رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه با اشاره به همراه بودن خورشیدگرفتگی فردا(اول تیر) با انقلاب تابستانه خورشید، گفت: این خورشیدگرفتگی در سراسر کشور به صورت جزیی قابل رویت است.
کد خبر: ۸۶۴۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸ 20 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه  به نقل از ایسنا،محمدخدایاری اظهار کرد: خورشید گرفتگی فردا( اول تیر) از حدود ساعت ۹ صبح شروع می شود و حوالی ساعت ۱۰ تا 10 و 20 دقیقه در اغلب نقاط کشور به اوج خود می‎رسد و تا ساعت یازده و 30 دقیقه ادامه پیدا می‌کند.

خدایاری با اشاره به حلقوی بودن خورشیدگرفتگی اول تیرماه، گفت: حتی در بهترین مکان برای رصد این خورشیدگرفتگی هم نمی توان گرفت کامل خورشید را نظاره گر بود، چون از نظر نجومی در هنگام خورشیدگرفتگی ماه در اوج بوده و لذا نمی تواند سطح خورشید را به طور کامل بپوشاند و یک حلقه باریک از خورشید دیده خواهد شد.

رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به جزیی بودن خورشید گرفتگی اول تیر، گفت: این خورشید گرفتگی در کشور ما از حوالی استان اردبیل و با 30 تا 35 درصد گرفت شروع و در قزوین، کرمانشاه و سنندج حدود 45 تا 50 درصد گرفتگی خواهد داشت.

خدایاری با بیان اینکه این خورشیدگرفتگی در همه استان‌ها به صورت جزیی قابل رویت است، اضافه کرد: میزان گرفتگی خورشید در استان های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب 65، 75 و 85 درصد است و در دریای عمان میزان گرفتگی به 95 تا بیش از 98 درصد خواهد رسید.

وی در ادامه بهترین مکان در کره زمین برای رصد خورشیدگرفتگی اول تیر را شمال کشور هند عنوان کرد و افزود: خورشیدگرفتگی در شمال هند 38 ثانیه طول می کشد.

خدایاری سپس با بیان اینکه خورشیدگرفتگی اول تیر مسیری موازی خط استوا را طی خواهد کرد، گفت: این خورشیدگرفتگی از جمهوری کنگو در آفریقای جنوبی آغاز و بعد وارد اتیوپی شده و پس از آن در پایین شبه جزیره عربستان شامل کشورهای یمن و عمان و ایران قابل رویت بوده و پس آن در پاکستان و بعد چین قابل رویت خواهد بود و در نهایت دراقیانوس اطلس به اتمام خواهد رسید.

رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه با هشدار در مورد خطرات مشاهده مستقیم خورشیدگرفتگی، گفت: مشاهده مستقیم خورشید گرفتگی می تواند آسیب زیادی به چشم وارد کند، لذا توصیه می شود افراد فقط با چشم مسلح خورشیدگرفتگی را نظاره کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که به امکانات نجومی دسترسی ندارند می توانند با استفاده از فیلترهای جوشکاری شماره 14 و یا استفاده روی هم دو فیلتر جوشکاری شماره 9 و یا با استفاده از تصویرسازی با عدسی روی کاغذ، این خورشیدگرفتگی را نظاره کنند.

خدایاری در پایان با اشاره به رصد این پدیده نجومی در پارک شیرین کرمانشاه از ساعت هشت و نیم فردا(اول تیر) از سوی انجمن نجوم کرمانشاه، از علاقمندان خواست تا برای رصد این پدیده نجومی به پارک شیرین بروند.

 

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار