واحد های صنعتی در شهرستان ساوجبلاغ به دلیل نداشتن نیروی کار ماهر با ظرفیت کامل خود فعال نیستند.
کد خبر: ۸۶۷۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳ 27 June 2020
به گزارش «تابناک البرز» رییس اداره تامین اجتماعی ساوجبلاغ در نشست مشترک با روسای کار و تعاون و فنی و حرفه ای و بخش خصوصی کاریابی گفت: خروجی دانشگاهها در سال های اخیر فقط نیروی فارغ التحصیل فاقد مهارت بوده و اغلب هم دنبال شغل در محافل دولتی و اداری هستند و رغبت چندانی به آموزش ماهرتی ندارند.
 اکبر نو زعیم گفت: بخش عمده در آمد های تامین اجتماعی به پرداخت بیمه بیکاری بر میگردد که خسارت جبران ناپذیری را به این بخش وارد کرده است .
وی نبود بودجه لازم در بخش فنی حرفه ای را هم مهم بیان کرد و گفت: آموزش رایگان یکی از وظایف فنی حرفه ای هاست باید با ایجاد تبلیعات و تعامل با دانشگاهها این فرایند را تکمیل کند .
وی افزود: فنی حرفه ای نباید منتطر باشد کارفرما نیروی غیر ماهر را با اجبار و پرداخت حقوق برای مهارت یابی به فنی حرفه ای بفرستد بلکه این وظیفه فنی حرفه ای است که باید نیروی ماهر تولید را روانه جامعه کند تا امروز ما شاهد کمبود نیروی ماهر نباشیم.
رئیس اداره کار و تعاون ساوجبلاغ گفت: فقر مهارتی کارجویان مهم‌ترین مانع اشتغال جوانان است و یکی از مهم‌ترین موانع اشتغال جوانان در شهرستان فقر مهارتی کارجویان است.
علیپور افزود: فقر مهارتی سبب افزایش نرخ بیکاری در جامعه می‌شود و از سوی دیگر فقر فرهنگ مهارتی در بین آحاد جامعه نیز که ریشه در عدم احساس نیاز به مهارت در بین جوانان دارد به مشکلات اشتغال افزوده است.
مدیر عامل شرکت دهقان ورز که یکی از بزرگترین شرکت های تولید ادوات کشاورزی استان البرز است می گوید: کارخانه اش با اتکا به دانش بومی موتور های تک سیلندر را بومی سازی کرده و قادر است روزانه ۳۰ موتور را تولید و روانه بازار  کند در حالیکه از ظرفیت کامل بر خوردار نیست.
احمد زارعی فقر مهارتی را از مهمترین عوامل در تعطیلی بعضی از صنایع نام برد و گفت: دستگاه هایی در شرکت من موجود است که تاکنون چندین نیروی دانشگاهی مرتبط با رشته فوق آمدند و به علت عدم توانایی از پس کار بر نیامدند.
معبادی هم از دیگر واحدهای صنعتی است که کارش تولید قطعات خودرو است او هم نتوانسته نیروی ماهر برای کارخانه اش پیدا کند .
وی می گوید به ۵۰ نیروی ماهر نیاز دارم ولی فقط ۶ نیرو در شرکت فعال است و کارخانه تقریبا تعطیل است .
معبادی معتقد است با وضعیت فعلی ناچارم برای تامین مخارج سوله ها مبادرت به نگهداری احشام کنم چرا که با پیگیری مکرر نتوانستم نیروی ماهر برای شرکت استخدام کنم .
رییس یکی از موسسات کاریابی در ساوجبلاغ می گوید بیش از ۱۰۰۰ نفر در نوبت کار هستند این افراد را به صنایع میفرستیم ولی طوای نمی کشد که تعدیل می شوند .
فلاح نژاد می گوید : این افراد اغلب کار گران ساده و فارغ التحصیلان دانشگاهها هستند که مهارت لازم را در امورات رشته خود را هم ندارند .
وی افزود: وقتی با همین رشته دانشگاهی هم وارد بازار کار می شوند به علت نداشتن تجربه و تخصص از کار می مانند و پا به فرار می گذارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار