مدیرعامل موسسه خیریه دارالاکرام طرح آبا را طرح آشتی ملی با آموزش عنوان کرد و گفت:خرسندیم از این که به عنوان اولین موسسه خیریه با مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با سازمان آموزش و پرورش وارد همکاری شد و پیمان نامه امضا کردیم؛ موسسه در اولین گام خود این طرح رادر جنوب کرمان اجرایی می‌کند.
کد خبر: ۸۷۹۱۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰ 20 July 2020
مدیرعامل موسسه خیریه دارالاکرام طرح آبا را طرح آشتی ملی با آموزش عنوان کرد و گفت:خرسندیم از این که به عنوان اولین موسسه خیریه با مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با سازمان آموزش و پرورش وارد همکاری شد و پیمان نامه امضا کردیم؛ موسسه در اولین گام خود این طرح رادر جنوب کرمان اجرایی می‌کند.
 
به گزارش تابناک همدان، مصطفی میر احمدی زاده ضمن تاکید بر نقش موثر سمن‌ها در رسیدگی به امور جامعه، اذعان کرد: حتی در توسعه یافته‌ترین کشور‌های جهان انتظار نمی‌رود که معضلات کشور تنها توسط دولت حل و فصل شود. رویکرد آموزش و پرورش در همکاری و مشارکت با سمن‌ها قابل تقدیر است، آن‌ها اجرای طرح هایی، چون آبا را امکان پذیر می‌کنند.

وی تصریح کرد: در طرح آبا با بهره برداری از ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای میزان مشارکت و حس همدلی افراد را می‌توان افزایش بخشید. 

وی افزود: این طرح که با استفاده از ابزار الکترونیک فضا‌هایی برای استفاده آفلاین و آنلاین برای محتوا‌های آموزشی از راه دور طراحی شده و درمناطق کم برخوردار کشور اجرا خواهد شد. تشکیل کلاس‌های مجازی در اتاقی از یک درمانگاه، دفتر شورای منطقه یا مدرسه‌ای در یک منطقه امکان پذیر بوده و برای نظم دهی و اداره این کلاس‌ها می‌توان از افراد دارای مدرک دیپلم یا کارشناسی، معلمان یا همیاران موسسه در همان منطقه دعوت به کار شود.
 

 
احمدی زاده درباره تعهد موسسه در قبال تفاهم نامه همکاری طرح آبا گفت: هزینه تهیه تلویزیون، لپ تاپ یا تبلت و سایر تجهیزات کلاس‌های مجازی اعم از میز و صندلی، مستمری مربی یا مشاور تحصیلی کلاس، و در مراحل بعدی حتی تامین سایر نیاز‌های معیشتی، درمانی و بسته‌های خوراک و پوشاک دانش آموزان کم برخوردار بر عهده موسسه خیریه خواهد بود. در طرح آبا به دلیل استفاده از ظرفیت‌های محلی و بومی حتی می‌توان رویکرد یکسان سازی فرهنگی را که به دلیل سیستم آموزشی و تنوع فرهنگی نادیده گرفته می‌شود، اصلاح نمود.

وی خاطر نشان کرد: در اجرای طرح آبا از نگاه بلند پروازانه پرهیز شده، در مرحله نخست به عدالت آموزشی کمّی می‌اندیشیم که با تجهیز حداقلی یک فضای کوچک به عنوان کلاس بتوانیم حداقل عدالت آموزشی کمّی را برای دانش آموزان کم برخوردار با حداقل امکانات فراهم کنیم و مراحل بعدی در اندیشه عدالت آموزشی کیفی باشیم.

 طرح آبا انعطاف پذیر‌ی است و می‌تواند دانش آموزان علاقه‌مند به تحصیلی را که به دلایل مشکلات اقتصادی و شرایط خاص زندگی از تحصیل محروم مانده اند با شرایطی منعطف به کلاس درس برگرداند. در طرح آبا از نظام مندی و سختگیری‌های نظام آموزشی خبری نیست، لذا دانش آموزانی که بنا به نیاز‌های معیشتی ناگزیرند همراه پدر به کشاورزی یا دامداری یا سایر مشاغل بپردازند، می‌توانند از حق تحصیل برخوردار شوند.

مدیرعامل دارالاکرام در ادامه به اهمیت عدالت آموزشی و تاکید آن در اسناد برنامه پنجم توسعه به عنوان مهم‌ترین سند مکتوب کشوری پرداخت و گفت:: با اجرایی شدن طرح آبا در کشور، معرفی و تبلیغ آن از طریق صدا و سیما و خبرگزاری‌ها می‌توانیم طی سال‌های باقی مانده تا ۱۴۰۴ به شاخص‌های توسعه کشوری در سند چشم انداز بیست ساله دست یابیم؛ کاهش فقر، تولید افراد باسواد و مسئولیت پذیر که از محور‌های توسعه محسوب می‌شود، از جمله مزایای این طرح دانست. 
 
 


مدیرعامل موسسه نیز در خصوص تعهدات موسسه و وزارت آموزش و پرورش تصریح نمود: وزارت آموزش و پرورش هیچ گونه تعهد مالی در اجرای این طرح ندارد و شناسایی منطقه، اعلام اولویت‌های آموزشی و معرفی خیرین مدرسه ساز و ارتباط دهی با مدارس غیرانتفاعی از جمله تعهدات سازمان آموزش و پرورش است. تعهد تجهیز کلاس‌ها و پرداخت مستمری مشاور یا مربی کلاس و هم چنین بورسیه و سایر ملزومات دانش آموزان برعهده دارالاکرام است. 

میراحمدی افزود:چنانچه موضوع طرح آبا به درستی در اذهان شکل گیرد و مدارس غیرانتفاعی و دانش آموزان برخوردار بتوانند ماهانه مبلغ ۵ تا ۱۰ هزار تومان با عضویت در خانواده بزرگ دارالاکرام حق عضویت پرداخت کنند، میتوان در جنوب کرمان ۱۰۰ کلاس مجازی ۲۵ تا ۳۰ نفره راه اندازی کنیم.

وی برآورد هزینه تجهیز اولیه کلاس‌ها اشاره کرد و گفت: برآورد هزینه اجرای یک ساله این طرح که شامل بورسیه دانش آموزان و حقوق معلم یا مربی است حداکثر مبلغی معادل ۸۶ میلیون تومان است که نیمی از آن به عنوان هزینه ماندگار محسوب می‌شود و سال‌های بعد نیز قابل استفاده است، اما نیمی دیگر هزینه‌های مصرفی است که مواردی، چون بورسیه، لوازم التحریر، مستمری تسهیل گر کلاس و سایر ملزومات کلاس‌های ۲۰ تا ۳۰ نفری را شامل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دارالاکرام یک تا دو کلاس را می‌تواند راه اندازی کند، اما برای ادامه باید این تعداد به ۳۵، درگام بعد به ۷۰ و درگام سوم به ۱۰۰ کلاس طی امسال برسد. پیشبرد این طرح منوط به تعامل و همکاری در مراکز استانی و پذیرش از سوی استانداری است. برای اجرای موفقیت آمیز این طرح باید از نهاد‌های مختلف و خیرین کرمانی ساکن تهران کمک بگیریم.

میراحمدی زاده در خصوص نحوه کمک رسانی به جامعه هدف با توجه به فقدان زیرساخت‌های منطقه، افزود:اساس این آموزش به صورت آفلاین است. طی جلسه و تعاملی که با وزیر ارتباطات صورت گرفت قرار شد حد امکان بستر‌های اینترنتی موسسه تقویت شود. موسسه نیز جهت تامین این زیرساخت‌ها از مرکز استان و تهران پیگیر این موضوع است، ۵۰ تا ۶۰ درصد این کاستی جبران می‌شود.

میراحمدی زاده درادامه تصریح کرد: در مسیر مشکلات را حل می‌کنیم، در حال حاضر چراغ اول سبز است چراغ‌های دوم و سوم نیز به گمان ما سبز است بنابراین حرکت خود را آغاز می‌کنیم و به صرف مشکلات احتمالی کار را به تعویق نمی‌اندازیم. سرمایه گذاری بر چنین کار کلانی اقتضا میکند که مرحله به مرحله چالش‌های رو به رو را حل کنیم.

در این مرحله مهم‌ترین دستاورد ما عدالت کمّی آموزشی است که می‌توانیم برای دانش آموزان کم برخوردار این مناطق به ارمغان آوریم. با اجرای این طرح قرار نیست به سراغ دانش آموزانی برویم که به دلایل متعددی، چون بی علاقگی، بی انگیزگی یا عدم باور به آینده تحصیلی، تمایلی به ادامه تحصیل ندارند. بلکه قرار است طرح آبا دانش آموزان عاشق درس و مدرسه و کتاب و دفتر را جلب و جذب کند.

میراحمدی زاده ضمن تاکید بر رسمیت مدارک و گواهینامه تحصیلی این دوره ها، از تشکیل کلاس‌های اقماری خبر داد و گفت: به عنوان نمونه، مدرسه‌ای را در عنبرآباد به عنوان مدرسه مرکزی در نظر می‌گیریم که ثبت نام، تشکیل کلاس‌ها و آزمون‌ها د. رآن برگزار می‌شود.

 میراحمدی زاده در پاسخ به الزام آموزش خاص برای معلمان این کلاس‌ها گفت::الزاما این افراد معلم نیستند تسهیل گرانی هستند که به رونق امور می‌پردازند. می‌توانند معلم، مددکاران و همیاران موسسه باشند. ما د. رحال حاضر تعداد ۴۰ تا ۵۰ مددکار و همیار در شعبه کرمان داریم که با ما همکاری دارند.
 
 
 


طرح آبا در پنج روستای کرمان اجرایی شد


 موسسه دارالاکرام طی دو سال اخیر در جنوب کرمان شهر‌هایی از قبیل:، رودبار جنوب، کهنوج، عنبر آباد و منوجان فعالیت داشتند.

 میثم حاجی نمکی که به عنوان همیار موسسه دارالاکرام زمینه‌ها و بستر اجرای طرح آبا در جنوب کرمان را فراهم میکند درخصوص شرایط مردم جنوب استان کرمان گفت::در حال حاضر شهرستان جیرفت یک میلیون نفر جمعیت دارد و منبع درآمد آن‌ها اغلب از کشاورزی است، اما به دلیل خشکسالی، مشکلات اقتصادی فراوانی برای آن‌ها به وجود آمده است. 

وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات معیشتی مردم این منطقه دغدغه نان دارند، نمی‌توان انتظار داشت که تحصیل فرزندان شان در اولویت قرار داشته باشد. 

 وی هم چنین به مشکلات زیرساختی اشاره کرد و گفت:در این مناطق مشکلاتی از قبیل: نبود جاده، برق، آب آشامیدنی و اینترنت وجوی دارد. اما امیدواریم با بهره گیری از ظرفیت فعالان اجتماعی و نیرو‌های داوطلب بتوانیم در طرح آبا از مشارکت این افراد بهره‌مند شویم.

در ادامه، درباره آمار دانش آموزانی که دراین منطقه ترک تحصیل نموده اند گفت: آمار دقیقی در این حوزه در دسترس نیست، اما با استفاده از طرح آبا خواهیم توانست ۳۰ تا ۴۰ درصد از این دانش آموزان را به چرخه تحصیل بازگردانیم.

حاج نمکی درباره امکان تحصیل کودکان فاقد شناسنامه کرمان، توضیح داد: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و بی شناسنامه بودن مانع تحصیل کودکان نمی‌شود. تاکنون نیز دارالاکرام شعبه کرمان با پیگیری برای ۲۰۰ نفر از این کودکان شناسنامه تهیه کند. افرادی که هم چنان فاقد برگه هویتی هستند با مراجعه به فرمانداری و دریافت برگه هویت می‌توانند در مدرسه ثبت نام کنند.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار