کد خبر: ۸۶۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱ 22 June 2020

توت‌برگی با سازگاری مناسب با اقلیم چهارمحال و بختیاری است که از سال‌ها قبل در این استان کاشته شده، اما مثمر بودن درختان توت و میوه‌دهی آن در خیابان‌ها دردسرهای زیادی برای شهر، شهروندان و درختان به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا میوه‌های  فصل و بهار و تابستان از تنوع بالایی برخوردار هستند که هر کدام از میوه‌ها طرفداران خاص خود را در بین افراد جامعه دارند، زردآالو، گیلاس، گوجه سبز، توت فرنگی، هلو، آلبالو، آلو، انجیر و .... از جمله میوه‌هایی هستند که در این ۲ فصل سال به وفور یافت می‌شوند، توت یکی از میوه‌های بهاری  با طعمی شیرین است که  از نظر طب سنتی دارای طبیعتی گرم و خواص متعددی است که انواع مختلفی از جمله توت برگی( توت زینتی)، توت سفید، توت‌قرمز و شاه‌توت دارد.

فراوان‌ترین نوع  این میوه در چهارمحال و بختیاری به رنگ سفید است که با عنوان توت‌سفید شناخته می‌شود، توت‌برگی با سازگاری بسیار و مناسب با اقلیم چهارمحال و بختیاری است که از سال‌ها قبل در این استان کاشته شده است.

میوه‌دهی درختان‌ توت و رسیدن این میوه در فصل بهار و ریختن توت‌ها در پای درختان در کنار خیابان‌های‌اصلی، بلوار و معابر قد زیبایی شهر را تحت ثاتیر خود قرار داده است و از طرفی به دلیل مجاورت با دود ناشی از خودروها و وسایل نقلیه برای سلامتی مضر است.

سیدرضا هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اصل و مبنا بر کاشت درختان غیرمثمر در کنار خیابان‌های اصلی، بلوار و معابر بوده‌است، اظهار کرد: درختان توت کاشته شده در سطح شهر توت‌‎برگی (توت زینتی) هستند که قاعدتا نباید به ثمر بنشینند، روش تولید نهال‌های این درختان به این صورت است که بذر توت، کاشته شده و بعد از یک سال توت‌برگی بر روی آن‌ها پیوند می‌شود.

 سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد در ادامه افزود: بعد از رشد پیوندک نهال توت‌برگی به دست آمده و به دلایلی از جمله‌ اشتباه در پیوند جوانه توت برگی و یا شکسته شدن ، قسمت پیوندی نهال از حالت پیوندی درآمده و توت ناشی از بذر رشد کرده و در نتیجه بار می‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد: به منظور حل این مشکل بایستی درختان سرشاخه کاری شوند و پیوند در قسمت‌های بالا و با حفظ تنه صورت گیرد، البته در چنین شرایطی امکان رشد مجدد شاخه‌های بارده و شکسته شدن قسمت‌های تازه پیوند شده در اثر باد و برف و ... افزایش پیدا می‌کند.

هاشمی در خصوص مصرف میوه‌های درختان توت در سطح شهر، تاکید کرد: در فصل حاضر از شهروندان تقاضا می‌شود به علت آلوده بودن توت‌های شهری به آلودگی‌هایی نظیر دود، گرد و غبار و سم پاشی‌شدن درختان به دلیل مبارزه با آفات و نیز امکان خطر برخورد خودرو و ... به هیچ صورت از توت‌ها مصرف نکنند.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد نظافت درختان توت سطح شهر را از وظایف شهرداری دانست و اضافه کرد: خدمات شهری موظف است از طریق پیمانکاران در این زمینه براساس دستور کار نظافت را انجام دهند و این امر از جمله دغدغه‌های شهرداری است.

هاشمی با تاکید بر ضرورت مراقبت و نگهداری شهروندان از درختان سطح شهر، خاطرنشان کرد: فضای سبز و درختان از سرمایه‌های ارزشمند هر شهری هستند و از همشهریان درخواست می‌شود در حفظ  و نگهداری درختان کوشا باشند به طوری که برای چیدن توت‌ها شاخه درختان را نشکنند و به آن‌ها آسیب وارد نکنند.

وی در پایان یادآور شد: اگر درختی به دلیل رشد بی رویه، پوشش و ... باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان شده‌ است و نیاز به هرس کردن دارد، تقاضا می‌شود افراد از هرس کردن بپرهیزند و این مشکل را به شماره ۰۳۸۳ ۳۲۲۲۴۵۵۰ اطلاع دهند تا نیروهای خدمات شهری در اسرع وقت نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار