یکی از مشگلات کشاورزان مازندران وجود آفتهای مختلف می باشد . یکی از این آفتها آفت مگس میوه است که موجب خراب شدن میوه جات خصوصا نارنگی می شود.
کد خبر: ۸۸۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴ 26 July 2020
به گزارش تابناک مازندران، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: شناسایی باغات گلابی، سیب و خرمالو در مناطق دشت و ارتباط موثر با باغداران برای انجام راهکارهای مبارزه با مگس میوه برای پیشگیری از خسارت ضروری است.

بر اساس این گزارش از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مجید بهادری با بیان اینکه طی بازدیدهای صورت گرفته از باغات هلو، شلیل (ارقام دیررس)، گلاب ، سیب و انجیر در شهرستان‌های قائم‌شهر، جویبار، بهشهر، نکا، میاندورود و ساری آلودگی و خسارت در برخی از باغات و تک درختان موجود در باغات و خانه‌سراها که اقدامات کنترلی مگس میوه انجام ندادند نمایان بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از این میزبان‌ها در اختلاط با باغات نارنگی پیش رس کاشته شده است برای پیشگیری از افزایش جمعیت آفت و خسارت به این میزبان‌ها بویژه گلابی، سیب، انجیر و خرمالو در ماه‌های آینده بر روی نارنگی پیش رس که شرایط میزبانی خوبی برای آفت دارد رعایت نکات فنی و بهداشتی الزامی است و باید اطلاع رسانی گسترده در این زمینه انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: به باغداران توصیه می‌شود با توجه به سپری شدن برداشت ارقام میان رس هسته دار هلو و شلیل ضروری است نسبت به برداشت تک میوه‌های باقیمانده رسیده روی درخت و جمع آوری و دفن بهداشتی هرگونه میوه های ریخته شده پای درختان در عمق 50 سانتی متری خاک اقدام کنند.

این مسؤول بر تسریع برداشت تمامی میوه‌های رسیده ارقام دیررس برای فرار از خسارت و دور کردن میزبان از دسترس آفات تاکید کرد و گفت: شناسایی باغات گلابی، سیب و خرمالو در مناطق دشت و ارتباط موثر با باغداران برای انجام راهکارهای مبارزه با مگس میوه برای پیشگیری از خسارت ضروری است.

بهادری با بیان اینکه انجام مبارزه تلفیقی به روش‌های شکار انبوه با نصب تله‌های جلب کننده (مایع سراتراپ و قرص سراتینکس)، جلب کننده مگس ماده (بیولور) به همراه کارت زرد چسب‌دار و یا پروتئین هیدرولیزات به تعداد 65 تا 75 تله در هکتار لازم است، ادامه داد: طعمه پاشی با پروتئین هیدرولیزات در اولویت مبارزه تلفیقی در این مرحله توصیه و تکرار طعمه پاشی 5 تا 7 روز بعد با توجه به میزان آلودگی مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده شکار بالای تله‌ها، کاور اسپری (سمپاشی) با یکی از حشره کش های دیپترکس (تریکلروفن) و یا مالاتیون 57 درصد به نسبت توصیه شده حداقل 15 تا 20 روز قبل از رسیدن میوه انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: باغداران نسبتب به عدم انتقال میوه‌های آلوده، مشکوک و زخمی از طریق بازبینی و جداسازی میوه‌ها قبل از بارگیری توجه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار