نکته قابل تامل اینکه در حالی وضعیت شاخص فلاکت استان ها از سوی بانک مرکزی اعلام شده است که سویی دیگر دیگر مرجع آمار رسمی کشور یعنی مرکز آمار ایران وضعیت بیکاری استان ایلام را مطلوب دانسته و از حیث کاهش بیکاری استان ایلام را در زمره استانهای موفق قرار داده است .
کد خبر: ۸۷۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰ 20 July 2020

تابناک ایلام::بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به عنوان دو مرجع رسمی ارایه آمارها از وضعیت اقتصادی کشور به صورت مرتب با رصد اوضاع اقتصادی کشور بر اساس شاخص های تعیین شده ،نسبت به تعیین واعلام آمار استانه ها ازحیث بیکاری ،تورم ونرخ فلاکت مبادرت می نمایند .

آخرین بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که استانهای لرستان ،ایلام ،چهار محال وبختیاری وکردستان از حیث میزان تورم وبیکاری در راس استانهای کشور قرار دارند .براساس اشل های تعیین شده در مراکز آماری ،رفاه ومعیشت مردم متاثر از دو شاخص مهم اقتصادی "تورم وبیکاری " قرار دارد .

به هراندازه که تورم در سطح بالاتری قرار داشته باشد ،به همان اندازه قدرت خرید مردم پایین تر آمده و از سویی با افزایش بیکاری فقر در جامعه رو به فزونی خواهد رفت . تلفیقی از وضعیت تورم وبیکاری بعنوان دو شاخص برای نشان دادن میزان فلاکت مردم استانهای مختلف مدنظر است ،به این معنا که با حمع نمودن میزان تورم وبیکاری سطح فلاکت مشخص می شود .

آخرین آمارها از میزان فلاکت استانهای مختلف نشان می دهد که استان ایلام از حیث شاخص فلاکت در جمع سه استان اول کشور قرار گرفته است ،این یعنی سطح بالای تورم قدرت خرید را از مردم سلب نموده واز سویی وضعیت بیکاری منجربه فقر آنان شده است ،به معنای روشن تر اینکه در کنار گرانی های سرسام آور و نرخ بالای تورم در استان کوچک ما ،بیکاری نیز مزید بر علت شده تا شاخص رفاه ومعیشت مردم در وضعیت وخیمی قرار گیرد.

نکته قابل تامل اینکه در حالی وضعیت شاخص فلاکت استان ها از سوی بانک مرکزی اعلام شده است که ازسویی ،دیگر مرجع آمار رسمی کشور ؛یعنی مرکز آمار ایران وضعیت بیکاری استان ایلام را مطلوب دانسته و از حیث کاهش بیکاری استان ایلام را در زمره استانهای موفق قرار داده است .

بررسی دو آمار اعلام شده از سوی دو مرکز رسمی آماری کشور و تناقض آشکار موجود در آنها ،از غیر علمی بودن وساختگی بودن آمارهای کشور حکایت دارد .چرا که اگر آمار اعلامی مرکز آمار درخصوص وضعیت بیکاری در استان ایلام مبنا قرار گیرد ،شاخص فلاکت اعلام شده از سوی بانک مرکزی قابل اتکا نیست و بالعکس نیز چنانچه آمار فلاکت اعلام شده در استان مبنای واقعیت موجود قرار گیرد ،آمار بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار نمی تواند به واقعیت نزدیک باشد ،روشن تر اینکه آمارهای متناقص فوق از سوی این دومرجع به نوعی در تضاد با هم هستند ،چون اگر براساس شاخص های علمی تعیین شده باشند ،یا نرخ بیکاری در استان را باید قبول نداشته باشیم یا اینکه نرخ فلاکت اعلامی از مبنایی علمی برخوردار نیست !

اینکه استان ایلام از نظر تورم در صدر استانهای کشور قرار دارد شکی در آن نیست ،چرا که در کنار ساختارهای غلط اقتصادی کشور ،تاثیر گزاره های متعدد همچون عدم نظارت ،تحریم ها ،کاهش منابع درآمدی کشور وهمچنین قطع منابع ارز آوری بر بسیاری از شاخص ها تاثیر منفی گذاشته و رشد تورم وگرانی را در حوزه های مختلف بدنبال داشته و سراسر کشور از آن متاثر شده است . اما تاثیر برخی مولفه های محلی همچون رواج دلالی ها ،فاصله از مراکز تولیدی و مصرف محور بودن استان ایلام باعث شده تا بسیاری از کالاهای مصرفی وغیر مصرفی بهایی متفاوت تر از دیگر مناطق کشور را تجربه نمایند .

اما وضعیت بیکاری در استان ایلام قابل بحث است ،در حالیکه در سه ماهه اول سال جاری ،در کنار بحران های اقتصادی نشات گرفته از وضعیت سیاسی ،سیاست خارجی ، تحریم ها و کاهش شدید منابع ،رکود بسیاری از مراکز اشتغالزایی را در پی داشته و از سویی تاثیر مضاعف بحران کرونا که بسیاری از مشاغل خرد ومیانی استان را به تعطیلی کشانیده است ،صحبت از بهبود اشتغال و کاهش تعداد بیکاران استان در چنین شرایطی قدری خنده دار به نظر می رسد .

اگر چه در این خصوص قصوری متوجه مسئولین استان نیست وبحران جاری اقتصادی استان متاثر از شرایط سیاسی واجتماعی کلان کشور امری بدیهی به نظر می رسد ،اما بهتر است مسئولین استان که بیشتر از مسئولین کشوری در جریان مسایل ومشکلات استان قرار دارند ،قدری واقع بینانه تر با مسایل مبتلا به روبرو شوند .

چنانچه مسئولین آماری رسمی که معلوم نیست براساس کدامین شاخص ها نرخ بیکاری استان را مورد کنکاش قرار داده اند در راستای نمایش بهبود شرایط کشور مبادرت به آمار سازی نموده اند که از قضا بدلیل مسبوق به سابقه بودن در مراکز آماری موضوعی دور از انتظار نیست ،مسئولین استان که از نردیک در جریان شرایط جاری استان قرار دارند ،باید با عبور از آمارهای ارایه شده از سوی مراجع رسمی ،واقعیت میدانی تورم وبیکاری استان را شاخصی واقعی برای تبیین وضعیت بیکاری در استان قرار دهند .

البته همانگونه که استاندار ایلام نیز اعلام داشته اند ،ضرورت دیدن نیمه پر وخالی لیوان از سوی منتقدین است .منطقی ترین شیوه برای بررسی وضیعت اقتصادی واجتماعی استان از سوی رسانه ها ،دیدن همزمان کاستی ها وتلاش هاست ! اگر به وضعیتی نقدی جدی وارد است باید تلاش ها واقدامات صورت گرفته نیز برای مخاطبین تبیین شود، چرا که باپیگیری چنین شیوه منصفانه ای ،نقد ها هم مورد پذیرش مسئولین و مخاطبین قرار خواهند گرفت .

اینکه تصور کنیم مسئولین استان دست روی دست گذاشته وتمامی امور رابه حال خود رها کرده اند اوج بی انصافی است ،چرا که می بینیم به رغم کاهش شدید منابع کشور ،مسئولین استان از هیچ تلاشی برای جذب منابع فروگذار نمانده اند . اعتبارات در حوزه های مختلف رشد مضاعفی داشته و طرح های متعددی در حوزه نفت وگاز و صنعت پتروشیمی در استان فعال شده است ،اما با این وجود بدلیل تاثیر پذیری استان از شرایط کشوری وبرخی ناملایمات درون استانی  ،وضعیت تورم در استان مطلوب مردم این دیار نیست . از سویی نیز با وجود فعال شدن شرکت های متعدد نفت ،گاز وپتروشیمی ،این فرآیند به صورت بایسته ای در خدمت کاهش بیکاری وفقر مردم قرار نگرفته است ،اینجاست باید منتقد شیوه مدیریت بود واز مدیریت ارشد استان ورود جدی برای تاثیرگذاری حوزه های فعال اقتصادی بر سفره مردم استان وکاهش ملموس بیکاری جوانان را خواستار شد.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
تحلیلی منصفانه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار