کد خبر: ۸۶۵۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 22 June 2020
 
رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش متفاوت مسیح مهاجری به مرگ قاضی منصوری / زاهدی کرونا گرفت / هادی غفاری: احمدی‌نژاد را برای کشور یک عنصر مزاحم و مضر می‌دانم و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
ایران روزانه ۶۰ بار می‌لرزد
 
اسماعیل نجار "وقوع زلزله‌های مهیب" در کشور را امکان‌پذیر دانسته و گفته "طبق آمار‌های روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ زلزله در کشور رخ می‌دهد که البته اکثر آن‌ها قدرت بسیار کمی دارد. " به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران به طور متوسط هر سال یک زلزله بین ۶ تا ۶/۲ ریشتر رخ می‌دهد و هر ده سال هم یک زلزله با بزرگی حدود ۷ ریشتر به وقوع می‌پیوندد. /ایسنا

طرح زوج و فرد مدارس در مناطق پُرجمعیت اجرا می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: دانش‌آموزان مدارس پُرجمعیت در سال تحصیلی جدید به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای سه روز در هفته در روز‌های زوج و عده‌ای نیز در روز‌های فرد در مدرسه حضور می‌یابند. در شرایط کنونی سناریو‌های مختلفی را پیش‌بینی کردیم در فضای آموزشی آینده، آموزش‌های ترکیبی در دستور کار است؛ بنابراین، ممکن است، بخشی از آموزش‌ها در فضای مجازی و بخشی در مدرسه ارایه شود. باید به سمتی برویم که بتوانیم با رعایت حداکثری پروتکل‌ها روال عادی زندگی را ادامه دهیم و اخلالی در کار‌ها صورت نگیرد. /ایرنا

تایید بازداشت در شورای شهر تهران

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره جزئیات دستگیری یکی از کارشناسان شورای شهر تهران گفت: این فرد در کمیسیون شهرسازی و معماری به عنوان کارشناس و به صورت ساعتی فعالیت داشته است. او دانشجوی معماری بوده و حدود دو سال پیش فعالیت خود را با کمیسیون شهرسازی و معماری، ساعتی آغاز کرد که البته تجربیات زیادی نیز در این حوزه نداشته است. بنا بر اطلاعاتی که در اختیار ما قرار گرفته است، حدود دو هفته پیش این فرد بازداشت شده که تا این لحظه البته اطلاعی از اتهامات وی به ما گزارش نشده است. هیچ کس وی را معرفی نکرده و وی طبق روال با کمیسیون شهرسازی و معماری فعالیت داشته است. /تسنیم

دریافت شهریه بالا، مجوز هفت مدرسه در تهران را لغو کرد

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: هفت مدرسه شهر تهران که لغو مجوز شده اند در مرحله رای اولیه هستند و می‌توانند به رای اعتراض کنند. ما خوشحال نمی‌شویم که مدرسه‌ای تعطیل شود، چون حتماً بخشی از دانش آموزان و اولیا دچار استرس می‌شوند. کار ما فرهنگی است و باید موسسان بدانند که باید در چارچوب قانون کار فرهنگی انجام شود. /مهر

اصلاح‌طلبان هیچ حضوری در انتخابات ۱۴۰۰ نخواهند داشت

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بدنه اجتماعی اصلاح طلبان از دست رفته و بعید به نظرم می رسد که یک نفر از آن ۲۴ میلیونی که در ۲۹ اردیبهشت ۹۶، به تشویق و ترغیب اصلاح‌طلبان به آقای روحانی رای دادند، باز هم پای صندوق برود. اصلاح‌طلبان هیچ حضوری در انتخابات ۱۴۰۰ نخواهند داشت. چون توانی برایش وجود ندارد. در محافل و رسانه‌ها، صحبت از حضور آقای عارف، جهانگیری، محسن هاشمی، ظریف و دیگران است، اما به اعتقاد من مستقل از اینکه اصلاح‌طلبان چه کسی را به عنوان نامزد خودشان معرفی کنند (حتی اگر شخص آقای خاتمی هم نامزد و تایید صلاحیت شوند) در انتخابات آینده هیچ رایی نخواهند آورد. /روزنامه مردم سالاری
 
گزینه ترجیحی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات مجلس یازدهم جلسه‌ای نداشته و درباره هیچ نامزدی صحبتی نکرده است، گفت: جریان اصلاحات این بار ترجیح می‌دهد که نامزد جریان خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ داشته باشد.جواد امام در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات مجلس یازدهم هیچ‌گونه جلسه‌ای نداشته و درباره هیچ نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ صحبتی نداشته است، اظهار کرد: اسامی که به عنوان نامزد‌های اصلاح‌طلبان مطرح شده است، گمانه‌زنی بوده و بیشتر از سوی رقبا با هدف تخریب اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، زیرا افراد یا باید خودشان برای داوطلبی اعلام آمادگی کنند یا اینکه شورای عالی سیاستگذاری یا احزاب اصلاح‌طلب افرادی را معرفی کنند، ولی تاکنون هیچ حزب اصلاح‌طلبی فردی را برای انتخابات معرفی نکرده است.

وی ادامه داد: جریان اصلاحات منتظر است تا ببیند آیا فضا برای انتخابات و حضور حداکثری مردم فراهم می‌شود یا خیر، زیرا هنوز فضا مانند انتخابات مجلس بوده و زمینه‌ای برای مشارکت حداکثری احساس نمی‌شود. با این حال اصلاحات برای انتخابات پیش‌رو نامزد خود را خواهد داشت و به نامزد جریان رقیب متوسل نخواهد شد.این فعال سیاسی در پایان تصریح کرد: اصلاحات باید پاسخگوی انتخاب‌هایش باشد. در سال ۹۲ و ۹۶ جریان اصلاحات برای تحقق منافع ملی و عبور از بحران‌هایی که احمدی نژاد درست کرده بود، به روحانی رای داد. جریان اصلاحات با اینکه هیچ نقشی در تصمیمات دولت ندارد، هزینه‌های اقدامات دولت را می‌پردازد، البته ما از انتخاب خود در سال ۹۲ و ۹۶ پشیمان نیستیم، ولی این بار ترجیح می‌دهیم که نامزد جریان خود را داشته باشیم و هزینه آن را هم می‌پردازیم.
 
دلایل غفوری فرد برای رد احمدی‌نژاد

غفوری فرد گفت: فردی که حرف خودش را هم تغییر می‌دهد و بر آنچه موضوع اطاعت از نظر مقام معظم رهبری بوده پایبند نمی‌ماند، هرگز نمی‌تواند نظر مردم را بار دیگر به خود جلب کند.حسن غفوری‌فرد، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در بخشی از گفتگوی خود با خبرآنلاین درباره احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ با حمایت بخشی از اصولگرایان توانست توفیق حاصل کند. هرچند شخص ایشان هنوز این اعتقاد را ندارد که از حمایت اصولگرایان در یک بازه زمانی برخوردار بوده است؛ از سال ۸۸ به بعد یک سلسله تغییرات بنیادین در اندیشه سیاسی این فرد به وجود آمد که با خط فکری اصولگرایی در تضاد آشکار بود.

او ادامه داد: در ماجرای ورود به انتخابات در سال ۹۶ شاهد بودیم که رهبر انقلاب با نهی آقای احمدی نژاد حضور ایشان را به صلاح ندانستند، آقای احمدی نژاد هم پس از اطلاع از نظر رهبری اعلام کرد که از فرمایش رهبر انقلاب اطاعت می‌کند، اما در عمل همگان شاهد بودند که او نظر مقام معظم رهبری را نیز نادیده گرفت.غفوری گفت: بنده معتقدم فردی که حرف خودش را هم تغییر می‌دهد و بر آنچه موضوع اطاعت از نظر مقام معظم رهبری بوده پایبند نمی‌ماند، هرگز نمی‌تواند نظر مردم را بار دیگر به خود جلب کند. شاهد بودیم که بعد از سال ۹۶ آقای احمدی نژاد بنا را بر مخالفت با محکم‌ترین اصول انقلاب اسلامی گذاشته‌اند، که یکی از همین اصول، اصل اساسی «ولایت فقیه» است.
 
ناگفته‌ای از زندگی طبری به روایت زاکانی

نماینده قم در مجلس با اشاره به گذشته طبری گفت: اکبر طبری در ابتدای انقلاب به دلیل فعالیت در گروهک منافقان زندانی شده بود.زاکانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکبر طبری در ابتدای انقلاب به دلیل فعالیت در گروهک منافقان زندانی شد، اما بعد از آزادی از زندان و با ساده‌انگاری عده‌ای فرماندار شهرستان نور در مازندران شد و بعدازآن نیز با زبان‌بازی و رابطه وارد نهاد قضایی گردید.وی همچنین در مورد قاضی منصوری گفت: چند بار با قاضی منصوری در دوران مسئولیت در قوه قضاییه دیدار داشتم، او در ظاهر یک انسان تمام انقلابی، خوش‌اخلاق و متدین بود.وی یادآور شد: با وجود این، قاضی منصوری در پشت این چهره انقلابی و مومن مآب خود پرونده‌های فساد اقتصادی را همراهی می‌کرد.
 
اعتبارنامه تاجگردون به کجا رسید؟

عضو کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم گفت: بر اساس استعلامات محلی و میدانی که صورت گرفته است، تقریباً همه موارد مورد اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس درباره اعتبارنامه تاجگردون برای ما محرز شد.حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین عضو کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهمدرباره آخرین وضعیت رسیدگی به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: ما با بیش از ۶۰ نفر از افرادی که با آقای تاجگردون مرتبط بودند در محل حوزه انتخابیه، تهران، شیراز و فارس و گچساران از نزدیک گفتگو کرده و یا تلفنی و با شیوه‌های دیگر با آن‌ها صحبت کردیم.وی افزود: براساس استعلامات و آخرین تحقیقات صورت گرفته و همچنین صحبت‌هایی که با اطرافیان آقای تاجگردون انجام شد به نتایج خوبی رسیدیم، البته خوب از این جهت که به واقعیت نزدیک‌تر شدیم و کمیسیون تحقیق به زودی یک اقدام انقلابی در خور شأن مجلس یازدهم انجام خواهد داد.

نیک‌بین خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در تحقیقات میدانی انجام دادیم و همچنین طبق استعلامات صورت گرفته نسبت به سوءاستفاده از نام دکتری در کلیه فعالیت‌های منتخب گچساران بود.وی همچنین خاطرنشان کرد: تحقیقات لازم در خصوص سوءاستفاده از مدرک دکتری به صورت تحقیقی در محل انجام شده و استعلامات محلی در این خصوص اخذ شده است.عضو کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم ادامه داد: طبق استعلامات صورت گرفته، پوستر‌ها و بنر‌هایی که در محل ستاد آقای تاجگردون درج شده بود، همگی با عنوان دکتر نصب شده و در تبلیغ انتخاباتی خود نیز تیراندازی‌ها به صورت ممتد انجام شده است که متأسفانه ایشان در دفاع می‌گوید در تبلیغات همه کاندیدا‌ها این اتفاقات افتاده است و می‌افتد!

وی با اشاره به دیگر جزئیات استعلامات صورت گرفته درباره اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون بیان کرد: همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته مؤسسه‌ای که آقای تاجگردون از آنجا مدرک دکتری گرفته را پیدا نکردیم، حال شاید وجود داشته باشد، اما گشتیم و آن را ندیدیم و پیدا هم نکردیم!نیک‌بین در ادامه تصریح کرد: متأسفانه آقای تاجگردون در دوره‌های گذشته با عنوان مدرک دکتری وارد عرصه انتخابات شده است و این سوءاستفاده از عنوان دکتری برای تبلیغات و ورود به مجلس است.
 
تمجید بانوی اصلاح‌طلب از دستور ازدواجیِ روحانی

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دختران زیر ۱۸ سال از مدیریت خانواده و فرزندآوری به لحاظ جسمی و روحی برخوردار نیستند. «آذر منصوری»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با برنا، در رابطه با «دستور رئیس جمهور برای اختصاص وام به محدوده سنی ۱۸ تا ۴۰ سال» گفت: دستور رئیس جمهور در رابطه با وام ازدواج گام موثری در سن ازدواج محسوب می‌شود، این بخشنامه برای افرادی که به دلایل متعدد به سن ۴۰ سالگی رسیده و امکان ازدواج برای آن‌ها فراهم نشده، کمک می‌کند تا از این ظرفیت استفاده کنند، دستور روحانی یک اقدام کمکی و حمایتی در جهت ازدواج و تشکیل خانواده است.

او ادامه داد: در موضوع ازدواج با دو مساله مواجهیم؛ از یک سو همچنان جامعه از کودک‌همسری رنج می‌برد، خانواده‌ها در مورد دختران به گونه‌ای رفتار می‌کنند که بخشی از ازدواج‌های امروز کودکانی هستند که به بلوغ جسمی و بلوغ فکری نرسیده اند و برای تشکیل خانواده از ویژگی‌های لازم برای مدیریت و فرزندآوری به لحاظ جسمی و روحی، برخوردار نیستند. در چنین شرایطی دولت می‌تواند با بکارگیری تدابیری در جهت اصلاح این فرهنگ تلاش کند. یکی از اقدامات دولت در کنار مجموعه اقدامات فرهنگی که قاعدتا باید توسط نهادهای فرهنگی صورت گیرد، اقدام حمایتی و کمکی است، به این ترتیب که به زیر هجده سال قاعدتا این وام اختصاص پیدا نمی‌کند. دستور روحانی ممکن است عاملی برای اصلاح این رویه و فرهنگ در کشور محسوب شود، اما این به تنهایی همه مساله ازداواج نیست.
 
طرح سوت‌زنی در مجلس یازدهم کلید خورد

طرح سوت‌زنی یا همان تشویق افشاءکنندگان فساد در مجلس یازدهم کلید خورد و تاکنون به امضای بیش از ۱۵۰ نفر رسیده است. به گزارش فارس، طرح تشویق افشاکنندگان فساد (طرح سوت‌زنی) در مجلس یازدهم کلید خورد. این طرح تاکنون به امضای بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان رسیده و امضا‌های آن همچنان رو به افزایش است. پس از تقدیم این طرح به هیأت رئیسه، این طرح برای بررسی به کمیسیون تخصصی ارجاع و بعد در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. این طرح در مجلس قبل هم مطرح بود.
 
هادی غفاری: احمدی‌نژاد را برای کشور یک عنصر مزاحم و مضر می‌دانم

عضو شورای مرکزی مجمع نیرو‌های خط امام در خصوص احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد سخن گفت. «هادی غفاری»، عضو شورای مرکزی مجمع نیرو‌های خط امام، در گفتگو با برنا در خصوص احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد گفت: احمدی‌نژاد را برای کشور یک عنصر مزاحم و مضر می‌دانم. اندیشه احمدی نژاد پوپولیستی، عوام‌فریبانه و عمل‌گرایانه است. اندیشه و خط مشی او را دارای چارچوب‌های منظم و مدرن که برای کشور صلاح و نجات باشد و برای مردم آرامش بیاورد، نمی‌دانم. احراز صلاحیت احمدی نژاد برای کشور هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و کسانی که گمان می‌کنند، احمدی‌نژاد می‌تواند تغییر جهت بدهد، او سمت و جهتی ندارد که تغییر بدهد. مردم حاضر نیستند تجربه هشت سال ریاست جمهوری که پشت سر گذاشتند را دوباره تکرار کنند، مردم دیدند کشور چه وضعیتی داشت و درگیر سقوط اقتصادی و سیاسی و حتی معنوی شد.
 
زاهدی کرونا گرفت

نماینده مردم کرمان در مجلس با تشخیص ابتلا به بیماری کرونا در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. حال عمومی محمدمهدی زاهدی مساعد است.
 
واکنش متفاوت مسیح مهاجری به مرگ قاضی منصوری

مرگ قاضی منصوری در سیر پرونده اکبر طبری مؤثر خواهد بود. او یکی از عناصر کلیدی این پرونده بوده و بازجوئی از او می‌توانست ابهامات زیادی را از این پرونده مهم برطرف نماید. علاوه بر این، قاضی منصوری مسئولیت‌هایی هم در بخش‌های دیگر قوه قضائیه داشت که اگر به ایران آورده می‌شد، پرده از بسیاری از پرونده‌های دیگر نیز کنار می‌رفت و راه برای پاکسازی هرچه بیشتر قوه قضائیه باز می‌شد. حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مرگ مشکوک قاضی منصوری در رومانی، در عین حال که خود از پیچیدگی برخوردار است، یک هشدار مفید و بیدارگر برای مجموعه حاکمیت به‌ ویژه دستگاه قضائی کشور ماست.

علت اینکه این مرگ را مشکوک می‌دانیم این است که طبق گفته قاضی رومانیایی پرونده دستگیری قاضی منصوری، قرار بود وی تا ۲۰ تیرماه در رومانی آزاد، ولی تحت‌نظر باشد. این، به معنای زیرنظر و در دسترس پلیس و مأموران اطلاعاتی رومانی بودن قاضی منصوری است و چنین شخصی وقتی کشته می‌شود، بطور طبیعی باید مرگ او را ناشی از قصور یا تقصیر کسانی دانست که او را زیرنظر داشتند. بدین‌ترتیب، فرضیه خودکشی منتفی است و این واقعه را باید یک قتل دانست. قاتل هرکه باشد، چه رومانیائی و چه غیر رومانیایی، در هرحال رومانی باید پاسخگو باشد. مرگ قاضی منصوری برخلاف نظر یکی از مسئولین قوه قضائیه که در همان ساعات اولیه بعد از انتشار خبر گفت تأثیری در پرونده طبری ندارد، در سیر این پرونده مؤثر خواهد بود. او یکی از عناصر کلیدی این پرونده بوده و بازجوئی از او می‌توانست ابهامات زیادی را از این پرونده مهم برطرف نماید. علاوه بر این، قاضی منصوری مسئولیت‌هایی هم در بخش‌های دیگر قوه قضائیه داشت که اگر به ایران آورده می‌شد، پرده از بسیاری از پرونده‌های دیگر نیز کنار می‌رفت و راه برای پاکسازی هرچه بیشتر قوه قضائیه باز می‌شد.

اینکه مرگ قاضی منصوری را برای مجموعه حاکمیت هشدار می‌دانیم، به این دلیل است که او علیرغم داشتن سابقه مجرمیت در کار قضایی، با توسل به این و آن توانست به بعضی از مناصب حساس دست یابد و پرونده‌های مهمی را در اختیار بگیرد و خود را به بالاترین مسئولین قوه قضائیه نزدیک کند. بعد از آنکه مرتکب جرم‌های متعدد شد، در موقع لازم نیز توانست به خارج فرار و چندین ماه در کشور‌های اروپایی زندگی کند. از این‌ها مهم‌تر اینکه بعد از آنکه نام او به رسانه‌ها راه یافت، در یک واقعه کاملاً پیچیده و مبهم، سر به نیست شد. این‌ها همه هشدار‌های مهمی هستند که اگر مسئولین نظام به آن‌ها توجه نکنند، چنین حوادثی باز هم تکرار خواهند شد و لابد حضرات می‌دانند که هر یک از این حوادث چه آبروئی از نظام می‌برند و چه لطمه‌ای به اعتماد مردم می‌زنند.
 
سخنگوی کمیسیون تحقیق: هیچ یک از اظهارنظر‌ها درباره رد اعتبار نامه تاجگردون صحیح نیست

حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون تحقیق اعتبارنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به مصاحبه یکی از اعضای کمیسیون: جلسه نهایی برای رای گیری پیرامون اعتبار نامه آقای تاجگردون روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است. اظهارنظر‌های غیررسمی درباره اعتبارنامه نمایندگان اصلا درست نیست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار