وقتی همه خوابیم؛نبود رسانه‌های قوی و پرسش‌گر، غیبت نهادهای مدنی مطالبه‌گر بی‌طرف و بی‌غرض، انفعال محض ناظران در شورای شهر، بی‌تفاوتی شورای اطلاع رسانی استان و ده‌ها دلیل ریز و درشت دیگر باعث شده پاسخ‌گویی، شکست‌خورده‌ترین و بر زمین مانده‌ترین پروژه شهردار بندرعباس در این سال‌ها باشد.
کد خبر: ۸۸۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۷ 04 August 2020

هومن محمدکرمی/دهه فجر می‌رسد و خبری از نشست خبری نیست، هفته دولت می‌رسد، پیوستن بندرعباس به جمع شهرهای خلاق یونسکو تبدیل به کلان‌شهر و این اواخر دستگیری دو شهردار از شهرداران مناطق سه‌گانه هیچ‌کدام نمی‌تواند روزه سکوت سه ساله شهردار بندرعباس را بشکند.
اکنون تقریبا ۲۵۰۰روز از حکومت عباس امینی‌زاده بر مدیریت شهری بندرعباس می‌گذرد و بعد از نشست خبری ۲۷اسفند ۹۵، وی در جمع خبرنگاران حاضر نشده تا عملکرد خود را توضیح دهد یا در برابر انتقادی پاسخگوی رسانه‌ها باشد.

روزه سکوت شهردار بندرعباس ۳ساله شد

از مهر۹۲ که امینی‌زاده به عنوان شهردار انتخاب شده بیشترین علاقمندی‌اش به دوربین و استودیوی صداوسیمای مرکز خلیج فارس بوده تا در اکثر این برنامه‌ها بدون پرسشی جدی، متکلم وحده باشد.
۳۰شهریور ۹۲ اولین حضور تلویزیونی شهردار است و پس از آن به مناسبت‌هایی در این رسانه حاضر شد تا حداقل مردم چهره‌اش را فراموش نکنند.
پس از سال ۹۳ باز هم در صداوسیما و برنامه پرس‌و‌جو حاضر شد و دیگر تا مرداد سال ۹۴که در نشست خبری مشترک با رییس شورای شهر و تجلیل از خبرنگاران حاضر شد برنامه خبری قابل‌توجهی نداشت.

رکود بعد از رکورد
تابستان همان سال باز هم در ساختمان صداوسیما حضور یافت تا در برنامه "شهر ما" از راه‌اندازی BRT بگوید که البته هنوز انجام شده و مردم بدون بی‌آرتی مانده‌اند.
تقریبا هفت ماه بعد بازهم امینی‌زاده همان جایی که همیشه قرار می‌گذاشت حاضر شد و در اسفند۹۴ درباره نوروز گفت.
سه مصاحبه در صداوسیما در سال ۹۵ با سه موضوع فضای سبز، تخفیف عوارض و باز هم بی‌آر‌تی در کارنامه شهردار بندرعباس رکوردی محسوب می‌شود که همه آنها در صداوسیما ثبت و ضبط شد.
اما ۲۷ اسفند ۹۵ روزی تاریخی در ارتباط رسانه‌ای شهردار با رسانه‌هاست که بالاخره نشست خبری برگزار کرد و این آغاز رکود بعد از رکورد بود.
سال ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ آمد و آن دیدار سال ۹۵ حتی در حد عیدمبارکی هم تازه نشد.
البته در تمام این مدت کارخانه خبرسازی روابط عمومی شهرداری به شدت فعال بود و از هر فعالیت انجام شده و نشده، خبری بیرون می‌داد که این روند همچنان با جدیت ادامه دارد.
مصاحبه با مدیران برخی سازمان‌های زیرمجموعه یا تعدادی از معاونان نیز ترتیب داده شد تا غیبت رسانه ای شهردار کمتر به چشم بیاید.

اما علت چیست؟
مسوول سابق روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شهرداری بندرعباس در این باره می‌گوید: در مدتی که این سمت را بر عهده داشته (حدود سه سال) تقریبا سه نشست خبری برگزار کرده است.
مجتبی سلیمی حضور در برنامه‌های صداوسیما و پاسخ به درخواست‌های مصاحبه فردی رسانه‌ها را بخش دیگری از فعالیت خود در این مدت می‌داند.

کارمند خوب یعنی سپر بلا
اما رییس فعلی روابط عمومی شهرداری که حتی یک نشست خبری برای شهردار برگزار نکرده وفادارانه و مثل یک کارمند خوب خود را سپر بلای شهردار کرده و می‌گوید اگر شهردار نشست خبری برگزار نکرده تقصیر من است.
حامد رضوانی می‌گوید: در این مدت پیشنهادهایی برای نشست خبری داده‌ایم، اما عملی نشده و امکان و فرصت آن پیش نیامده است.
رضوانی توضیح نمی‌دهد که چگونه ممکن است در مدت سه سال، شهردار یک یا ۲ساعت فرصت حضور در یک نشست خبری را نداشته باشد.
وی اضافه می‌کند: البته در همین مدت شهردار مصاحبه‌های اختصاصی داشته با برخی رسانه‌هایی که درخواست داشته‌اند، که به نظر می‌رسد منظور همان نشست‌هایی است که معمولا خروجی آن یک گزارش تبلیغاتی با اهداف و منافع از پیش تعیین شده است.

روزه‌تان قبول اما این سکوت کی می‌شکند؟
حدود ۶ماه است شهردار بندرعباس تحت بیشترین فشار از سوی بخشی از افکار عمومی است.
وقتی یک شهر فقط سه منطقه شهرداری دارد و دو شهردار مناطقش در مدت پنج ماه به اتهام‌های مختلف دستگیر می‌شوند، پاسخ‌گویی و توضیح عمومی در حضور رسانه‌ها بدیهی‌ترین وظیفه شهردار است.
شهردار منطقه سه، اسفند پارسال و همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی دستگیر شد و شهردار منطقه یک تیرماه امسال از پشت میزی که نامه‌ها و چک‌های میلیونی و میلیاردی را امضا و پاراف می‌کرد به پشت میز دیگری در بازداشتگاه نشست تا پاسخ‌گوی همان امضاها باشد.
تمام این رویدادها که هر کدام یک زلزله خبری بود نتوانسته شهردار بندرعباس را برای پاسخ‌گویی قدمی جا‌به‌جا کند و البته در این میان نمی‌توان تنها شهردار را مقصر دانست.

وقتی همه خوابیم
نبود رسانه‌های قوی و پرسش‌گر، غیبت نهادهای مدنی مطالبه‌گر بی‌طرف و بی‌غرض، انفعال محض ناظران در شورای شهر، بی‌تفاوتی شورای اطلاع رسانی استان و ده‌ها دلیل ریز و درشت دیگر باعث شده پاسخ‌گویی، شکست‌خورده‌ترین و بر زمین مانده‌ترین پروژه شهردار بندرعباس در این سال‌ها باشد.


منبع: خبرهرمزگان

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار