نماز جمعه از نهادها و تریبون‌های مهم انقلاب اسلامی است که به دلیل مواضع مهم و حضور اقشار مختلف مردم بسیار اثرگذار است.
کد خبر: ۸۸۲۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 01 August 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:نماز جمعه یکى از نمادهاى سیاسى و اجتماعى دین اسلام بوده که فرصتی براى اجتماع هفتگى مردم و پایگاهى براى طرح مسائل جامعه­ اسلامی است.

نماز جمعه از نهادها و تریبون‌های مهم انقلاب اسلامی است که به دلیل مواضع مهم و حضور اقشار مختلف مردم بسیار اثرگذار است.

نمازجمعه قرارگاهی برای پرداختن به رسالت‌های حکومت اسلامی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عادل حاجی‌پور در این خصوص  اظهار داشت: در دوران غیبت امام زمان(عج) هستیم و شکل پرداختن به مسائل حکومت اسلامی در این زمان تفاوت‌هایی با دوران حضور حضرت دارد و نمازجمعه درواقع قرارگاهی برای پرداختن به رسالت‌های حکومت اسلامی در دوران غیبت امام عصر(عج) است.

وی معتقد است که مهم‌ترین مسئولیت ائمه جمعه در دوره فعلی و در این فرصت زمانی که در اختیار است، زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است که رهبر معظم انقلاب هم از آن با تاکید و توجه یاد می‌کنند؛ پس مهم‌ترین ماموریت ائمه جمعه در زمان غیبت، زمینه‌سازی برای تحقق آن تمدن است.

امام‌جمعه خرم‌بید ادامه داد: در برخورد میان غرب و تمدن اسلامی به پرچم‌داری انقلاب اسلامی، مهمترین رسالت ما غالب‌بودن تمدن اسلامی است که این هم بر دوش اقشار مختلف و در رأس آن، با فرماندهی ائمه جمعه سراسر کشور محقق می‌شود.

از ۱۰ تا ۲۰ درصد توانمندی و ظرفیت ممتاز نهاد نماز جمعه تاکنون در جامعه اسلامی استفاده‌شده است

حاجی‌پور در پاسخ به استفاده از ظرفیت ستادهای نماز جمعه در گام اول انقلاب اظهار داشت: من معتقدم که اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم، از ۱۰ تا ۲۰ درصد توانمندی و ظرفیت ممتاز نهاد نماز جمعه تاکنون در جامعه اسلامی استفاده‌شده است؛ درصورتی‌که ده‌ها برابر توانایی و ظرفیت بیشتر در این قرارگاه‌های فرهنگی نماز جمعه وجود دارد که متأسفانه مغفول مانده است.

در گام دوم انقلاب باید تمام ویژگی‌های مثبت و ارزشمند گام اول را مدنظر قرار دهیم

بنابه اظهارات وی، در گام دوم انقلاب باید تمام ویژگی‌های مثبت و ارزشمند گام اول را مدنظر قرار داده و از تمامی آفت‌ها و آسیب‌های گام اول به دورباشیم این‌یک حقیقت مسلم و نکته بسیار مهم است.

امام‌جمعه خرم‌بید افزود: دو نکته مهم در گام اول انقلاب مورد غفلت قرارگرفته است، تولید و پرورش فکر و پرورش استعدادهای انسانی که کمتر به آن پرداخته‌شده و باید موردتوجه ویژه قرار بگیرد.

حاجی‌پور با بیان اینکه برای این شکل از تربیت هم بستری وجود دارد و در ماموریت جدید شورای ائمه جمعه کشور هم موردتوجه قرارگرفته، تصریح کرد: مسجد، مدرسه، حوزه و دانشگاه، بستر این امر است.

وی بیان کرد: به این امر باید هنرمندانه پرداخت؛ این امر نیاز به برنامه‌ریزی و کار جهادی دارد یا به فرموده رهبر معظم انقلاب، نیاز به یک کار جهاد همه‌جانبه برای تحقق این امر هستیم.

باید هوشمندانه در این جهاد وارد عمل شویم

امام‌جمعه خرم بید در تفسیر بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: امام امت اسم جهاد را برای این کار انتخاب کردند تا ما متوجه باشیم این کار، یک کار مهم و عملیاتی است.

وی تصریح کرد: نکته دومی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند، همه‌جانبه بودن این جهاد است؛ یعنی فقط ائمه جمعه به‌تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند و حوزه‌های علمیه، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، مسئولین فرهنگی و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه و همه باید دست‌به‌دست هم دهند تا این مهم محقق شود.

وی ادامه داد: مسئله سوم مورد توجه رهبر معظم انقلاب، این است که باید جهاد، باید هوشمندانه باشد. همان‌طور که دشمن با حساب‌وکتاب وارد می‌شود، ما هم باید هوشمندانه و با حساب‌وکتاب وارد این جهان شویم.

امام‌جمعه خرم‌بید تاکید کرد: دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و قرارگاه‌های فرهنگی نمازجمعه اتاق فکر و عملیات تمدن اسلامی هستند و باید هوشمندانه در این جهاد وارد عمل شویم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار