جهاد کشاورزی مازندران با اعلام نرخ جدید برداشت مکانیزه شالی اعلام کرد که امسال ۷۵۰ دستگاه کمباین جدید برداشت برنج به ناوگان کشاورزی استان اضافه شده است.
کد خبر: ۸۷۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲ 20 July 2020

برداشت برنج اگر چه به صورت رسمی و با حضور مسئولان در مازندران شروع نشده ، ولی برخی از کشاورزان در منطقه مرکزی استان کار برداشت از هفته جاری شروع کرده اند.

ستاد برداشت برنج جهاد کشاورزی مازندران هم امسال کارمزد کمباین داران را به ازای برداشت هر ۲۱ کیسه شالی ایستاده ، یک کیسه اعلام کرده است.

بر اساس تصمیم این ستاد، برای شالی های ورس شده (خوابیده) هم کارمزد کمباین‌داران یک کیسه به ازای برداشت هر ۱۵ کیسه تعیین شده‌ است.

تعیین نرخ برای فعالیت کمباین‌های ویژه برداشت شالی از آنجا اهمیت دارد که در سال‌های اخیر بیشتر شالیزارهای مازندران به سمت مکانیزه شدن کاشت و برداشت هدایت شده‌ ، یعنی برداشت مکانیزه شالی که پیش از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در مازندران کمتر از ۳۰ درصد بود، پیش بینی شده که امسال به حدود ۹۵ درصد برسد.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا ، کار برداشت شالی در حوزه آبریز هراز در مرکز مازندران شامل شهرستان های فریدونکنار، آمل، بابل، بابلسر و محمودآباد از هفته جاری آغاز شده است. کشت و کار شالی در این مناطق هر ساله حدود ۴۵ روز زودتر از مناطق شرقی استان آغاز می‌ شود.

برابر با آمارهای رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیر کشت برنج رفته است.

کاهش کارمزد برداشت

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به فعالیت حدود پنج هزار و ۴۰۰ دستگاه کمباین مخصوص دروی شالی اشاره کرد و گفت: نرخ امسال برداشت شالی به عنوان دستمزد کمباین داران اندکی کاهش یافت ، یعنی سال قبل به ازای هر ۲۰ کیسه یک کیسه برای دروی شالی ایستاده کارمزد دریافت می کردند که این رقم امسال به ازای هر ۲۱ کیسه یک کیسه شده است.

بهمن نادری همچنین گفت که بر اساس تصمیم ستاد برداشت برنج جهاد کشاورزی مازندران نرخ برداشت شالی در زمین های ویژه ورس شده باتلاقی توافقی است ، البته کف این توافق هر ۱۵کیسه یک کیسه تعیین شده است.

وی با اعلام این که هر دستگاه کمباین شالی به طور میانگین برداشت دستکم ۴۰ هکتار شالیزاری را انجام می دهد ، افزود : به دلیل ورود بیش از ۷۵۰ دستگاه کمباین مخصوص دروی شالی به ناوگان کشاورزی مازندران در سال جاری و متعادل شدن عرضه و تقاضا ، نرخ کارمزد برداشت ، رشدی نکرده است.

وی ادامه داد : در سال مالی گذشته از محل خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی ۱۳۴ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود پائین به متقاضیان پرداخت شد که ۷۴ میلیارد تومان آن برای خرید تجهیزات شالیکاری از جمله تراکتور ، دستگاه نشا کار و کمباین بود.

نادری با پیش بینی این که برداشت مکانیزه شالی در مازندران از حدود ۳۰ درصد سال ۱۳۹۳ ، امسال به ۱۰۰درصد افزایش می یابد، بیان داشت : در واقع امسال سال خداحافظی شالیکاران مازندران با دروی دستی است ، چرا که کمباین های دروی شالی در هر شرایط زمین و محصول قادر به انجام کار هستند.

نادری همچنین بر لزوم همکاری صاحبان کمباین ها با کارشناسان کشاورزی در انجام معاینه فنی تاکید کرد و گفت : اتحادیه کمباین داران با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی از ورود کمباین های بدون کارت معاینه فنی به داخل شالیزارها جلوگیری می کنند.

وی افزود : ۵۰ کارشناس مجرب و دارای کارت مهارت فنی در استان کار نظارت بر کمباین ها را از شرق تا غرب استان بر عهده دارند و از ۲هفته گذشته با هماهنگی اتحادیه کمباین داران استان به صورت سیار در ۲ مرحله وضعیت فنی کمباین ها را آغاز کردند که مرحله اول آن پیش از شروع دروی شالی است که پس از انجام معاینه فنی برچسب ارائه می شود و مرحله دوم نیز حین انجام کار کمباین ها است.

سرانه زمین های شالیزاری در مازندران هفت دهم هکتار است و بیش از ۳۵۰ هزار برنجکار در ۲۲۰ هزارهکتار زمین به عنوان بهره بردار امرر معاش می کنند.

کشاورزان مازندران سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

ایرتا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار