کد خبر: ۸۶۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳ 24 June 2020

راهکارهایی برای صمیمی شدن با فرزندان

تابناک/ یک روانشناس، برقراری ارتباط صمیمی بین والدین و فرزندان در دوره نوجوانی و جوانی را در گرو سال های اولیه زندگی فرزندان دانست و اضافه کرد: اگر فرزندان کانال ارتباطی با والدین را در کودکی تجربه کرده باشند، در دوران بلوغ و جوانی نیز می توانند آن را نشان دهند.

دکتر فاطمه قلی پور در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به راهکارهای ایجاد صمیمت بین والدین با فرزندان به ویژه فرزند دختر، اظهار کرد: دختران به عنوان فرزند خانواده باید بتوانند یک پنجره ارتباطی به سمت والدین خود باز کنند و اجازه بدهند پدر و مادر افکار و احساست و شخصیت درونی آنان را ببینند.

وی با بیان اینکه فرزندان به ویژه دختران باید بتوانند خواسته های روحی و جسمی خودشان را نزد والدین مطرح کنند، گفت: فرزندان باید بدانند که با بیان خواسته ها و نشان دادن درون روانی خویش مورد قضاوت و سرزنش و حتی طرد پدر و مادر قرار نمی گیرند.

این روانشناس، برقراری ارتباط صمیمی بین والدین و فرزندان در دوره نوجوانی و جوانی را در گرو سال های اولیه زندگی فرزندان دانست و اضافه کرد: والدین باید از زمان تولد نوزاد او را مورد حمایت روحی و عاطفی خویش قرار دهند و لذا اگر فرزندان این کانال ارتباطی را در کودکی تجربه کرده باشند، در دوران بلوغ و جوانی نیز می توانند آن را نشان دهند.

قلی پور، احترام متقابل بین فرزندان و والدین را یکی از پیش نیازهای صمیمیت دانست و خاطرنشان کرد: والدین باید برای احساسات و تفکرات و خواسته های فرزندان خود ارزش قائل باشند و زمانی که فرزندان اقدام به ابراز خود می کنند، آنها را بپذیرند. از طرفی، فرزندان نیز باید در بیان احساسات و ابراز درونیات خود جایگاه پدر و مادر را در نظر بگیرند.

وی باز بودن پنجره ارتباطی بین والدین و فرزندان را زمینه ساز آرامش در خانواده دانست و عنوان کرد: صمیمی بودن به معنی نادیده گرفتن ساختار و سلسله مراتب در خانواده نیست، زیرا هر خانواده به چهار طبقه شامل بزرگان یعنی پدربزرگ و مادربزرگ، زن و شوهر، والدین و فرزندان تقسیم می شود و نباید تداخل طبقات ایجاد شود.

این روانشناس، با بیان اینکه پدر و مادر باید فضایی را در خانواده ایجاد کنند تا فرزندان به ویژه دختران از دنیای درون خودشان حرف بزنند، گفت: اگر فضای خانواده به گونه ای باشد که پنجره ارتباطی فرزندان به سمت پدر و مادر باز نشود، فرزندان یک دیوار جایگزین آن می کنند، اما این پنجره ارتباطی به سمت دیگران باز می شود.

قلی پور، گرایش برخی از نوجوانان و جوانان به فضاهای حقیقی و مجازی بیرون از خانواده را نشان دهنده وجود نداشتن پنجره ارتباطی با والدین دانست و تصریح کرد: در این سنین دختران و پسران به دنبال شنیده شدن هستند و لذا حرف ها و تفکرات و احساسات و خواسته های خودشان را نزد دیگران که ممکن است اهداف خاصی داشته باشند، بازگو می کنند و نقطه آغاز بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی آغاز می شود.

وی مشکلات هیجانی، رفتاری، ارتباطی و روان شناختی مانند خشم و عصبانیت و غم و افسردگی و اعتیاد و... را ناشی از باز شدن پنجره ارتباطی به سمت غیر از والدین دانست و یادآور شد: نخستین گام برای اینکه والدین آن صمیمیت و ارتباط را با فرزندان خود داشته باشند، شنونده بودن است، زیرا فرزندان از حرف زدن والدین و شنیده نشدن خودشان خسته هستند.

این روانشناس، از والدین خواست در صورت مغایر بودن طرز فکر فرزندان درباره مذهب و پوشش و ارتباط با جنس مخالف و تحصیل و شغل و پول و... با ارزش های آنان وحشت نکنند و افزود: فرزندان در این مرحله تنها درونیات و تفکرات خودشان را به زبان می آورند و اگر برخورد بد صورت بگیرد، صمیمت از بین می رود.

وی همچنین از والدین خواست عزت نفس و احترام و عشق و آرامش را به فرزندان خود هدیه دهند و بیان کرد: اگر فرزندان نتوانند درون روانی و شخصیتی خودشان را به والدین نشان دهند، عقاید و افکار خود را در جای دیگری مطرح کرده و هدایت درست را دریافت نمی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار