هفته های اخیر در رسانه های مختلف انتقاداتی به نوید محمدزاده بخاطر حضور در برخی برنامه های تبلیغاتی توسطبرخی از منتقدین و مردم صورت گرفته اما آیا او شایسته این هجم از تخریب است؟!
کد خبر: ۸۷۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶ 24 July 2020

تابناک ایلام علی رضا تهرانی فر *:: امروزه تبلیغات به یکی از منابع اصلی درآمد افراد مشهور درجهان تبدیل شده است؛ در گذشته رسانه هایی که مخاطب بیشتری بدست می آوردند، می توانستند ، فضا،صفحه یا بخشی از کنداکتور پخش خود را در اختیار شرکت های تولید کننده قرار دهند. رسانه هامخاطب جذب می کردند، سپس مخاطبان خود را به شرکت ها برای تبلیغ محصول و خدماتشان میفروختند.اصول تبلیغات در رسانه ها همین است.

رسانه تلاش می کند از طریق تولید محتوای جذاب حداکثرمخاطب را جذب کند، سپس فضای خود را در اختیار شرکت ها و برنده ها قرار دهند . شرکت هایتجاری و برندها از محبوبیت رسانه ها برای تبلیغ در خصوص محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. این چرخه حیات رسانه های تجاری در دنیا است.

با گذشت زمان و رخ دادن تغییرات سریع و شگفت انگیز در فضای ارتباطات و رسانه ها، شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسرها پا به میدان رقابت با رسانه های سنتی گذاشتند. تلویزیون، رادیو، روزنامه وسینما تا قبل از ظهور شبکه های اجتماعی و رسانه های تعاملی بی رقیب بودند.

چرخه حیات اقتصادی آنها بدون خللی به کار خود ادامه می داد. رسانه های سنتی از محبوبیت افراد مشهور بهره می گرفتند واز طریق آنها محصولات و خدمات شرکت ها را تبلیغ می کردند. با ورود شبکه های اجتماعی موبایل محور بخصوص فیسبوک، اینستاگرام یوتیوب واسطگری رسانه های سنتی از بین رفت.فردی مشهور که دارای طرفداران خاص خود است، بدون واسطه رسانه های سنتی از طریق شبکه هایاجتماعی مستقیم با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کند و به تبلیغ محصولات و خدمات شرکت ها وبرندها می پردازند.

شغل اصلی کریستیانو رونالدو فوتبالیست بودن است. اما او به عنوان یک اینفلوئنسراینستاگرامی درآمدی بیشتر از حرفه اصلی‌اش دارد.  دستمزد او در سری آ ایتالیا به ازای هر فصل 30میلیون یورو است، اما او در اینستاگرام 43 میلیون یورو درآمد سالانه دارد.نیکولا کرونین، مدیر شرکت بازاریابی Hopper HQ می‌گوید: «رونالدو بیشترین فالوئر اینستاگرام رادارد (با 237 میلیون نفر)، و شرکت‌ها حاضرند بیشتر از 1 میلیون دلار به ازای هر پست تبلیغاتی به او بدهند.»فوتبالی‌های بعدی در زمینه تعداد فالوئر، لیونل مسی، دیوید بکام، نیمار و زلاتان ایبراهیموویچ هستند.درآمد رونالدو از اینستاگرام دو برابر درآمد مسی است. رونالدو به ازای هر تبلیغ 875هزار یورومی‌گیرد و در سال 2019 هم 49 تبلیغ منتشر کرده است.در ایران نیز همانند تمام دنیا افراد مشهور و دارای محبوبیت عمومی از این فرصت بهره می گیرند وبرندهای مختلفی را تبلیغ می کنند این یک امر پذیرفته شده و جا افتاده در دنیا است.

هنرمندان بسیاری ازجمله امین حیایی، محمدرضا گلزار، بهرام رادان، لیلا حاتمی، بهنوش بختیاری، مهناز افشار، نیکیکریمی و فوتبالیست های مشهور همانند علی کریمی، علی دایی، مهدی مهدویکیا، جواد نکونام وورزشکارانی مانند حسین رضازاده، هادی ساعی و غیره از اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی برای تبلیغات استفاده کرده اند.نوید محمدزاده هنرپیشه تئاتر و سینما که بخاطر بازی های درخشانش توانسته است محبوبیت بسیاربالایی در جامعه پیدا کند، نیز اخیرا وارد عرصه تبلیغات شده است؛ تا از این فرصت برای کسب درآمدبیشتر استفاده کند. آنچه در این بین قابل توجه است هجمه عظیمی از واکنش های منفی در بین برخی ازمردم و منتقدان است.

افرادی همانند فراستی از نوید محمدزاده بخاطر حضور در برنامه های تبلیغاتی به شدت انتقاد کرده اند.برخی از مردم نیز واکنش مناسبی به تبلیغات نوید نشان نداده اند. این همه جنجال و انتقاد برای تبلیغات توسط یک هنرمند طبیعی نیست. نوید محمدزاده اولین هنرپیشه یا فرد مشهور در ایران نیست که ازمحبوبیت خود برای تبلیغات استفاده کرده است.همانطور که در بالا لیست کردیم، قبل از نوید محمدزاده هنرمندان، بازیگران، فوتبالیست ورزشکارانزیادی وارد این عرصه شده اند. اما چرا به آنها در این حد انتقاد نشد؟! یا بهتر است بگویم اصلا کسی بهآنها انتقادی نکرد.

شاید ریشه انتقادات به نوید برگردد، به سبک بازی او یا ژانر فیلم هایی که او بازی می کند. نوید اکثرا در فیلم های اجتماعی سیاه و یا سینمای روشنفکرانه به ایفای نقش می پردازد. او ازخود یک چهره اجتماعی ساخته و حضورش در برنامه های تجاری برای مردم قابل درک نبوده است.نوید محمدزاده را نباید بخاطر کارکترهایی که او هنرمندانه بازی کرده است مورد انتقاد قرار داد.

ریشه بخش زیادی از این انتقادات به تاثیرات کارکترهایی است که نوید در آن ایفای نقش کرده است. او را اغلب در کارکترهای طبقات پایین، افراد معترض، انسان های درد کشیده و دردمند و فیلم های ژانراجتماعی دیده ایم. مخاطب به یکباره او را در تبلیغات تجاری می بیند از نظر ذهنی نمی تواند هضم کندو به آن واکنش منفی نشان می دهد.شاید بشود ریشه برخی از این انتقادات از سوی عامه مردم را درک کرد، اما آنچه که قابل درک نیستانتقادات افراد منتقد و سینمایی است.

آنها بخوبی می دانند که حضور یک فرد مشهور در برنامه هایتبلیغاتی امر منفی نیست. نوید محمدزاده همانند بسیاری از افراد مشهور و محبوب حق دارد از اینفرصت م(شهوریت ومحبوبیت خود )در بین افکار عمومی استفاده کند.نوید محمدزاده کار غیرقابل دفاعی انجام نداده است که شایسته این حجم از تخریب باشد. جای سوال دارد؛ چطور افرادی که خود را منتقد و باسواد می دانند این اصل پذیرفته شده را متوجه نشده یا درک نکرده اند.امروزه تبلیغات اصل پذیرفته شده است که توسط بسیاری از افراد مشهور انجام می گردد.

نوید محمدزاده هنرمندی بی نظیر است که از استان محروم ایلام و شهر جنگ زده و مرزی مهران برخواسته است. همانطور که محمدحسین لطیفی در برنامه هفت اظهار کرد او سختی های زیادی دیده است و تنها با تلاش و پشت کار به این جایگاه در سینما رسیده است. منتقدین تبلیغات نوید به دنبال سوژه مناسب تری برای مشهور شدن و سر زبان افتادن بگردند. زیرا نوید هرگز کار اشتباهی انجام نداده که شایسته انتقاد و نکوهش باشد.

فعال رسانه ای وعضو تحریریه تابناک 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
بازیش درابدویک روز،مغزهای کوچک زنگ زده وسرخپوست بی نظیره انتقاداتی درگذشته براو وارد بود ولی الان وبه این دلیل مسخره ست. واقعابازیش عالیه
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
استان ایلام ماشااله تو هرچیزی محروم هستیم حتی سینما فقط متاسفانه همین یه بازیگر معروف داریم کاش تو این حیطه هم محروم بودیم و اینو نداشتیم.
اندازه سریه مورچه تو کشور آبرو داشتیم که بلطف دلقک بازی این آقا آنهم پرید.

اگه خودش یا کسی از آشناهاش اینو خواند خواهشا تو مصاحبه های بعدیش بگه بچه تهرانه ، تازه باکلاستر هم میشه.
دیلرونی
|
United States
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
نوید محمدزاده واقعا مایه افتخار کل استان ایلام و کشور هستند و من به عنوان یک دهلرانی نیز به آن افتخار میکنم.واقعا به لحاظ فنی در راس سینمای ایران است.
چوار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
آولا شایستگی هرنوع تخریبو دارن .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار