کدام کار خوب ساده تر است؟ هستند افرادی که چندین دام قربانی و گوشت تازه و گرم بین خانواده های نیازمند توزیع می کنند.

بعضی هدایایی نقدی قابل توجه به نیازمندان و عموم مردم عیدی می دهند و مادری هم هست که نوشته، امشب موهای دخترم را با سلام و صلوات شانه می زنم فقط به عشق علی(ع) یا دیگری نوشته امسال خانه ام را تزئین می کنم و عکس از چند بادکنک و کاغذکشی ساده و رنگارنگ روی دیوار خانه اش را ارسال کرده. اینجا «عشق علی(ع)» سیم را زر و همه کارها را بزرگ و ماندگار می کند.

آقا «م» می گوید: «به کلام پیامبر(ص) کارها به نیت ها پذیرفته می شود». درست می‌گوید، نه اینکه آن مادر تا امروز موهای دخترش را شانه نمی زده یا خشن شانه می زده؛ نه! امشب مادرانه ترین و متفاوت ترین شانه را می زند؛ شانه می زند فقط به عشق مولا علی(ع).

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار