مدیر ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین:
مدیر دفتر سیاسی ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین اعلام کرد که در صورت به قدرت رسیدن بن سلمان عربستان متشنج ترین دوران داخلی و خارجی خود را تجربه خواهد کرد.
کد خبر: ۸۷۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴ 23 July 2020

بعد از آنکه اخباری در خصوص انتقال سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به بیمارستان و کسالت وی منتشر شد نگرانی تحلیلگران سیاسی نیز نسبت به احتمال اینکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان قدرت را در این کشور به صورت نهایی به دست بگیرد افزایش یافته است.

عملکرد سه ساله بن‌سلمان در سمت ولیعهدی نشان می‌دهد که وی به هیچ عنوان شایستگی حاکمیت بر کشوری مانند عربستان و تصمیم‌گیری در قبال مسائل منطقه و رویارویی با بحران‌های داخلی را ندارد.

در همین راستا خبرنگار مهر مصاحبه‌ای انجام داده است با «ابراهیم العرادی» مدیر دفتر سیاسی ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین که مشروح آن در ادامه می‌آید.

*به نظر شما آیا بن سلمان مسیر پیش روی خود را برای به دست گرفتن قدرت در عربستان در سایه کنار زدن رقبای سیاسی اش آماده می بیند؟

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اقدامات سرکوب گرایانه خود را با وحشیانه ترین صورت ممکن آغاز کرده است که این مسئله در بازداشت‌های دیوانه وار نامحدود پسرعموهایش در میان شاهزادگان گرفته تاجران و افراد با نفوذ و همچنین خبرنگاران و سیاست مردان و هر کسی که در توئیتر تاثیر گذار است نمود پیدا می‌کند. این اقدامات نامشروع و غیر انسانی بیانگر آن است که دوره بن سلمان با کنار زدن دیگران و خونریزی و خلاص شدن از دست رقبا آغاز شده به طوری که حتی مبلغان دینی از سرکوب بن سلمان در امان نبودند. این اقدامات نشان دهنده آن است که وی به شدت دستپاچه و نگران بوده و به هیچ کسی در اطراف خود اعتماد نمی‌کند. به همین دلیل برای خلاص شدن از دست همه آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن با هدف تضمین حاکمیتش اقدام کرده است. البته در این خصوص باید به خفقان موجود در میان مردم عربستان که ممکن است هر لحظه منفجر شود نیز اشاره کرد.

*به نظر می‌رسد بن سلمان خودرا برای تکیه زدن بر کرسی قدرت قبل از پایان دوره ترامپ در سایه ورود پادشاه عربستان به بیمارستان آماده می‌کند. چرا وی تلاش می‌کند قبل از پایان دوره ترامپ این اقدام را انجام دهد؟

بی شک بن سلمان تلاش می‌کند برای تکیه زدن بر کرسی پادشاهی از زمان سبقت بگیرند و او نخستین نفری است که منتظر شنیدن خبر مرگ سلمان بن عبدالعزیز پادشاه کنونی است. بن سلمان در جریان گفتگو با یکی از شبکه‌های آمریکایی اعلام کرده بود که تلاش می‌کند به مدت پنجاه سال حاکمیت کند و هیچکس جز فرشته مرگ نمی‌تواند قدرت را از دست او بگیرد. امّا اسرار داخلی خاندان آل سعود به ویژه بعد از بازداشت احمد عبدالعزیز و محمد بن نایف عمو و پسرعموی بن سلمان هنوز بر ملأ نشده است. در عرصه خارجی نیز بن سلمان هنوز به صورت کامل به چراغ سبز آمریکا دست نیافته به ویژه آنکه در عرصه جهانی بعد از ترور جمال خاشقجی منتقد نظام سعودی و تجاوز به یمن وجهه وی بسیار بد شده است.

*مهمترین مخالفان بن سلمان چه کسانی هستند و آیا آنها خطر واقعی برای وی محسوب می‌شوند؟

مخالفان بن سلمان بسیار زیاد هستند و تعدادی از آنها که گمنام بوده و نامی از آن‌ها مطرح نشده در خارج و داخل کشور بسیار بیشتر از تعداد معروف هستند. به نظر من احمد بن عبدالعزیز عموی بن سلمان یکی از بزرگ‌ترین مخالفان وی به شمار می‌رود چرا که بر سر به دست گرفتن قدرت با برادر زاده اش رقابت داشته و سیاست‌های وی را کاملاً رد می‌کند. به همین دلیل بازداشت شده و تحت حبس خانگی قرار گرفت. بن سلمان تمام کسانی که اندیشمند هستند در داخل عربستان را دشمن خود دانسته و حتی دست خود را برای تهدید و قتل و بازداشت مخالفانش در خارج از کشور نیز دراز کرده است.

*اوضاع در صورت پیروزی یک نامزد دموکرات در انتخابات آمریکا و به قدرت رسیدن بن سلمان چگونه خواهد بود؟

وزارت خارجه آمریکا توسط نهادهای این کشور ترسیم می‌شود و هر چقدر هم که اختلافات میان احزاب و زیاد باشد اما همه آنها حضور یک حاکم عرب دموکرات را رد می‌کنند. بنابراین ویژگی‌های شخصی بن سلمان برای اجرای سیاست‌های آنها در منطقه و با هدف به سرقت بردن اموال ملت‌های عربی و کنارگذاشتن آرمان فلسطین که مسئله نخست اعراب و مسلمانان به شمار می‌رود کاملاً تطابق دارد.

*سیاست خارجه عربستان در سایه حاکمیت بن سلمان و نبود پادشاه این کشور چگونه خواهد بود؟

اگر بن سلمان به قدرت برسد اوضاع داخلی و خارجی عربستان به صورت بی سابقه‌ای متشنج می‌شود و این مسئله در پرونده‌های خارجی در منطقه و جهان عرب تأثیر گذار خواهد بود. منطقه در سخت‌ترین شرایط خود در تمام زمینه‌ها به سر خواهد برد چرا که بن سلمان صلاحیت به دست گرفتن تمامی این مسئولیت‌ها را نداشته و سن و سال وی و همچنین خوی وحشی گری و انتقام جویانه او در مدیریت هر گونه مسئله داخلی و خارجی فاجعه بار خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار