شهری که مردمش به جای ساعت مچی یا دیواری ، گوش به آژیرهای چند مرحله‌ای کارخانه‌های نساجی داشتند و یا با هر سوت قطار و آمد و رفت این غول آهنی زندگیشان را تنظیم می کردند ، ولی این روزها آژیر قرمز کرونا بار دیگر نظم و انضباط رخت بربسته از قائمشهر را تبدیل به حسرتی برای میانسالان و کهنسالان کرده است.
کد خبر: ۸۷۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳ 14 July 2020

قدیمی‌ها ، قائمشهر ، شهری در مرکز مازندران به خاطر داشتن چند کارخانه بزرگ نساجی و گذر راه‌آهن از میانه آن ، به عنوان شهری کارگری و با نظم و انضباط شناخته می‌شد ، شهری که مردمش به جای ساعت مچی یا دیواری ، گوش به آژیرهای چند مرحله‌ای کارخانه‌های نساجی داشتند و یا با هر سوت قطار و آمد و رفت این غول آهنی زندگیشان را تنظیم می کردند ، ولی این روزها آژیر قرمز کرونا بار دیگر نظم و انضباط رخت بربسته از قائمشهر را تبدیل به حسرتی برای میانسالان و کهنسالان کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران دیروز هشدار داد که رنگ قرمز کرونا پس از آن که بر هفت شهرستان استان حاکم شد ، اکنون به آستانه دروازه سه شهرستان دیگر رسیده است که یکی از آنها قائمشهر است.

از اواسط خرداد ماه گذشته ، زمانی که به رغم تاکید کارشناسان و کادر درمان ، پروتکل های بهداشتی در بسیاری از اماکن شهر کارگری قائمشهر رعایت نمی شد ، زمزمه حسرت آمیز افراد میانسال و سالخورده بابت کم رنگ شدن نظم و انضباط در این شهر و عدم پایبندی شهروندان به پروتکل های بهداشتی برای بسیاری قابل درک نبود ، ولی اکنون که آژیر قرمز کرونا به صدا درآمد ، آن زمزمه ها معنی دار شده است.

بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون بیش از ۱۶۰ بیمار کرونایی در بیمارستان رازی قائمشهر بستری هستند و شناسایی و بستری مبتلایان به این بیماری هم همچنان روند فزاینده دارد.

گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم نشان می دهد که آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان به حدود یکهزار و ۲۰۰ نفر رسیده است که پنج برابر اواخر خرداد و اوایل تیر ماه است.

گزارش خبرنگار ایرنا هم حاکیست که علی رغم شدت بیماری کرونا در استان مازندران و از جمله قائمشهر ، تمامی تخت های بیمارستان رازی پر شده و این بیمارستان دیگر گنجایش پذیرش بیماران کرونایی جدید را ندارد. اگر چه بیمارستان رازی به عنوان بیمارستان تخصصی عفونی مازندران محل بستری بیماران کرونایی از سایر نقاط استان است ، ولی افزایشی شدن روند ابتلا به بیماری در قائمشهر می تواند برای این شهرستان مخاطره آفرین باشد.

زهرا کیانی، پزشک عمومی بیمارستان ولیعصر قائمشهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا فقط باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد ، گفت: استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به طول حداقل ٢ متر را باید همه رعایت کنند.

وی افزود : پرهیز از روبوسی و دست دادن ، شست و شوی مداوم دست ها با آب و صابون ، استفاده از غذاهای کاملا پخته ، استراحت در خانه هنگام بروز سرماخوردگی هم از دیگر توصیه های مهم بهداشتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این پزشک عمومی با توصیه تمامی شهروندان به حفظ آرامش و خونسردی و نداشتن استرس و اضطراب ، گفت : امیدواریم با رعایت بهداشت فردی این بیماری ریشه کن شود.

وی با اعلام اینکه علائم بالینی که این ویروس ایجاد کرده با قبل متفاوت است ، افزود : این ویروس جهش ژنتیکی پیدا کرده و علائم بالینی آن هم متنوع تر شده یعنی علاوه بر تب و سرفه که در زمستان دیده می شد ، اسهال و استفراغ و درد شکم هم در بعضی از افراد ایجاد می کند.

کرونا در کمین رفتارهای خودسرانه

به اعتقاد کارشناسان بهداشت و درمان ، احتمال وجود ویروس کرونا در هر جایی امکان پذیر است ، مخصوصا در مکان های پر رفت و آمد که نیازمند رعایت و جدی گرفتن آن از سوی مردم است.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از مناطق مختلف شهر قائمشهر نشان می دهد که بسیاری از کسبه و حتی مردم عادی هنوز این بیماری را جدی نگرفته اند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند. بسیاری از شهروندان بدون زدن ماسک سوار اتوبوس و تاکسی و مسافربرهای شخصی می شوند و در بازارهای پرتردد حضور می یابند. این در حالی است که بر اساس اعلام مسئولان بهداشتی ، بسیاری از تخت های بیمارستان ها مملو از بیماران کرونایی. مسئولان کشوری و استانی هم هشدار داده اند که اگر قرار است به دلیل شرایط اقتصادی قرنطینه خانگی برقرار نشود ، همه باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

گذشته از مجموعه مشکلاتی که روند افزایشی بیماری کرونا ایجاد می کند ، خستگی کادر درمان پس از پنج ماه فعالیت در زیر پوشش سنگینی از لوازم پیشگیرانه ، توان آنان را فرسوده کرده است و به همین خاطر هم دانشگاه علوم پزشکی مازندران هفته پیش برای جذب پرستاران جدید همزمان با اوج گیری کرونا فراخوان داد. واقعیت این است که پرستاران و پزشکان و سایر نیروهای درمانی و بهداشتی در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند. هرگونه بی توجهی در رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی هر شهروندی ، علاوه بر خودزنی ، نوعی بی توجهی و بی مبالاتی نسبت به وضعیت سلامتی و زندگی این سربازان خط مقدم جبهه مقابله با کرونا هم محسوب می شود.

ناقل کرونا گاهی علامت ندارد

المیرا غفاری، یکی از پرستاران بخش کرونایی بیمارستان های قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره این بیماری، گفت: تجربیاتی که در این مدت با بیماران کرونایی داشتیم که به شکل های مختلفی خود را نشان می دهد. بیماران کرونایی با مشکل تنفسی و گوارشی به ما مراجعه کردند. نوجوانی هم داشتیم که هیچ علائمی نداشت که به دلیل تصادف به بیمارستان آمد و بعد از عکس ریه متوجه شدیم که این فرد به بیمار کرونا مبتلا است. افراد در مکان های پر تردد همانند اتوبوس و تاکسی باید از ماسک استفاده کنند.اگر دستمان در بیرون از خانه دستکش نیست، هرگز به صورت و چشمانمان و بینی تماس ندهیم.

وی ادامه داد: حتما باید دستانمان را ضد عفونی کنیم و یا با آب و صابون به خوبی شست و شو دهیم. در اماکن عمومی بخصوص در اتوبوس ها رو به روی یکدیگر نایستیم . همیشه فاصله یک و نیم تا ۲ متری را با دیگران رعایت کنیم ، زیرا اگر فرد مبتلا سرفه کرد ، ذرات آن بر روی صورت طرف مقابل می پاشد . در بازار و محل کسب و کار هم در فروشگاه ها یا مغازه ها هم نباید تجمع کرد و باید به نوبت برای خرید وارد فروشگاهها شد.

این پرستا توصیه کرد : هرکسی که صبح به محل کار خود می رود اول باید محیط اطرافش را با محلول های ضدعفونی از هرگونه ویروسی پاک کند. شهروندان به هیچ وجه بدون ماسک وارد مغازه یا فروشگاه ها نشوند. هم فروشندگان و هم خریداران باید از رد و بدل کردن پول نقد خودداری کنند و چنانچه این کار ضرروی بود ، هر دو طرف باید دستانشان را بلافاصله ضد عفونی کنند.

غفاری با اشاره به اینکه کسبه بازار در هنگام ناهار حتما قبل از خوردن غذا دست های خود را شست و شو دهند و هرگز با دستان آلوده غذا نخورند، گفت : نان های سنتی که با دست درست شده حتما قبل از استفاده گرم شود. اگر شهرودان امکانش را دارند حتما غذای خود را گرم میل کنند. مردم وارد مغازه های شلوغ نشوند. اگر به عنوان مشتری وارد مغازه شدند و به وسایلی دست زدند ، حتما بعد از آن دستان خود را ضد عفونی کنند. اگر سرفه و عطسه کردند حتما دستان خود را جلوی صورتشان بگیرند و یا داخل لباسشان عطسه کنیم تا به دیگران آسیب نرسد.

یک کارشناس شبکه بهداشت قائشمهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه بیماری کرونا به دلیل آنکه بیماری جدیدی است هنوز واکسن و داروی اختصاصی ندارد ، گفت : تا زمانی که راه درمان ویروس کرونا کشف نشده است همه مردم جهان در خطر هستند.

کبری حبیبی افزود : تا زمانی که درمان ویروس کرونا کشف نشده است نیاز به پیشگیری و رعایت همه نکات بهداشتی است. شرایط شیوع ویروس کرونا نسبت به چند ماه گذشته تا کنون هیچ فرقی نکرده و باید تمامی پروتکل های بهداشتی و نکاتی که برای پیشگیری از بیماری کرونا بیان شده ، رعایت شود.

وی با تاکید بر این که فاصله اجتماعی باید در میان مردم رعایت شود ، ادامه داد : بازارها در سطح شهرستان قائمشهر به فعالیت عادی خود ادامه می دهند و در این شرایط مردم باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند. دست فروشانی که در سطح شهر فعالیت می کنند اگر فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند به رشد ویروس کرونا کمک کرده اند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه فرد با علائم سرماخوردگی باید در خانه بماند و دوران درمان خود را سپری کند، گفت : حضور در مراکز شلوغ سبب انتقال ویروس می شود. در دوران بیماری باید ماسک و دستمالی که استفاده شده در سطح زباله درب دار انداخته شود . شهروندان نباید در امکان عمومی آب دهان بیندازند. افراد حتما با مشاهده فرد دارای علائم سرماخوردگی از او فاصله بگیرند . اگر یکی از اعضای خانواده با این علائم بود باید در اتاق جداگانه به سر ببرد و همه اعضای خانواده هم فاصله فیزیکی را رعایت کنند.

حبیبی با تاکید بر این که عمدتا بیماری کرون از طریق تماس دست با چشم، گوش و بینی منتقل می شود ، گفت : به همین خاطر شهروندان باید همواره مراقب باشند تا به سطوح بیرونی دست نزنند و حتما دستان خودشان را با صابون شسته و ضدعفونی کنند.

هوشیاری شهروندان راه خروج قائمشهر از وضعیت قرمز

فرماندار قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۱ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری هستند ، گفت : قائمشهر در محدوده قرمز کرونایی قرار دارد و بر همین اساس طی چهار روز گذشته محدودیت های کرونایی را در صنوف هایی همچون تالارها، رستوران ها، آموزشگاه ها، باشگاههای ورزش گروهی و سفره خانه های سنتی آغاز کرده ایم.

یحیی یوسف پور با اشاره به اینکه مردم همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، افزود : مردم باید فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک در اماکن تجمعی استفاده کنند، همچنین شست و شوی مکرر دست ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری لازم است تا با کمک هم بتوانیم این ویروس را ریشه کن کنیم.

وی با اعلام اینکه طی آخرین بررسی های صورت گرفته از سوی ستاد ملی کرونا، بیشترین مبتلایان به کرونا افرادی بودند که به سفر رفته اند ، گفت : از شهروندان قائمشهری درخواست داریم از سفر به شهرهای دیگر خودداری کرده و مردم دیگر شهرها نیز به این شهرستان سفر نداشته باشند چرا که ممکن است وضعیت بدتر شود.

فرماندار قائمشهر در پایان با اشاره به اینکه برای ریشه کن کردن این ویروس هم مردم و هم مسئولین باید کمک کنند ، افزود : مسئولان تمهیدات لازم را به صورت جدی در دستور کار قرار داده اند ، بازدیدهای مستمر کرونایی در سطح این شهرستان در حال انجام است تا با کمک هم بتوانیم این ویروس را هر چه زودتر ریشه کن کنیم .

تاکسی‌ها و ایستگاه ها روزانه ضدعفونی می‌شوند

رئیس سازمان تاکسیرانی قائمشهر در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا، تعداد تاکسی و وسایل نقلیه سطح این شهرستان را یکهزار و ۴۸۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا و به منظور جلوگیری از این ویروس همه روزه نسبت به ضدعفونی کلیه اماکن ، تاکسی ها و ایستگاه عمومی اقدام کرده ایم و هم اکنون هم این ضدعفونی ها ادامه دارد.

حسن باقرنژاد با بیان اینکه از ابتدای ویروس کرونا علاوه بر ضدعفونی ماسک و دستکش به رانندگان تاکسی تحویل داده ایم ، افزود: هم اکنون ماسک در درمانگاه ها وجود دارد اما به منظور کمک به رانندگان با یکی از تولید کنندگان ماسک برای تحویل و قیمت مناسب تر به رانندگان تاکسی صحبت کرده ایم تا آنان دغدغه ای نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون اکثر رانندگان با رعایت پروتکل های بهداشتی به فعالیت می پردازند ، ادامه داد : در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا و به منظور جلوگیری از این ویروس رانندگان اتوبوس را از سوار کردن مسافر منع کردیم و هم اکنون هم سوار کردن مسافر در این وسیله نقلیه با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در حال انجام شدن است.

رئیس سازمان تاکسیرانی قائمشهر در پایان گفت : تاکسی های قائمشهر هم اکنون نصف ظرفیت مسافر می گیرند یعنی ۲ نفر در صندلی عقب و یک نفر صندلی جلو سوار می کنند ، البته اگر مسافر زیاد و تاکسی کم باشد با تمایل مشترک میان راننده و مسافر سه نفر در پشت سوار می شوند.

با همدلی می‌توانیم این ویروس را ریشه کن کنیم

یکی از بازاریان قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در هنگام شیوع ویروس کرونا، گفت: گوشی هایی که برای تعمیر می آیند. ابتدا ضدعفونی می کنیم و بعد تعمیرات مورد نیاز را بر روی آن انجام می دهیم. حد امکان سعی می کنیم از مشتری حضوری اجنتاب کنیم و از طریق تلفن، گوشی هایی که نیاز به تعمیرات دارند را با پیک به کلینیک تعمیرات اعزام می کنیم. اگر هم مشتری حضوری داشته باشیم، بدون ماسک حق ورود ندارند و باید ابتدا دست های خود را ضد عفونی کنند.

رییس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه باید واحدهای صنفی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند ، گفت : در حال حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی در فروشگاه های بزرگ با استفاده از محلول ضدعفونی و دستکش در ورودی فروشگاه به محض ورود مشتری و در داخل فروشگاه هم فاصله گذاری اجتماعی در حال انجام شدن است.

مزدک قبادی با اعلام اینکه از شهروندان تقاضا داریم تا با واحدهای صنفی همکاری کنند ، افزود : با مشارکت و همدلی می توانیم این ویروس منحوس را ریشه کن کنیم.

وی با بیان اینکه گشت های مشترکی اژ نمایندگان اداره صنعت ، اتاق اصناف ، بهداشت و درمان ، فرمانداری ، دادستانی و نیروی انتظامی همچنان و به صورت متمرکز در حال انجام است ، گفت : در حال حاضر تمام دستورالعمل های نکات بهداشتی به منظور جلوگیری از ویروس کرونا به واحدهای صنفی ارسال کرده ایم و خوشبختانه طی این یک ماه هیچ گونه پلمبی نداشته ایم اما اخطاریه ارسال کرده ایم.

رئیس اداره صنعت شهرستان قائمشهر با بیان اینکه در ابتدای شیوع ویروس کرونا ابتدا به واحدهای غیرضروری اخطاریه ارسال و در صورت مشاهده پلمب صورت گرفت ، افزود : از ابتدای شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی از واحدهای صننغی به دلیل عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی تذکر کتبی و پلمب داشته ایم.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار