کد خبر: ۸۶۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰ 26 June 2020
 

تابناک/احداث پارک ملی ایران کوچک به عنوان مجموعه‌ای از آثار باستانی و گردشگری کل کشور می تواند نقطه مثبتی در جذب گردشگر باشد به شرطی که مسئولان طبق وعده ها تا پایان همراهی کنند.

 

 

خلاصه گردشگری ایران پهناور در کرج، ایران کوچک/ با پارک ملی ایران کوچک کرج به کل ایران سفر کنیمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، تعدد اقوام ایرانی با فرهنگ و زبان رنگارنگ در استان البرز به ویژه شهرکرج  تا جایی ادامه پیدا کرد که در سفر مقام معظم رهبری به این شهر کرج را ایران کوچک خطاب کردند. این تعدد اقوام همواره محل بحث های گوناگون اجتماعی و فرهنگی کارشناسان بوده است که به عقیده نگارنده در صورت مدیریت صحیح و آموزش‌های فرهنگی لازم این تعدد می‌تواند به دستاوردی ارزشمند برای استان البرز تبدیل شود.

از طرفی در بین مسیر بودن استان البرز به ‌ویژه شهرکرج و قرار گرفتن آن در مسیر مسافران بیش از ده استان ظرفیتی مناسب برای جذب درآمدهای پایدار گردشگری بوده که متاسفانه تا کنون در به فعل رساندن آن توفیقات چندانی حاصل نشده است.

 

نظر به آنچه که گفته شد در نهایت شورای اسلامی شهرکرج لایحه احداث پارک ملی ایران کوچک را تصویب کرد و عملیات احداث آن از خرداد ۹۷ در ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری کرج آغاز شد که قرار است این پارک ملی هفت هکتاری با هدف جذب گردشگر محل اجماع آثار باستانی، ابنیه تاریخی و سکونت‌گاه های قدیمی کل کشور باشد.

یکی از شهروندان در واکنش به خبر احداث پارک ملی ایران کوچک در کرج گفت: این که البرز هم یک پارک ملی داشته باشد احساس خوبی است اما مدت‌هاست که ساخت آن ادامه دارد.

برای یافتن آگاهی کامل از اهداف، روند ساخت با پیمان بضاعتی‌پور، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج گفت و گو کردیم.

خلاصه گردشگری ایران پهناور در کرج، ایران کوچک/ با پارک ملی ایران کوچک کرج به کل ایران سفر کنیم

پارک ملی ایران کوچک امسال افتتاح می شود

بضاعتی پور با بیان این که فاز اول این پارک تا پایان شهریورماه و کل پارک تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد، گفت: شبیه سازی سکونتگاه های اقوام ایرانی شامل سکونتگاه های استان های یزد، اصفهان، شیراز، گیلان، مازندران، بندر ترکمن، خراسان، فارس، خوزستان، البرز و دیگر استان ها در پارک ملی ایران کوچک در حال احداث است.

 

او افزود: ماکت بناهای ارگ بم، مسجد فهرج یزد، بازار سعدالسلطنه قزوین، روستای اورامان کردستان و کندوان آذربایجان توسط معماران داخل استانی طراحی شده و مراحل ساخت آنها در دست اجراست.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج در ادامه گفت: روستای خزری، آب انبار، مسجد سهره یزد و بازار صدرالسلطنه به صورت سازه در محوطه ساخته می شوند و علاقمندان می توانند همزمان با بازدید از این مجموعه ها از غرفه های موجود در آنها نیز سوغات مختلف استان های کشور را خریداری کنند.

گردشگری ایران در پارک کرج

او نورپردازی ویژه و ساخت بزرگ ترین آمفی تئاتر در مجموعه پارک های کرج را از ویژگی های این پارک عنوان کرد و افزود: این مجموعه با یک ذوق و سلیقه و معماری خاص و زیبای هنری در حال ساخت است و برای ساخت این مجموعه از معماران داخل استان البرز استفاده می شود.

برای بررسی بیشتر تاثیر راه اندازی پارک ملی ایران کوچک در رونق اقتصادی کرج به گفت و گو با مهدی دولت‌یار، محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه پرداختیم.

مهدی دولت‌یار گفت: در دنیای امروز صنعت گردشگری از منابع مهم درآمدی برای برخی از کشورها است. یکی از عوامل مهم جذب گردشگر  یادمان ها، یادبودها و نمادهای شهری است.

او افزود: این نمادها ممکن است مانند دیوار چین، اهرام ثلاثه مصر، میدان نقش جهان اصفهان، یابود آثار گذشته و وقایع تاریخی باشد و یا مانند برج العرب، برج میلاد و... نشانه تحولات جدید در جوامع امروزی و مظهر رشد و توسعه در جهان امروز باشد.

این استاد دانشگاه گفت: بنابراین ساخت مجموعه ای در کرج به عنوان ایران کوچک و احداث نماد شهرهای دیگر ایران در آن می تواند گامی ارزشمند در خصوص مطرح کردن برند یا نشان کرج برای جذب گردشگر باشد.

برای موفقیت طرح پارک ملی ایران کوچک چه کنیم؟

دولت یار افزود: اما دو موضوع باید در احداث این پارک مورد توجه قرارگیرد؛ اول این‌که این مجموعه در مرحله اول باید مورد توجه شهروندان کرج قرار بگیرد به عبارتی باید در متن زندگی ایشان قرار گیرد نه در حاشیه و مورد بعدی این که با توجه به اینکه کرج یک شهر گذری است، و هرسال حدود ۱۰ میلیون نفر از کنار آن رفت و آمد می کنند، راه های مواصلاتی این مجموعه باید به نحوی طراحی شود تا هم بتواند به عنوان یک مجموعه بین راهی نقش بازی کند و هم بخش قابل توجهی از این افراد را جذب کند.

نمایش ابنیه تاریخی در پارک ملی کرج

به طبع پایان این طرح خود آغاز مسیری پر فراز و نشیب از تبلیغات تا جذب توریست است اما انتظار می‌رود تمام همت مسئولان کرج و استان البرز برای رونق هرچه بیشتر پارک ملی ایران کوچک و تبدیل آن به یک برند موفق گردشگری در کشور به کار گرفته شود.

از طرفی نیز انتظار می‌رود معرفی فرهنگ، سوغات و نمایش ابنیه تاریخی سایر استان های کشور بر معرفی آداب، سنن، گویش و سوغات و جذابیت های گردشگری استان البرز در این پارک ملی سایه نندازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار