معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه روزانه حدود ۳۰ تن زباله پلاستیکی در استان تولید می‌شود، مطرح کرد: متأسفانه درصد تولید زباله‌های زیست تجزیه پذیر در کشور بسیار بالاست.
کد خبر: ۸۷۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶ 11 July 2020
امروزه آلودگی پلاستیک یک فاجعه جهانی است که به دست بشر ساخته شده و باری مضاعف بر دوش محیط زیست گذاشته است، گشت‌وگذار در دل طبیعت بکر نشان می‌دهد این هدیه انسان‌ساز قامت بکر محیط زیست را خمیده و خسته کرده است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد زندگی بدون پلاستیک که یکی از خواسته‌های دوستداران محیط زیست است، به آرزویی دست نیافتی تبدیل شده و اگرچه در سال‌های اخیر گام‌هایی در این راستا برداشته شده و مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته، اما هنوز هم طبیعت را به طور جدی تهدید می‌کند.

سوم جولای برابر با ۲۱ تیرماه با عنوان روز جهانی بدون پلاستیک نامگذاری شده، هدف از این نامگذاری رهایی از کیسه‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف در سراسر جهان، ارتقاء آگاهی برای حفظ محیط زیست با تشویق همگان برای منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و یافتن راهکار‌ها و جایگزین‌های مناسب است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه روزانه حدود ۳۰ تن زباله پلاستیکی در استان تولید می‌شود، مطرح کرد: متأسفانه درصد تولید زباله‌های زیست تجزیه پذیر در کشور بسیار بالاست.

سیدعادل عربی گفت: به تازگی تولیدکنندگان ادعا می‌کنند تولیداتشان تجزیه پذیر است که باید تحقیق شود که این ادعا درست است یا خیر؟ این در حالیست که ما هنوز به طور کامل به سمت تولید پلاستیک‌های زیست تجزیه‌پذیر نرفته‌ایم.

وی بیان کرد: تولید پلاستیک یک معضل جهانی است، کیسه‌های پلاستیکی حاصل مصرف روزانه ما، ارزان است و مصرف کننده احساس می‌کند مجانی است و ارزشی برای آن قائل نیست.

عربی ادامه داد: حتی بازیافت کیسه‌های پلاستیک هم مقرون به صرفه نیست و، چون پایه نفتی دارد، بی‌ارزش است بنابراین فکر می‌کنیم باید آن‌را دور بینداریم، اما اگر بابت آن پول پرداخت کنیم تا جایی که می‌شود از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف کیسه‌های پلاستیکی و تولید زباله در این دسته بسیار بالاست و متأسفانه سالیان سال در طبیعت باقی می‌مانند و جدا کردن آن‌ها از بوته‌ها و گون‌ها سخت می‌شود.

عربی خاطرنشان کرد: کیسه‌های پلاستیکی به تدریج زیر نور آفتاب تجزیه می‌شوند و ماده‌ای بسیار سمی ترشح می‌کنند که ممکن است وارد آب‌های زیرزمینی شود و مضرات فراوانی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این مواد چهره زشتی به طبیعت می‌دهند و متأسفانه چیزی که در طبیعت به چشم می‌خورد، کیسه‌های پلاستیکی است، اظهار کرد: تا چند سال آینده تعداد کیسه‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها و دریا‌ها از تعداد ماهی‌ها بیشتر می‌شود.

عربی با تأکید بر اینکه این مشکل باید ریشه‌ای حل شود، گفت: مثلاً می‌توان تولید کیسه‌های پلاستیکی معمولی را ممنوع کرد و به سمت تولید کیسه‌های پلاستیکی تجزیه پذیر رفت و یا قانونی باشد که ملزم به افزایش مالیات این دسته از تولیدکنندگان شود.

وی با بیان اینکه کیسه‌های پلاستیکی تجزیه پذیر هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت پنج ماه طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شوند، توضیح داد: در حالت موجود باید مصرف کیسه‌های پلاستیکی را تا جایی که امکان دارد، کاهش دهیم و به سمت مصرف کیسه‌های با دوام مثل کیسه‌های پارچه‌ای یا تجزیه پذیر برویم.

عربی تصریح کرد: کیسه پارچه‌ای گران‌تر است، اما می‌توان مدت‌ها از آن استفاه کرد البته در این مورد اصناف هم می‌توانند کمک زیادی بکنند و مصرف کننده را به استفاده از کیسه‌های با دوام پلاستیکی یا پارچه‌ای تشویق کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید محیط زیست را متعلق به خودمان بدانیم و احساس مسئولیت کنیم، یادآور شد: خوشبختانه ثابت شده است مردم وقتی متوجه عوارض موضوعی می‌شوند نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند، از طرفی وظیفه افراد حقیقی و حقوقی در حوزه محیط زیست بسیار سنگین است، شهرداری، صنوف، رسانه‌ها و اندیشمندان این حوزه هم باید در این مورد کمک کنند.

عربی با بیان اینکه اگر توجه به مضرات پلاستیک بر طبیعت به یک روز بسنده شود، اثربخش نخواهد بود، خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی در این حوزه را باید از بچه‌ها شروع کنیم و در مدارس آموزش‌های لازم داده شود.

وی تأکید کرد: مسائل محیط زیستی و فرهنگی بسیار مهم است و اگر مسائل فرهنگی حل شود بسیاری از مشکلات حوزه اقتصادی و اجتماعی هم حل می‌شود همچنین خانواده به عنوان مهمترین نهاد جامعه می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

عربی درباره پاکسازی مواد پلاستیکی در طبیعت استان همدان هم گفت: پلاستیک‌هایی که بین راه یا در مراتع هستند در طبیعت باقی می‌مانند و بعضی وقت‌ها پاکسازی‌های نمادین که نقطه‌ای است و انجام می‌شود مؤثر نیست.

وی تأکید کرد: بهترین راه کاهش این معضل اجرای دقیق و قاطعانه قانون مدیریت پسماندهاست که طبق آن وظیفه هر ارگان مشخص شده است و اگر هر دستگاه وظایف خود را درست انجام دهد می‌توانیم به راحتی طبیعت را پاکسازی کنیم.

عربی درباره خطرات کیسه‌های پلاستیکی که جانوران را تهدید می‌کند هم توضیح داد: نمونه مهم این خطرات در مورد دام است که باعث تلف شدن آن می‌شود، علاوه بر این پلاستیک می‌تواند به پرندگان اهلی، پرورشی و مهاجر و حیوانات وحشی هم آسیب برساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار