کد خبر: ۸۷۸۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸ 22 July 2020

 

تابناک/ یک روانشناس گفت: دختران و پسران مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرند تا بلوغ شناختی، عاطفی، روانی و اجتماعی آنان برای ازدواج سنجیده شود و با رفع اشکالات آماده یک ازدواج پایدار شوند.

تصمیم به ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی است که در زندگی هر کس اتفاق می افتد. از آنجایی که قصد ما از ازدواج‌ کردن تشکیل یک خانواده بوده و قرار است در زیر سایه این خانواده فرزندی به وجود بیاید و رشد کند، باید در انتخاب فردی که قرار است با او تشکیل زندگی بدهیم، بسیار دقیق و نکته‌سنجانه عمل کنیم.

متاسفانه امروزه می توانیم شاهد طلاق های بسیار باشیم که به دلیل عدم تفاهم زوجین با یکدیگر شکل می گیرد. دلیل عمده ازدواج هایی که به طلاق منتهی می شوند این است که افراد تنها شور و اشتیاق عشق اولیه خود را در نظر می گیرند و مابقی موارد را پشت گوش خواهند انداخت و همین مسئله در آینده گریبانگیر آنها خواهد شد.

مشاوره قبل از ازدواج مانند واکسنی برای پیشگیری از طلاق می باشد. ازدواج مهمترین تصمیم در زندگی هر فردی است، پس برای تصمیم گیری و کسب مهارت های لازم نیاز به آموزش وجود دارد. دختران و پسران باید بدانند که همسر آینده شان در خانواده ای با افکار، فرهنگ، علایق و تربیتی کاملا متفاوت با آنان بزرگ شده و خواه و ناخواه بسیاری از معیارها و علایق زندگیشان با هم متفاوت است لذا باید بیاموزیم که چگونه با وجود این تفاوت ها یک زندگی مشترک موفق بسازیم.

صغری مصدق فیروزآبادی در گفت وگو با ایسنا، ازدواج را به معنی ممزوج شدن عاطفی، کلامی، شناختی، اجتماعی و جنسی دانست و اظهار کرد: برای یک ازدواج موفق باید انتخاب درستی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در ازدواج دو جنسیت متفاوت شرعی و قانونمند زندگی خود را شروع می کنند، افزود: ازدواج کردن نیازمند برخورداری از مهارت های زندگی زناشویی است و کسانی که این دوره های مهارتی و مشاوه ای را می گذرانند باید گواهی دریافت کند.

خانواده ها خواستگاری را آغاز ازدواج ندانند

این روانشناس، مشاوره پیش از ازدواج را بسیار مغفول دانست و تصریح کرد: معمولا افراد در مرحله عقد یک ساعت و نیم مشاوره پیش از ازدواج دریافت می کنند، در حالی که دختر و پسر باید شناخت کامل نسبت به طرف مقابل داشته باشند.

مصدق فیروزآبادی، دختران و پسران جوان را در اوج عواطف و احساسات دانست و عنوان کرد: وقتی فرد عاشق می شود عواطف و احساسات بر عقل و منطق او غلبه پیدا می کند و لذا شناخت او تحت تاثیر قرار می گیرد. در بسیاری از موارد طلاق شاهد روابط عاشقانه چندین ساله دختر و پسر قبل از ازدواج بودیم، اما یک سال بعد از ازدواج و حتی گاهی در مرحله عقد از هم جدا می شوند.

وی با بیان اینکه ازدواج عاقلانه منجر به پایداری یک زندگی عاشقانه می شود، گفت: دوره آشنایی دختر و پسر قبل از ازدواج بسیار مهم است و دختران می توانند در شناخت پسر از پدران خود کمک بگیرند، زیرا پدران از ویژگی های مردانه بیشتر اطلاع دارند و تشخیص خوبی می دهند. متاسفانه دختران طی فرایند آشنایی اغلب با پدران خود صحبت نمی کنند و بعد از گذشت چند ماه از آشنایی به مادران خود اطلاع می دهد. بسیاری از دختران در زمان طلاق به مخالفت پدر خود با این ازدواج اذعان می کنند.

این روانشناس، از دختران و پسران خواست آشنایی خود را به خانواده ها اطلاع دهند و اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما مراسم خواستگاری را آغاز ازدواج می دانند، در حالی که خواستگاری به معنی آشنایی دختر و پسر با اطلاع والدین است که از نظر شرعی هم اشکالی ندارد.

مصدق فیروزآبادی، با بیان اینکه آشنایی با اطلاع والدین بر محور عشق و احساسات پیش نمی رود، خاطرنشان کرد: کسانی که عاشق می شوند، قدرت شناختشان کور می شود و بعد از گذشت چند سال از ازدواج، افراد خود واقعیشان را نشان می دهند و عشق از بین می رود.

وی با بیان اینکه طولانی شدن دوره آشنایی اشکالی ندارد، اظهار کرد: علاوه بر دختران و پسران، والدین نیز نیازمند مهارت های قبل از ازدواج فرزندان خود هستند، زیرا برخی دوره نامزدی را به مثابه ازدواج می دانند که اگر به هم بخورد بی آبرو می شوند، در حالی که ازدواج و سپس طلاق بیشتر مایه بی آبرویی است!

مهریه واقعی محبت و انسانیت است

این روانشناس، از خانواده ها خواست بجای چشم و همچشمی در ازدواج رضای خدا را در نظر بگیرند و یادآور شد: نباید به خاطر حرف مردم از فرایند آشنایی تا ازدواج خیلی سریع عبور کنیم و توصیه می شود مرحله آشنایی سه ماه تا شش ماه ادامه داشته باشد و اگر به یک سال برسد، مانعی ندارد.

وی همچنین با تاکید بر پرهیز از عجله طرفین برای ازدواج، خاطرنشان کرد: اگر طرف مقابل برای عقد کردن عجله غیر منطقی دارد، حتما نیازمند بررسی بیشتر است، زیرا احتمالا مشکلی وجود دارد. رفت و آمد خانوادگی در دوره آشنایی نیز بسیار مفید است.

مصدق فیروزآبادی، با بیان اینکه افراد در سفر و بر سر سفره رفتارهای طبیعی تر و ناخودآگاهانه تری دارند، تصریح کرد: دختر و پسر باید روابط بین فردی طرف مقابل را مشاهده و خود واقعی آنان را کشف کنند. در جریان شیوع کرونا نیز فرصت مناسبی ایجاد شده تا خانواده طرف مقابل را از نظر اهتمام نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بسنجیم.

این روانشناس، ایمان، صداقت، ساده زیستی، تعاون، مسئولیت پذیری و مهریه پایین را از جمله ویژگی های ازدواج های پایدار مانند پدربزرگ ها و مادربزرگ ها دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته زن و شوهرها آمده بودند که زندگی خودشان را بسازند و لذا از کم شروع می کردند، اما امروز چشم و همچشمی ها به ویژه در تعیین مهریه های سنگین بیداد می کند؛ این در حالی است که همه خانواده ها با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

وی مهریه واقعی را محبت و انسانیت و مروت و عدم تحمیل نظر خود بر دیگری و قدرت حل مسئله و خوب حرف زدن و خوب گوش دادن و جرات عذرخواهی و خودباوری و دیگرباوری دختران و پسران دانست و متذکر شد: دختران و پسران مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرند تا بلوغ شناختی، عاطفی، روانی و اجتماعی آنان برای ازدواج سنجیده شود و با رفع اشکالات آماده یک ازدواج پایدار شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار