صریح وشفاف باید بگوییم انگار مردم شریف ما خودشان را به خواب زده اند ،چرا که به تلویزیون زُل می زنند ،می بینند ،می شنوند که کرونا چه بلایی بر سر مردم جهان وکشور ما آورده است ،می بینند که در هر24ساعت بیش از 120نفر در این کشور براثر همین ویروس غریبانه جان خود را از دست می دهند ،اما نهیب ها ،هشدارها وفریادها در خصوص رعایت اصول وچارچوب های بهداشتی ،آنها را از این خواب خود زده بیدار نمی کند !
کد خبر: ۸۶۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ 20 June 2020

تابناک ایلام  ::یک جمله معروفی بین ما ایرانی ها وجود دارد به این مضمون که " كسي كه به خواب رفته را مي توان با نهيب بيدار كرد، اما كسي كه خود را به خواب زده و بيداري را به مصلحت نمي داند، به يقين هشدار نمي پذيرد و پند و اندرز نمي گيرد."

ماههاست که ویروسی بسیار خطرناک ،با سرعت اپیدمی بالا و کشندگی بالاتر کره خاکی را به آشوب کشانیده وصدها هزار نفر را روانه سینه قبرستان کرده است ،در همین کشور خودمان تا لحظه تنظیم این مطلب بیش از 200هزار نفر به این ویروس مبتلا وهمچنین نزدیک به 10هزار تفر نیز از بین عزیزانشان غریبانه کوچ کرده اند.

درست زمانی که مردم داشتند به زندگی با کرونا عادت می کردند و با پروتکل ها وتوصیه های بهداشتی همراهی خوبی داشتند ،به یکباره به جز معدود مواردی ،تمامی سخت گیری ها برداشته شد ،مردم هم احساس کردند که همه چیز عادی شده و در ادامه هرگز کرونا را جدی نگرفتند ،نتیجه هم این شد که بعد از چهارماه هزینه ،شب نخوابی های مستمر کادر درمان وتحمیل فشاراقتصادی به کشور ،مثل بازی مارپله بچه ها افتادیم خانه اول !

وضعیتی که الان از نظر شیوع کرونا در کشور وجود دارد از وضعیت ماههای ابتدایی شیوع نه تنها بهتر نشده بلکه شدیدتر هم شده است ،دلیلش هم جیزی نیست جز بی توجهی مردم وجدی نگرفتن حضور این ویروس خطرناک در بین آنان است ،البته در این بین نباید سوء برنامه ریزی ها برای بازگشایی مشاغل خطرناک از سوی دولت وعدم برنامه ریزی برای پسا بازگشایی مشاغل پرریسک واجتماعات در کشور را از یاد برد.

درهیمن استان ما تجمعات وبرنامه هایی همچون عزا ،عروسی وتشییع جنازه ها پر شورتراز ماههای عادی برگزارمی شود ،البته این را هم باید اضافه کرد که وقتی نهادهای رسمی این استان مردم را برای حضور در تشییع جنازه ها ترغیب می کنند نبایستی از مردم انتظاری غیر ازاین داشت .

صرفنظر از مخاطرات حضور فشرده مردم در تجمعات ،کار به جایی رسیده است که با وجود علم ستاد کرونا شهرستانها ،استان و دانشگاه علوم پزشکی حتی برای تشییع جنازه متوفیان ناشی از کرونا ،مراسم تشییع جنازه آنچنانی برگزارمی شود !شاهد ادعای ما تشییع دو فرد درگذشته در فاصله ده روزه اخیر در شهرستان های چرداول  وهلیلان است .

صریح وشفاف باید بگوییم انگار مردم شریف ما خودشان را به خواب زده اند ،چرا که به تلویزیون زُل می زنند ،می بینند ،می شنوند که کرونا چه بلایی بر سر مردم جهان وکشور ما آورده است ،می بینند که در هر24ساعت بیش از 120نفر در این کشور براثر همین ویروس غریبانه جان خود را از دست می دهند ،اما نهیب ها ،هشدارها وفریادها در خصوص رعایت اصول وچارچوب های بهداشتی ،آنها را از این خواب خود زده بیدار نمی کند !

با علم به اینکه می دانند جنازه ای که پشت یر آن راه افتاده اند براثر کرونا جان خود را از دست داده است ،اما بازهم حاضر نیستند بپذیرند که کرونا همچنان با شدت وقدرت هرچه تمامتر می تازد و قربانی می گیرد!حاضر نیستند که به یک توصیه مهم عمل کنند " در اجتماعات شرکت نکنید"

دیروز در خبرها خواندیم که در شهرستان ایوان 25درصد کارکنان یک واحد تولیدی به کرونا مبتلا شده اند ،خواندیم که در همین شهرستان بر اثر حضور بی ملاحظه مردم در فاتحه خوانی، چندین نفر به این ویروس مبتلا شده اند ،شنیدبم که در چرداول براثر حضور در یک دورهمی خانوادگی، چندین نفربه کرونا مبتلا شده اند !اما انگار نه انگار که این اتفاقات در بیح گوش ما به وقوع پیوسته است ! تکرار یک امر خطر ! بی ملاحظه گی و حضور پر حجم در پیاده راه طالقانی و سبقت برای حضور در عروسی و تشییع جنازه !

با این وضعیت امکان اینکه مردم بصورت خودجوش خودشان را از حضور در اجتماعات ،تشییع جنازه وعروسی منع کنند ،خیالی بیش نیست !چرا که واقعا مردم ما مصداق همان صرب المثل صدرالاشاره رفتار می کنند !تنها راهش این است که دولت وستاد کرونا به وضعیت پیشین بازگردد ،یعنی برخی ممنوعیت ها را دوباره اعمال کند.

اینکه تصور کنید در مراسم عروسی براساس پروتکل ها فقط نصف ظرفیت به تالار دعوت می شود تصور باطلی است ،اینکه تصور کنید مردم در تشییع جنازه وتدفین ها یک متر از هم فاصله می گیرند زهی خیال باطل !چرا که اینها فقط برای خواندن است ،نه عمل کردن ! پس باید واقعا به صورت عملی به مقوله عروسی وتشییع ورود کرد !

راهی جز این برای ستاد مقابله با کرونای استان باقی نخواهد ماند که در مصوبات امروز شان این موضوع گنجانده شود " به دادستان ها ونیروی انتظامی ابلاغ شود که از امروز تا مدت مشخصی برگزاری هرگونه مراسم تشییع جنازه وعروسی ممنوع است " به صنف رایانه ها ابلاغ شود که در متن اعلامیه ها از ذکر تاریخ وساعت برگزاری مراسم تشییع خودداری کنند وقید کنند که هیچگونه مراسمی نداریم . این روزها عادت شده که می نویسند تشییع در فلان ساعت برگزار می شود، اما بخاظر کرونا مراسم نداریم !!این چه نوع پارادوکسی است ؟!

انتظار داریم که در جلسه پیش رو ستاد کرونا این مهم حتما مدنظر اعضای ستاد خصوصا استاندار ایلام بعنوان رییس ستاد قرار گیرد که واقعا تا به امروز عامل مهم پیشرفت این ویروس تشییع جنازه ها وعروسی ها بوده اند !پس بیش از این معطلی جایز نیست !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
برادرمن رییس جمهورومسولین خوابیدن اونم خواب زمستانی دیگه ازمردم عادی چه انتظاری دارید مگه نشنیدین میخوان مدارس روبازکنن بدون فراهم کردن کمترین شرایطی یعنی آقایون میتونن خدمتگزارهایی روکه هفته ای یه بار سرویسهاروبه زورهم نمیشورن مجبورکنن هرروز مدارس روضدعفونی کننن یابرامعلم ودانش آموز ماسک فراهم کنن دانش آموزی که نداره روزی 2000تومان بده ماسک بخره چکاربایدبکنه شایدم این بازگشایی همون ازشنبه همه چیز عادی میشودقیلی باشه
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
عزا و عروسی را تعطیل کنرو
ولی خدایی بابد نمازجمعه برگزار بشه
چند ماه است به امریکا دشنام ندادیم برکت از کشور بریده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
الان هم همه چیز تعطیله وگرنه این همه گرانی بی صدا اتفاق نمی افتد. این که گفتید مردم خواب هستند عین حقیقت است در همه امور مردم خواب هستند.
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
مقصر آمریکا و اسرائیل و آل سعود و رژیم طاغوته ،مسئول ما معصومه و هیچ گناهی ندارن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار