یادداشت؛غلامرضا منصوری
کد خبر: ۸۶۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 20 June 2020

ماه خرداد ، سه حادثه بسیار دهشتناک را شاهد بودیم که هر سه آنها از یک کلیدواژه اختصاصی برخوردار بودند ، قتل ناموسی!

 قتل چه بخواهیم چه نخواهیم بخشی از تاریخ است و این چنین نیست که بگوئیم در چند دهه اخیر ظهور یافته است. اما نکته ای که حساسیت ها را برانگیخته است روند تکرارشوندگی این مساله است . اساسا قتل مساله ای ناهنجار است اما در موضوع قتل ناموسی ، مباحثی وارد قضیه میشوند که میتوانند بعنوان توجیه گر این ناهنجاری عمل کنند. مثلا مردی برای دفاع از حیثیت و شرف خود و یا ناموس خود دست به قتل می زند . درواقع این کلمات شرف و ناموس و ..بعنوان تعدیل کننده احساسات منفی در مورد قتل عمل می کنند. اما اقلا در مورد قتل رومینا توسط پدرش اغلب ناظران مساله چنین استنباط میکردند که کار او دفاع از ناموس نبوده است بلکه اسیب به ناموس بوده است . در مورد قتل خواهر توسط برادر و نیز همسر توسط شوهر آبادانی نیز بحث های زیادی وجود دارد .

آنچه در این نوشته مایلم مطرح کنم هشداری است برای ممانعت از عادی شدن یک ناهنجاری! همچنانکه میدانید عرب های جاهل با طرح اتهام روابط نامشروع مجوز قتل همسر خود را بدست می اوردند اما اسلام بعنوان دینی مترقی و در خدمت رفاه و آسایش مردم(هر کس کسی را نجات دهد گوئی بشریت را نجات داده واگر فردی را بکشد گوئی بشریت را کشته است) ، اجرای چنین رفتارهایی را به معرفی چهار شاهد ان هم با ان شرایط سخت و دشوار منوط میکند . قطعا منظور از این استشهاد ، کنترل نفسانیات عرب جاهلی بوده است. البته ما در جایگاهی نیستیم که برای دستورات شرع ، تبصره و ماده واحده نصب کنیم که این کار کار ولی فقیه زمان و مراجع تقلید است . اما به عنوان یک خبرنگار و شاهدی بر وقایع روزمره ، قطعا این اجازه را داریم که هشدار دهیم روندی نابهنجار دارد شکل میگیرد. گسترش و توسعه استفاده از شبکه های اجتماعی اینترنتی عاملی شده است که الگو قرار گرفتن رفتارها را تسهیل مینماید . اینکه یک فردی دختر خود یا همسر خود را بکشد و در ادامه ماجرا تنبیه چندانی را متحمل نگردد، همین می تواند تبدیل شود به یک الگو برای دیگران ! یعنی یک ناهنجاری به آرامی قبح خود را ازدست میدهد و تبدیل میشود به مفری برای افرادی با سوء نیت های شیطانی . وگرنه ادم سالم دست به قتل نمیزند و اگر در شرع هم برخی تسهیل ها در نظر گرفته شده است قطعا برای دوام و بقای خانواده است و نه اینکه تبدیل شود به عاملی برای افزایش قتل و از هم پاشیدگی های خانواده.
بهرحال بنظر میرسد موقفی پیش آمده است تا دستگاه قضائی به همراه مراجع تقلید ، فکری به حال این وقایع بکنند تا مانع از تسلط ناهنجاری ها بر زندگی شهروندان این جامعه شود و البته مانع از این شوند که این تصاویر و وقایع چهره ای مبهم از اسلام عزیز در رسانه های مغرض دنیا تصویر نماید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار