کد خبر: ۸۷۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷ 04 July 2020
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کسری تجاری آمریکا از ۵۴ میلیارد دلار گذشت، ضرر ۵۵ میلیارد دلاری پاندمی به صنعت گردشگری قاره آفریقا، تولید سالانه سیگار از ۵۴ میلیارد نخ گذشت، قیمت جهانی مواد غذایی بالا رفت، جدیدترین آمار از بدهی خارجی ترکیه و کاهش دامنه نوسان ETF‌ها به ۱۰ درصد را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کسری تجاری آمریکا از ۵۴ میلیارد دلار گذشت، ضرر ۵۵ میلیارد دلاری پاندمی به صنعت گردشگری قاره آفریقا، تولید سالانه سیگار از ۵۴ میلیارد نخ گذشت، قیمت جهانی مواد غذایی بالا رفت، جدیدترین آمار از بدهی خارجی ترکیه و کاهش دامنه نوسان ETF‌ها به ۱۰ درصد را در بر دارد.

کسری تجاری آمریکا از ۵۴ میلیارد دلار گذشت

کسری تجاری آمریکا در ماه می به خاطر کاهش صادرات این کشور به بالاترین حد از سال ۲۰۰۹، افزایش یافت. به این ترتیب انتظار می‌رود اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی با بیشترین سرعت از زمان رکود بزرگ، کوچک شده باشد. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد کسری تجاری این کشور ۹.۷ درصد افزایش یافته و به ۵۴.۶ میلیارد دلار رسیده است. اقتصاددان‌هایی که رویترز از آن‌ها نظرسنجی نمودند، پیش بینی کرده بودند کسری تجاری آمریکا در ماه می تا ۵۳ میلیارد دلار افزایش یابد. صادرات آمریکا ۴.۴ درصد پایین آمده و به ۱۴۴.۵ میلیارد دلار رسیده که پایین‌ترین رقم از نوامبر ۲۰۰۹ است. صادرات کالا ۵.۸ درصد کاهش یافته و به ۹۰ میلیارد دلار رسیده است. این رقم هم پایین‌ترین حد از ماه اوت ۲۰۰۹ گزارش شده است. محدودیت‌های سفر بر صادرات خدمات تاثیر گذاشته و باعث کاهش آن تا ۵۴.۵ میلیارد دلار شده است؛ یعنی پایین‌ترین رقم از دسامبر ۲۰۱۱.

ضرر ۵۵ میلیارد دلاری پاندمی به صنعت گردشگری قاره آفریقا

بر اساس اعلام کمیسر امور زیرساخت‌ها و انرژی اتحادیه آفریقا، کشورهای آفریقایی به دلیل پاندمی ویروس کرونا ظرف سه ماه حدود ۵۵ میلیارد دلار از درآمدهای خود را در بخش مسافرت و گردشگری از دست داده‌اند. «امانی ابوزید» در جریان یک نشست مطبوعاتی گفت که آثار اقتصادی ناشی از قرنطینه و بسته شدن مرزها در راستای تحدید شیوع ویروس کرونا، شدید خواهد بود و در همین راستا صنعت هواپیمایی این قاره به طور خاص ضربه خواهد خورد. وی در ادامه افزود که بخش‌های گردشگری و مسافرت تقریبا ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آفریقا را تشکیل می‌دهند. ابو زید با اشاره به اینکه رکود ناشی از ویروس درست در سالی رخ داده که آفریقا انتظار افزایش بازده در بخش مسافرت و حمل و نقل هوایی را داشت، تاکید کرد: ۲۴ میلیون خانواده آفریقایی داریم که معاش آنان به مسافرت و گردشگری وابسته است.

وی ادامه داد: مابین ضرر اقتصادی و از دست رفتن مشاغل، ضربه بسیار سخت است. خطوط هواپیمایی آفریقایی شاهد ریزش ۹۵ درصدی یا ۸ میلیارد دلاری درآمدهای خود بوده و همچنین در سایر بخش‌ها نیز همچون تحلیل دارایی‌ها، متحمل ضرر شده‌اند. برخی از خطوط هواپیمایی خود را به پسا کووید-۱۹ نخواهند رساند. به گزارش ایبِنا از رویترز، مدیر منطقه ای سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی نیز در جریان یک نشست مطبوعاتی گفت که خطوط هواپیمایی آفریقایی برای ادامه فعالیت به طور تخمینی به ۲۰ میلیارد دلار نیاز دارند. شرکت هواپیمایی ملی ساحل عاج که از جمعه هفته گذشته پروازهای داخلی خود را از سر گرفته، اعلام کرد برای سر پا ماندن ۲۴ میلیون دلار از دولت دریافت کرده است. 

افزایش نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی

بانک مرکزی اعلام کرد: آخرین اطلاعات به دست آمده از عملکرد بخش واقعی اقتصاد نشان می‌دهد، رشد اقتصادی بدون نفت در مسیر صعودی قرار گرفته است. از طرف دیگر، نرخ تورم از تورم هدف اعلام شده (۲۲ درصد) فاصله دارد؛ بنابراین، هیلت عامل بانک مرکزی در راستای اجرای قانون پولی و بانکی کشور برای حفظ ارزش پول ملی در جلسه پنجشنبه دوازدهم تیرماه ۱۳۹۹، ترتیبات جدید اجرای سیاست پولی را تصویب کرد.

بنابراین هیات عامل بانک مرکزی بر اساس مواد (۶) و (۱۱) دستورالعمل «عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی»، نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی را با یک واحد درصد افزایش، ۱۳ درصد تعیین کرد. ذکر این نکته ضروری است که این تصمیم با هدف کاهش دامنه دالان نرخ سود و هدایت نرخ تورم به سمت نرخ تورم هدف اتخاذ شده و از روز شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹ اجرا و یادآور می‌شود که نرخ سود اعتبارگیری بانک‌ها از بانک مرکزی ۲۲ درصد است. گفتنی است، پیش از این هیات عامل بانک مرکزی در روز چهارشنبه مورخ چهارم تیرماه ۱۳۹۹، کف دالان نرخ سود را از ۱۰ به ۱۲ درصد افزایش داده بود.

تولید سالانه سیگار از ۵۴ میلیارد نخ گذشت

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد در سال ۹۸ حدود ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده است. به گزارش ایسنا، این رقم نسبت به تولید ۴۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نخ در سال گذشته ۱۳.۷ درصد افزایش داشته است. در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده بود که کل واردات سیگار با برند اصلی در پایان این برنامه به تولید داخل تبدیل شود تا با به صفر رساندن میزان واردات این محصولات با به کارگیری از توان داخلی نیاز مصرفی کشور در داخل تامین که این امر در نهایت در سال ۱۳۹۷ محقق شد. همچنین سال گذشته ۱۵۴ میلیون نخ سیگار صادر شده که نسبت به صادرات ۱۵۰ میلیون نخی این محصول در سال ۱۳۹۷ حدود ۲.۷ درصد رشد داشته است. از طرف دیگر، با توجه به اینکه میزان مصرف سالانه سیگار در کشور ۶۵ میلیارد نخ برآورد شده، میزان قاچاق نیز در سال گذشته ۱۰ میلیون و ۳۱ هزار نخ برآورد شده که نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹.۲ درصد کاهش داشته است.

پراید ۱۳ میلیونی، بازار را شوکه کرد

این روز‌ها بازار خودرو با روند افزایشی قیمت‌ها مواجه است. حال اگر به ۹ سال قبل بازگردیم، متوجه خواهیم شد که در سال ۱۳۹۰، قیمت انواع خودروی داخلی و خارجی در بازار ایران، با افزایش قابل توجهی که داشت، همه را شوکه کرده بود. برای آشنایی بیشتر با قیمت خودرو‌های مختلف از پراید تا بنز، می‌توان به جدولی از قیمت‌ها در سال ۱۳۹۰ اشاره کرد. جزئیات بیشتر

قیمت جهانی مواد غذایی بالا رفت

شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در ژوئن به ۹۳.۲ واحد رسید که ۲.۴ درصد در مقایسه با ماه می افزایش داشت. فائو در مبنای همه شاخص های خود بازنگری کرد و آن را از دوره ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به دوره ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تغییر داد. در بحبوحه ابهاماتی که در بازار وجود دارد، قیمت دانه‌های روغنی، شکر و محصولات لبنی که در ماه می کاهش چشمگیری داشتند، در ماه ژوئن افزایش پیدا کرده و به بالاترین حد در چند ماه اخیر رسید؛ در حالی که در بخش شاخص های غلات و گوشت، قیمت اکثر کالاها همچنان روند نزولی داشت. بر اساس گزارش رویترز، فائودر پیش بینی خود برای فصل غلات ۲۰۲۰ را بازنگری کرد و برآوردش از میزان محصول را ۹.۳ میلیون تن افزایش داد. این آژانس سازمان ملل متحد اکنون انتظار دارد که تولید جهانی غلات به ۲.۷۹۰ میلیارد تن برسد که سه درصد بالاتر از برداشت سال ۲۰۱۹ خواهد بود. این تغییر عمده که در برآورد ماهانه فائو صورت گرفت، ناشی از برآورد بالاتر تولید گندم استرالیا بوده است.

طلا پا به پای سهام پیش می‌رود

بازارهای سهام جهان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ قوی‌ترین عملکرد را از سال ۱۹۹۸ داشتند؛ با این حال درخشش آنها مانع از روند صعودی قیمت طلا نشد و این فلز بزرگترین رشد سه ماهه خود در چهار سال اخیر را به ثبت رساند. قیمت طلا در سه ماه گذشته بیش از ۱۲ درصد رشد داشت و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بزرگترین رشد قیمت سه ماهه از مارس سال ۲۰۱۶ تاکنون را به ثبت رساند. همچنین برای سومین ماه متوالی، رشد قیمت ماهانه داشت. به گزارش ایسنا، بانک‌های مرکزی جهان در بحبوحه تبعات اقتصادی منفی شیوع ویروس کرونا، تدابیر محرک مالی گسترده‌ای را به اجرا گذاشته و نرخ‌های بهره را پایین نگه داشته‌اند و این اقدام به رشد بیش از ۱۶ درصدی قیمت طلا در سال میلادی جاری کمک کرده است. طلا در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی با افزایش تقاضای خرید روبرو می‌شود. نرخ های بهره پایین هم هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد کاهش داده و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند.

جوناتان باتلر، تحلیلگر فلزات ارزشمند و مدیر توسعه کسب و کار در شرکت میتسوبیشی در گزارشی اعلام کرد که تنوع سازی سرمایه گذاری همچنان به نفع طلا خواهد بود، زیرا ابهامات بر بازارهای مالی حکمفرماست. وی گفت: سرمایه گذاران با وجود ورود سرمایه به بازارهای سهام، همچنان به دنبال پوشش ریسک از طریق طلا هستند. طلا با طوفانی از ابهامات عظیم روبروست، زیرا احیای اقتصادی با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا به خطر افتاده و از سوی دیگر نرخ های بهره واقعی منفی مانده‌اند. وی در ادامه افزود: طولی نخواهد کشید که طلا صعود پایداری به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار در هر اونس پیدا خواهد کرد.

قیمت نفت به هر خبری واکنش نشان می‌دهد

قیمت نفت این روزها به هر خبری که در خصوص عرضه و تقاضا مطرح می شود واکنش نشان می‌دهد. یک روز به دنبال کاهش ذخیره‌سازی‌ها در جهان بالا می‌رود و روز دیگر با احتمال شیوع گسترده‌تر کرونا و بازگشت محدودیت‌ها پایین می‌آید. امروز نیز قیمت‌ها در این بازار به صحبت‌های الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه واکنش نشان داد. نواک شب گذشته اعلام کرد که اوپک و کشورهای هم پیمان قصد ندارند سطح کاهش ۲۳ درصدی تولید نفت را بعد از ژوییه تمدید کنند و تولید آنـها افزایش خواهد داشت. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که بر خلاف انتظارها، شیوع کرونا در تابستان کاهش نیافت و این موضوع می‌تواند به بازگشت محدودیت‌ها و کاهش تقاضا برای انرژی در جهان منجر شود. موضوعی که شکاف عرضه و تقاضا در جهان را عمیق‌تر خواهد کرد. با توجه به آن، نفت برنت امروز  ۰.۷ درصد پایین آمد و ۴۲ دلار و ۸۴ سنت قیمت خورد. نفت شاخص آمریکا نیز با کاهشی ۰.۷۴ درصدی به ۴۰ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید. به نقل از ایرنا؛ کارشناسان بازار نفت معتقدند گرچه قیمت‌ها در این بازار پرنوسان است، در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، قیمت نفت به کانال ۵۰ دلاری وارد می‌شود.

جدیدترین آمار از بدهی خارجی ترکیه

بانک مرکزی ترکیه در گزارشی اعلام کرد میزان بدهی خارجی ناخالص در ترکیه تا پایان ماه مارس به ۴۳۱ میلیارد دلار رسیده که از این میزان، ۲۵۶.۵ میلیارد دلار سهم بدهی های عمومی دولت بوده است. طبق اعلام وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی این کشور در حال حاضر به ۵۶.۹ درصد رسیده که ۱.۱ درصد کمتر از رقم ابتدای سال است. خزانه‌داری ترکیه نیز طی این مدت ۱۴.۲ میلیارد دلار بدهی به شکل اوراق قرضه داشته است. کاهش بدهی خارجی ترکیه در شرایطی که پیش تر صندوق بین المللی پول نسبت به وابستگی بیش از حد ترکیه به منابع خارجی هشدار داده بود می تواند خبر خوبی برای فعالان ارزی این کشور باشد. ترکیه تابستان سال قبل با بحران ارزی کم سابقه ای مواجه شد و امسال نیز با شیوع کرونا؛ اعمال محدودیت های رفت و آمدی و تعطیلی کسب و کارها باعث شد تا نرخ برابری دلار در مقابل لیر حتی به رقم۷.۴ نیز برسد.

کاهش دامنه نوسان ETF‌ها به ۱۰ درصد

بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد: به اطلاع سرمایه‌گذاران محترم می‌رساند؛ دامنه نوسان روزانه صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله سهامی و مختلط در بورس اوراق بهادار تهران از روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۹.۰۴.۱۶ به ۱۰ (ده) درصد کاهش می‌یابد.

شایان ذکر است، در روز چهارشنبه معاملات دارا یکم بدلیل اختلاف قابل توجه قیمت سفارشات وارد شده با خالص ارزش روز دارایی های صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم مورد تایید قرار نگرفت.

اطلاعیه مهم درباره تغییر دامنه نوسان صندوق  ETF‌ها

نرخ مرغ به کانال ۱۸ هزار تومان رسید

عظیم حجت عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: روز پنجشنبه متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان بود. وی افزود: با توجه به تنش گرمایی در فصل تابستان، وزن گیری مرغ با تاخیر انجام می‌شود که این امر در افزایش قیمت بی تاثیر نیست. حجت ادامه داد: با وجود تامین بخشی از نهاده‌ها با نرخ آزاد و بخشی با نرخ مصوب، قیمت منطقی مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان است، در حالی که قیمت مصوب مرغ برمبنای نهاده با نرخ مصوب تعیین شده است. این مقام مسئول با انتقاد از این‌ مساله که قیمت مصوب مرغ ستاد تنظیم بازار با هزینه‌های واقعی تولید فاصله دارد، بیان کرد: با استمرار روند زیان مرغداران کار به جایی می‌رسد که مرغداران به سبب کمبود نقدینگی از چرخه تولید خارج  ‌شوند. /باشگاه خبرنگاران جوان

قاچاق مرغ به عراق با جاسازی در بار آجر

حمید حسینی، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، درباره جاسازی مرغ در بار آجر برای ارسال به عراق اظهار داشت: افرادی که با جاسازی مرغ در بار آجر، صادراتی به عراق می‌کنند، نه تنها به فکر مصرف‌کننده نیستند بلکه با آبروی مردم ایران هم بازی می‌کنند. وی با بیان اینکه هر روز شاهد اتفاقات این‌چنینی هستیم، افزود: این اقدامات در ترمینال‌های ایران و جلوی چشمان ماموران گمرگ و مرزبانی انجام می‌شود. وی با انتقاد از این اقدامات خارج از چارچوب انسانی و قانونی گفت: یکی از کارهایی که اتاق مشترک ایران و عراق می‌تواند از اتاق بازرگانی مطالبه و پیگیری کند، ابطال فوری کارت بازرگانی این قبیل افراد یا شرکت‌هاست. وی یادآور شد: در حال حاضر برخی محموله‌های لبنیات هم به این شکل به عراق صادر می‌شود که جای سوال دارد. حسینی دلیل این اقدامات را ممنوعیت واردات از سوی عراق عنوان کرد. /ایلنا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار