کلانشهر شیراز چهارمین شهر بزرگ ایران است اما این شهر از میهمانان خود در ورودی شهر با بوی مشمئز کننده فاضلاب پذیرایی کرده تا نشان دهد علاوه بر اینکه در تأمین آب شهروندان نیز مشکل دارد ید طولایی در عدم پیگیری و حل مشکلات فاضلاب نیز در این کلانشهر وجود دارد.
کد خبر: ۸۷۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱ 08 July 2020

تابناک فارس به نقل از مهر: باز تابستان فرا رسید و مشکل بی آبی دامن مردم بسیاری از نقاط شیراز را گرفت. هرسال با فرارسیدن فصل گرم سال مردم شیراز باید روزهای بی آبی را تحمل کنند و یا اینکه کاهش محسوس فشار آب را از طریق منبع‌های خانگی برطرف کنند. تابستان امسال نیز طبق عادت هرساله مدتی است که کمبود فشار آب در شهر شیراز امان از شهروندان شیرازی گرفته و فغان این شهروندان نیز با عدم پاسخگویی و عدم اتخاذ تدبیر مناسب توسط مسئولین تأمین آب شیراز در نطفه مانده است.

با توجه به استعلام‌هایی که از نقاط مختلف شهر شیراز از شهروندان گرفته شده کمبود یا قطعی آب در شهر شیراز در تمامی نقاط شهری کاملاً مشهود است که باعث شده تا شهروندان با مشکلات مختلفی مواجه شوند یکی از راهکارهایی که شهروندان در راستای افزایش فشار آب در سطح این کلان شهر اتخاذ کرده‌اند استفاده از پمپ‌های برقی آب است.

مردم می‌گویند با توجه به اینکه فشار آب به قدری کاهش یافته که با آن نمی‌توان هیچیک از نیازهای روزمره و لازم خود را برطرف کنیم مجبور به استفاده از پمپ‌های برقی آب در راستای افزایش فشار آب در منازل هستیم که البته استفاده از این پمپ‌ها خود تبعاتی نیز در پی داشته و شاهد افزایش نارضایتی مردم به علت ایجاد آلودگی صوتی در زمان استفاده از این پمپ‌ها هستیم.

پر کردن منبع‌های خانگی نیز راهکار دوم مردم شیراز است اما زمان قطعی آب آنقدر زیاد است که عملاً در مجتمع‌های آپارتمانی کفاف چند روز بی آبی را نمی‌دهد و مردم بعد از یکی دو روز باید دوباره بی آبی را تحمل کنند.

خط آبرسانی درودزن نیز مشکل را حل نکرد

در شرایط فعلی که کرونا نیز بر مشکلات مردم اضافه شده، نبود آب برای شستشو و رعایت بهداشت نیز خطرات مضاعفی را برای مردم شیراز ایجاد کرده است. هرساله با بروز مشکل کم آبی مسئولان حوزه آب وعده می‌دادند که با افتتاح خط آبرسانی از سددرودزن به شهر شیراز مشکل کمبود آب رفع خواهد شد. این در حالیست است که ۱۲ تیر ماه فاز اول خط دوم این طرح به بهره برداری رسید.

افتتاح این پروژه اما بازهم دردی از مشکل آب شیراز حل نکرد تا همچنان مردم از کم آبی در روزهای گرم سال رنج ببرند.

کمبود برق عامل افت فشار آب ‏‬

اما رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل جدید آبفای شیراز معتقد است: کمبود برق عاملی برای افت محسوس فشار آب است.

بهمن بهروزی که در پاسخ به استاندار فارس در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان فارس گفت: به ازای تعطیلی هر ساعت برق در مدار تأمین آب بیش از ۵ ساعت شاهد کاهش فشار آب در سطح شبکه آبی شهر شیراز هستیم.

 

وی اضافه کرد: فعالیت کارکنان آبفا شیراز در راستای کاهش مدت زمان افت فشار آب در حال انجام است و در تلاش هستیم تا شرایط به گونه‌ای شود که افت فشاری در سطح شهر شیراز وجود نداشته باشد.

آبفای شیراز پاسخ نداد

این در حالی است که پیگیری‌های خبرنگار مهر در راستای ارتباط با مدیران شرکت آبفای شیراز به در بسته خورد و مدیران شرکت آبفا به خبرنگار مهر در خصوص این موضوع پاسخی ارائه نکردند.

معاون خدمات مشترکان آبفا فارس پیش‌تر گفته بود: سرانه مصرف آب در استان فارس روزانه ۲۷۰ لیتر است و این آمار دو برابر آمار جهانی است.

علی اسدی ادامه داد: الگوی مصرف در کشور ۲۲۰ لیتر و در سرانه جهانی ۱۳۵ لیتر در روز است.

وی گفت: در صورتی که مشترکان صرفه‌جویی و مصرف آب را مدیریت نکنند، ۱۵ درصد مشترکان شرکت آبفا ی فارس دچار افت فشار یا قطعی آب خواهند شد.

مشکلات عجیب آب و فاضلاب در چهارمین شهر بزرگ ایران

کلانشهر شیراز چهارمین شهر بزرگ ایران است اما این شهر از میهمانان خود در ورودی شهر با بوی مشمئز کننده فاضلاب پذیرایی کرده تا نشان دهد علاوه بر اینکه در تأمین آب شهروندان نیز مشکل دارد ید طولایی در عدم پیگیری و حل مشکلات فاضلاب نیز در این کلانشهر وجود دارد.

وجود فاضلاب در ورودی شهر شیراز از سویی و حرکت فاضلاب شهر جدید صدرا به سمت شیراز از سویی دیگر باعث شده تا مشکلات زیست محیطی در این کلانشهر ایجاد شود و مسئولین مرتبط با حوزه محیط زیست نیز به علت این مشکلات آینده خوبی برای کلانشهر شیراز و مناطق الحاق شده به آن متصور نمی‌شوند.

علی ناصری رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر گفت: رها شدن فاضلاب در نقاط مختلف شهر شیراز تبعاتی برای این کلانشهر در پی دارد که از جمله این مشکلات می‌توان به ایجاد مشکلات زیست محیطی برای ساکنین مناطق مختلف شهر شیراز اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های نمایندگان مردم در شورای شهر شیراز برطرف کردن مشکلات فاضلاب این کلانشهر است که شاهد ایجاد چهره‌ای نازیبا برای این کلان شهر در ورودی‌های شیراز شده است.

 

قبل از به بهره برداری رسیدن تصفیه خانه شماره دو شیراز این تصور وجود دارد که با بهره برداری از این طرح شاهد کاهش مشکلات در مناطق ورودی شهر شیراز باشیم که این مهم تاکنون میسر نشده و همچنان ورودی شیراز از سمت جنوب غرب دچار مشکل فاضلاب و بوی مشمئز کننده ناشی از آن است.

این نکته نیز قابل تأمین است که تصفیه خانه شماره دو به گفته استاندار فارس مقرر شده بود تا آبان ماه سال ۹۸ به بهره برداری برسد.

استاندار فارس مهر ماه سال ۹۸ در جمع خبرنگاران و پس از بازدید از عملیات اجرایی تصفیه خانه شماره دو شیراز گفت: تصفیه خانه شماره ۲ شهر شیراز در مراحل پایانی عملیات اجرایی خود است و احتمالاً آبان ماه مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

استاندار فارس عنوان کرد: تصفیه خانه شماره دو شیراز در مراحل پایانی خود است و با توجه به استفاده از تکنولوژی بروز شده این تصفیه خانه یکی از مدرن‌ترین تصفیه خانه‌های ایران خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: تصفیه خانه شماره دو شیراز تا یک ماه دیگر مراحل عملیاتی، بهسازی و تکنیکالی آن به پایان می‌رسد و این پروژه آماده بهره برداری خواهد بود.

به هر حال مشکلات آب و در پی آن مسئله فاضلاب این شهر باید با جدیت توسط مسئولان امر برطرف شود تا مردم بیش از این در تب و تاب بی آبی نباشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار