گروه استان‌ها - مرغ به‌عنوان یکی از مهمترین اجزای سبد غذایی خانوارهای ایرانی این روزها در بازار شهرکرد کمتر یافت می‌شود و پیگیری تسنیم حکایت از گرانی مضاعف آن در روزهای آینده دارد.
کد خبر: ۸۶۵۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴ 22 June 2020
‌گزارش| ‌قیمت مرغ در شهرکرد دوباره پر کشید / گلایه مرغ‌داران از بی‌توجهی مسئولان

مرغ یکی از اجزای اصلی سبد غذایی بخش قابل توجهی از خانوارهای ایرانی است، اما دو سه روزی است که مرغ گرم در در بازار شهرکرد یافت نمی‌شود؛ پیگیری خبرنگار تسنیم حکایت از اعتراض کشتارگاه‌های دامی به علت بالابردن قیمت مرغ را دارد و احتمال اینکه قیمت مرغ امروز افزایش یابد، زیاد است.

یکی از فروشندگان حوالی میدان انقلاب شهرکرد در این‌باره می‌گوید: دو روز است که مرغ گرم برای‌مان نیامده است.در دو روز گذشته تنها یک کشتارگاه مرغ کشته است و تعداد کمی به هر مغازه  داده و امروز هم خبری از مرغ گرم در بازار نیست.

این فروشنده مرغ با بیان اینکه تا دو روز قبل تعداد همیشگی مرغ را دریافت کردیم گفت: اما متأسفانه دیروز کشتاری صورت نگرفته و مرغ گرم در بازار یافت نشد.

نجفی مرغ‌فروش دیگر شهرکردی بیان می‌کند: قیمت مرغ برای مرغداران و کشتارگاه‌ها صرف نمی‌کند به‌همین علت دیروز کشتاری صورت نگرفت؛ دو روز گذشته تنها دولت مرغ کشته است و به هر مغازه 100 کیلو مرغ داده‌اند که همه به فروش رفته است.

نجفی ادامه داد: من یک فروشنده هستم و بود و نبود مرغ برایم فرقی ندارد لذا مرغداران و کشتارگاه‌ها باید به دلیل نبود مرغ گرم اعتراض کنند تا رسیدگی شود. البته این روند هر ساله‌ی کشتارگاه‌ها شده است که در این فصل چند روزی اعتصاب می‌کنند تا قیمت مرغ را افزایش دهند و هیچ‌کدام از مسئولان به این امر توجهی نمی‌کنند و بعد از چند روز قیمت مرغ چند هزار تومانی افزایش می‌یابد.

قیمت مرغ پایین است؛ مرغ‌فروشان در آستانه ورشکستگی!

عبدالله باقری، رئیس اتحادیه مرغ و ماهی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه در این فصل جوجه‌ریزی کم شده است اما علت این اعتصاب کمبود مرغ نیست، افزود: مرغ در مرغداری‌ها به اندازه کافی وجود دارد و ذبح‌نشدن مرغ به علت کمبود آن نیست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مرغ زنده در مرغداری‌ها به قیمت 11500 به فروش می‌رسد و تعزیرات و جهاد کشاورزی به‌عنوان متولیان امر، قیمت مرغ گرم را 12900 اعلام کرده‌اند که این قیمت معمول نیست.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی شهرستان شهرکرد بیان کرد: قیمت تمام‌شده هر مرغ با در نظر گرفتن افت و تلفات آن برای مرغدار 14500 می‌شود و قطعا مرغدار نیز سهمی برای خود می‌خواهد که با در نظر گرفتن این سهم قیمت مرغ گرم در بازار باید 15 تا 16 هزار تومان باشد.این روند قیمت‌گذاری تنها در چهارمحال و بختیاری نیست بلکه در استان اصفهان نیز همین روند اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دو شب گذشته به علت هماهنگ‌نبودن قیمت‌ها کشتاری صورت نگرفت تصریح کرد: تعزیرات و جهادکشاورزی متولیان این امر هستند که برای حل این مشکل باید برنامه‌ریزی کرده و هزینه حمل‌بار، کشتار و افت قیمت مرغ را نیز بررسی کنند.

باقری با بیان اینکه موج به وجود آمده به مرور ثابت می‌شود گفت: اگر کشتار مرغ روزانه صورت گیرد و مرغ منجمد نیز به اندازه کافی در بازار موجود باشد قیمت مرغ در بازار ثابت می‌شود.

وی افزود: اکثر مغازه‌دارها مستأجر هستند که با این قیمت اجاره ماهانه آن‌ها نیز تأمین نمی‌شود و اگر این روال پیش برود ورشکست می‌شوند.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی شهرستان شهرکرد خاطرنشان کرد: مقدار کشتار روزانه مرغ به میزان مصرف بستگی دارد که در این اوضاع با شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف رستوران‌ها مصرف نیز کاهش یافته است و آمار دقیقی از میزان کشتار در دسترس نیست.

قیمت مرغ امروز مشخص می‌شود

سام مردانی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: قیمت مرغ گرم تازه به قیمت مصوب سال گذشته رسیده است که البته این قیمت امروز در استان‌های سطح کشور از جمله اصفهان و تهران افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: قیمت مرغ به صورت منطقه‌ای تامین می‌شود یعنی قیمت در هر چند استان به صورت همزمان و یکسان انتخاب می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در پایان با بیان اینکه نوسانات در بازار مرغ دیده می‌شود اما قیمت به 15 یا 16 هزار تومان نخواهد رسید گفت: دوم تیرماه جلسه ستاد تنظیم بازار کشور برگزار می‌شود و نرخ قیمت مرغ در آن مشخص می‌شود و همین قیمت مبنای کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/7540/ر/ش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار