جایگاه تعدادی از دانشگاه‌های اصفهان در رتبه‌بندی بین‌المللی "لایدن" در زمینه مرجعیت علمی ارتقا یافت و در بین یکهزار و ۱۷۶ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌های ۸۸۱ تا ۳۸۸ قرار گرفتند.
کد خبر: ۸۷۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹ 17 July 2020

نظام رتبه‌بندی لایدن بتازگی نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی را منتشر کرد که در این رتبه‌بندی ۳۶ دانشگاه از ایران در جمع یکهزار و ۱۷۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند؛ از بین دانشگاه‌های استان اصفهان، چهار دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و کاشان در این رتبه‌بندی حضور دارند.

"لایدن" یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر سال دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس شاخص‌های علم‌سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: دانشگاه‌های دنیا در ۲۰ شاخص در قالب چهار معیار کلی "مرجعیت علمی"، "دیپلماسی علمی"، "دسترسی آزاد به انتشارات" و "تنوع جنسیتی" در لایدن رتبه‌بندی شدند.

معیار مرجعیت علمی(تاثیر علمی) شامل شاخص‌هایی همچون مقالات یک درصد برتر، مقالات ۵ درصد برتر، مقالات ۱۰ درصد برتر و مقالات ۵۰ درصد برتر است که جایگاه سه دانشگاه اصفهانی حاضر در این رتبه‌بندی در این معیار نسبت به سال ۲۰۱۹ بهبود یافته است.

رتبه دانشگاه صنعتی اصفهان در این معیار از ۳۹۰ به ۳۸۸، دانشگاه اصفهان از ۷۶۵ به ۷۵۷ و دانشگاه کاشان از ۷۹۳ به ۷۹۲ رسید و رتبه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه ۸۸۱ است.

رتبه دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، اصفهان، کاشان و علوم پزشکی اصفهان در بین سایر دانشگاه‌های ایرانی حاضر در رتبه‌بندی لایدن در معیار مرجعیت علمی به ترتیب ۷، ۱۷، ۲۰ و ۲۱ است.

در معیار مرجعیت علمی، دانشگاه تهران، رتبه نخست کشور را دارد و از رتبه ۱۵۶ در دنیا در سال ۲۰۱۹ به رتبه ۱۴۰ در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

جایگاه دانشگاه‌های اصفهان در معیارهای دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد و  تنوع جنسیتی نیز در نظام رتبه‌بندی لایدن در بین سایر دانشگاه‌های دنیا  و ایران مشخص شده است.

معیار دیپلماسی علمی شامل شاخص‌هایی همچون همکاری‌های علمی، بین‌المللی و صنعتی است که رتبه دانشگاه صنعتی اصفهان در دنیا ۵۱۵، دانشگاه اصفهان ۹۲۳، علوم پزشکی اصفهان ۹۴۰ و کاشان یکهزار و ۱۹ است.

جایگاه دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و کاشان در بین ۳۶ دانشگاه ایرانی حاضر در رتبه‌بندی لایدن در معیار دیپلماسی علمی به ترتیب ۶، ۱۹، ۲۰ و ۲۳ است.

در معیار دسترسی آزاد به انتشارات نیز رتبه دانشگاه صنعتی اصفهان در دنیا ۵۱۵، اصفهان ۹۲۳، علوم پزشکی اصفهان ۹۴۰ و کاشان یکهزار و ۱۹ و در معیار  تنوع جنسیتی رتبه دانشگاه صنعتی اصفهان ۵۲۶، علوم پزشکی اصفهان ۷۵۳، اصفهان ۸۸۹ و کاشان ۹۴۶ است.

ایران با حضور ۳۶ دانشگاه در این نظام رتبه‌بندی، همچون سال‌های گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه نخست را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در اختیار دارد؛ پس از ایران، ترکیه و مصر به ترتیب با ۳۰ و  هفت دانشگاه رتبه‌های دوم و سوم را دارند.

اصفهان با حدود۱۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی با ۲۱۳ هزار دانشجو و هفت هزار عضو هیات علمی، دومین استان دانشگاهی کشور است؛ این استان حدود  ۷ درصد از کل دانشجویان کشور را در خود دارد.

دانشگاه‌های استان اصفهان با چهار هزار و ۴۰۰ مقاله علمی بین‌المللی، ۱۰ درصد مقاله‌های سالانه کشور را به خود اختصاص دادند؛ این استان با ۳۴ موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی فعال، رتبه دوم کشوری را دارد.

دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی  اصفهان جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز جزو پنج دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور هستند.

دانشگاه‌های آزاد اصفهان(خوراسگان) و نجف‌آباد نیز بعنوان ۲ واحد جامع و بزرگ دانشگاه‌های آزاد کشور محسوب می‌شوند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار