کد خبر: ۸۷۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۰ 13 July 2020

یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به لزوم تفکیک مراجعه بیماران کرونا به مراکز بهداشت یا بیمارستان‌ها بر مبنای وضعیت بیماری گفت: کسانی که در زمان فعالیت محدود یا استراحت یا ضمن صحبت کردن، دچار تنگی نفس می‌شوند یا بریده بریده صحبت می‌کنند، کسانی که اکسیژن خون آن‌ها به کمتر از ۹۰ درصد برسد و کسانی که دچار سردرد یا گیجی و عدم آگاهی نسبت به مکان یا زمان می‌شوند، باید به بیمارستان مراجعه کنند.

دکتر فرهاد سلطانی اظهار کرد: کووید – ۱۹ تاکنون درمان اختصاصی ندارد و کنترل عفونت تنها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی میسر است.

وی افزود: همچنان میزان اشغال تخت‌های ICU در خوزستان صددرصد است و هنوز به تخت‌های ICU نیاز داریم؛ بیمارستان رازی اهواز تا پیش از این، ۱۶ تخت ICU داشت اما اکنون بیش از ۴۰ تخت ICU دارد و با کاهش بیماری مجددا این تخت‌ها را به حالت قبل برمی‌گردانیم.

سلطانی با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از منابع تجهیزات و نیروی انسانی در ICU، گفت: در حال حاضر در اکثر بیمارستان‌ها، تخت‌های ICU را گسترش داده‌ایم و یک سری بیمارستان‌های جدید را به چرخه بستری بیماران مبتلا به کرونا اضافه کرده‌ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: برای تشخیص کرونا تست خون (سرولوژی) و تست حلق (PCR) انجام می‌شود اما مراجعه‌کنندگان باید کمتر برای انجام تست به پزشکان فشار وارد کنند. برای تشخیص بیماری بهتر است سی‌تی‌اسکن نیز انجام نشود. PCR مثبت قطعا نشان‌دهنده بیماری است اما در مواردی که منفی است ممکن است خطا داشته باشد زیرا تست PCR  تا۴۰ درصد خطا دارد.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به تبعات تست PCR، افزود: بستری شدن بیمار در ICU عواقب زیادی دارد؛ بیماری که در ICU بستری می‌شود تغذیه مناسب نخواهد داشت زیرا طبیعتا بیمار بلع مناسبی ندارد و از طریق یک لوله به وی غذا می‌رسد و شاید از صددرصد نیاز تغذیه، به ۷۰ درصد برسد.

وی گفت: همچنین به دلیل روشن بودن لامپ‌ها، محرومیت از خواب یکی از مشکلات بستری شدن در ICU است. در بخش ICU ملاقات‌کننده نیز نداریم بنابراین بیمار حالتی شبیه توهم و یا عدم آگاهی نسبت به مکان یا زمان پیدا می‌کند و برخی از این عوارض حتی بعد از ترخیص بیمار، در منزل نیز ادامه دارد و آسیب‌های روحی و روانی ایجاد می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: کسانی که درمان شده‌اند می‌دانند که بیماران در ICU و پس از آن چه مشکلاتی دارند. این بیماران تا مدت‌ها خواب درست یا تغذیه مناسبی ندارند و مدت‌ها ترس و اضطراب دارند.

سلطانی ادامه داد: دو روش درمان برای بیماران کاندید انتقال به ICU، انجام می‌شود؛ اول روش غیرتهاجمی، یعنی گذاشتن ماسک روی صورت بیمار و افزایش غلظت اکسیژن؛ ما دوست داریم بیماران با این روش درمان شوند اما همکاری بیمار در این روش بسیار مهم است. نیازی نیست به بیماری که به این روش درمان می‌شود داروی خواب‌آور تزریق کنیم.

وی تصریح کرد: اما در روش تهاجمی، لوله‌ای وارد راه تنفس بیمار می‌شود و از طریق این لوله، فشار مثبت را وارد ریه می‌کنیم. این روش، عوارض زیادی دارد و روش انتخابی و مطلوب ما نیست و استفاده از این روش، وخامت کار را نشان می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص پلاسمادرمانی نیز تصریح کرد: این موضوع به همت هموطنان ما بستگی دارد. سازمان بهداشت جهانی رسما اعلام کرده است در پلاسمای خون کسانی که به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند آنتی‌بادی وجود دارد که می‌تواند در مقابله با کرونا تاثیر گذار باشد و توصیه کرده کسانی که واجد شرایط هستند، برای اهدای پلاسما اقدام کنند.

سلطانی در خصوص معیارهای مراجعه به مراکز درمانی، بیان کرد: بیمارستان محیط پرخطری است و اگر در مراجعه به بیمارستان اشتباه کنیم، می‌توانیم باعث گسترش بیماری شویم بنابراین گروهی از بیماران باید به مراکز بهداشت و گروهی به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: کسانی که در زمان فعالیت محدود یا استراحت یا ضمن صحبت کردن دچار تنگی نفس می‌شوند یا بریده بریده صحبت می‌کنند، کسانی که اکسیژن خون آن‌ها به کمتر از ۹۰ درصد برسد و کسانی که دچار سردرد یا گیجی و عدم آگاهی نسبت به مکان یا زمان می‌شوند، باید به بیمارستان مراجعه کنند.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه افزود: سایر افراد که تب، خستگی بدن‌درد و یا نفس تنگی مختصر دارند یا شرایط عادی دارند اما علائمی از کرونا مانند فقدان حس بویایی یا چشایی دارند باید به مراکز بهداشتی بروند زیرا با آمدن به بیمارستان ممکن است مبتلا شوند و همچنین ازدحام بیماران ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: کار برای پرسنل درمانی با این لباس در شرایط گرما بسیار سخت است و کادر درمانی، از مردم می‌خواهند بیشتر رعایت کنند. تعطیلی به نفع هیچ کدام از ما نیست، باید رعایت کنیم تا به این مرحله نرسیم.

سلطانی با اشاره به اشغال کامل تخت‌های ICU بیان کرد: یک‌چهارم بیمارانی که بستری می‌شوند، روانه ICU می‌شوند و به همین دلیل ۴۰ تا ۴۵ تخت از ۲۰۰ تخت بیمارستان رازی اهواز، تخت ICU هستند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، تصریح کرد: عواقب بستری در ICU پس از ترخیص ادامه دارد. کرونا در ریه تغییراتی ایجاد می‌کند که ممکن است تا ماه‌ها بعد ادامه داشته باشد. البته مردم نباید از کرونا بترسند، اما باید رعایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار