پایان همه این ماجراها معمولا اینگونه می شد که خیل عظیمی از مردم ، بویژه صاحبان سرمایه های خرد ؛ به شدت دچار ضرر و ز یان می شدند و گاه تمام زندگی و سرمایه و پس انداز خود را از دست می دادند.
البته عده‌ای قلیل هم که شامل سرمایه داران و کسانی که از انواع رانت برخوردارند سود کرده و با چند برابر شدن سرمایه و دارایی خود  به سراغ بازار هدف بعدی می رفتند.

اما تقریبا از سال گذشته " بورس " هم به بازار جذابی برای سرمایه گذاری تبدیل شده است. هم اینک در "بورس " شاهد سوددهی باورنکردنی و حتی گاهی افسانه ای در برخی موارد هستیم و به همین دلیل سرمایه ها در حال سرازیر شدن به بورس هستند. اگر سرمایه گذاران حرفه ای و کسانی که با مطالعه در حال سرمایه گذاری هستند را کنار بگذاریم خیل عظیم مردم بدون آگاهی و کمترین شناخت از " بورس " و ماهیت آن و صرفآ به امید دریافت سود کلان از سرمایه اندکشان  در حال سپردن سرمایه های خود به دریای مواج و متلاطم و شاید بی ساحل " بورس " می باشند.

هم اکنون قیمت سهام بسیاری از شرکتها در بورس ایران چندین برابر کل ارزش و دارایی های واقعی این شرکتها می باشد و این بزرگترین اخطار به مردم ، مسئولین دولت ، مجلس ، قوه قضائیه و نظام می باشد.

در روزهای گذشته در خبرها شاهد بودیم که به طور مثال ارزش سهام برخی از خودروسازان داخلی در بورس ایران از ارزش خودروسازان مطرح دنیا بالاتر رفته است! دقیقا در همین بازه زمانی هر کدام از 2 خودروساز بزرگ کشور  چندین هزار میلیارد زیان انباشته دارند. در واقع  صورت ساده شده مساله این است که مردم چندین برابر ارزش یک کالا پول برای آن پرداخت کرده اند.
متاسفانه به عمد یا سهو اطلاع رسانی درستی در مورد بورس و ماهیت آن  جهت آگاهی مردم صورت نمی پذیرد. تصور عمومی سرمایه گذاران غیر حرفه ای این است که در صورت هر گونه مشکل سریع می توانند سرمایه هایشان را از بورس خارج کنند. غافل از اینکه در بورس هیچ گونه تعهدی در مورد عودت اصل سرمایه وجود ندارد.

به طور مثال شما 10 هزار سهم به ارزش هر سهم 10 هزار تومان را به مبلغ 100 میلیون تومان می خرید. در صورت ترکیدن حباب بورس و بروز مشکل ؛ شما دارای همان 10هزار سهم هستید ؛ اما ارزش هر سهم شما به طور مثال اگر نصف شود( هر سهم 5هزار تومان شود) ؛ عملآ 100 میلیون شما تبدیل به 50 میلیون می شود و این مسئله بسیار مهمی است که حداقل بنده ندیده ام دست اندرکاران محترم در این مورد برای مردم روشنگری کرده باشند.

مسلما در صورتی که بورس دچار مشکل شود - که با توجه به قراین دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد - آنگاه معضل بسیار بزرگی برای کشور رقم خواهد خورد که ماجرای صندوقها و موسسات مالی و اعتباری و حواشی مرتبط با آن در مقابل عوارض این ماجرا هیچ خواهد بود.

بنده به ضرس قاطع معتقدم که " بورس " یکی از بهترین مبادی سرمایه گذاری ست اما مشروط به اینکه ضوابط و اصول حاکم برآن به درستی اجرا شود. متاسفانه در حال حاضر ؛ ظاهرا ریالی از هزاران میلیارد سرمایه مردم که وارد بورس شده به شرکتها و صنایع تولیدی  جهت افزایش تولید و بهره وری تزریق نشده و صرفا در حال چرخش و دست به دست شدن و سفته بازی بین دلالان می باشد.
به هر حال نگاه کوتاه مدت به بورس از جانب دولت و دیدن آن به عنوان تامین کننده بخشی از هزینه های جاری هر چند شاید در کوتاه مدت گرهی از مشکلات را باز کند اما در دراز مدت خود می تواند به گره کوری تبدیل شود که به هیچ دندانی نمی توان آنرا باز کرد.