مردم تهران روزانه ۷ هزار تن زباله تولید می‌کنند، اما گرفتن رطوبت پسماندها، هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی دفن زباله را نصف می‌کند.
کد خبر: ۸۶۴۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸ 18 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: مردم تهران روزانه ۷ هزار تن زباله تولید می‌کنند، که در طول سال وزن آن به ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار تن می‌رسد و عدد بالایی را هم از حیث هزینه انتقال و دفن به خود اختصاص می‌دهد.

شهرداری تهران سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه جمع آوری پسماند غیرقابل بازیافتی می‌کند که پس از انتقال به منطقه آراد کوه در زمین دفن می‌شوند.

دفن هزینه خرید ۱۴ واگن مترو در سال توسط تهرانی‌ها

سرانه زباله‌های خانگی به ازای هر نفر حدود ۸۰۰ گرم است که در داخل این زباله‌ها انواع و اقسام مواد‌تر و خشک وجود دارد. از طرفی دیگر پس از انتقال و تخلیه زباله از هر تن آن ۵۰۰ لیتر شیرابه خارج می‌شود، که اگر این میزان پیش از انتقال به فاضلاب ریخته شود، هزینه‌های انتقال و دفن آن نصف می‌شود.

دفن هزینه خرید ۱۴ واگن مترو در سال توسط تهرانی‌ها
سبک زندگی و نحوه آماده سازی زباله برای خروج از منزل یا محل کار امریست که اگر با آموزش همراه شود و شهروندان هم موارد تاکیدی را رعایت کنند، سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان در هزینه جمع آوری پسماند صرفه جویی می‌شود و این پول را می‌توان در حوزه‌های دیگر مانند خرید واگن مترو و اتوبوس هزینه کرد.

هر اتوبوس ۴ میلیارد تومان و هر واگن مترو ۱۷ میلیارد تومان قیمت دارد که با ۲۵۰ میلیارد تومان صرفه جویی حاصل از عملکرد درست شهروندان می‌توان سالانه ۱۴ واگن مترو یا ۶۲ اتوبوس برای شهر تهران خریداری کرد. اما عملکرد برخی از شهروندان تهرانی در نحوه دفن زباله باعث می‌شود، که این ۱۴ واگن یا ۶۲ اتوبوس درون زمین دفن شوند.

دفن هزینه خرید ۱۴ واگن مترو در سال توسط تهرانی‌ها
امروزه در بسیاری از آشپزخانه‌ها سینک‌های ظرفشویی به همان اندازه که محلی برای ظرف شستن هستند، محلی هم برای ریختن زباله‌هایی نظیر تفاله چای، پوست میوه و حتی کاغذ خورده هم هستند و اهمیتی هم ندارد که دائم زیر شیر اب بر وزن آن‌ها افزوده می‌شود.

در بسیاری از موارد شهروندان پس از اینکه کالایی را خریداری می‌کنند، کاغذ یا نایلون مربوط به آن را در کیسه‌ای می‌ریزند، که قرار است انواع زباله‌تر هم در کنار آن ریخته شود. آمیخته کردن حجم کمی از زباله‌تر با زباله خشک تقریبا تمام زباله‌ها را ‌تر می‌کند،  به موجب ایجاد بوی تعفن انتقال سریعتر آن به خارج از منزل برای در امان بودن از بوی بد ضروری‌تر می‌شود. در حالیکه اگر همان زباله‌تر اولیه، در داخل آب چکان آبگیری و رطوبت گیری شود، تبدیل به زباله خشک می‌شود و در این صورت بوی متعفنی هم ندارد و لذا هیچ ضرورتی هم برای خروج سریع آن وجود ندارد. در این شرایط می‌توان زباله خشک شده را به جای اینکه کمتر از ۲۴ ساعت از منزل خارج کرد، تا چند روز در منزل نگهداشت، و سپس آن را خارج کرد.

دفن هزینه خرید ۱۴ واگن مترو در سال توسط تهرانی‌ها

نحوه استفاده از آبچکان مسئله‌ای است که در منازل مسکونی، واحد‌های تجاری و یا ادارت به درستی رعایت نمی‌شود، و بیشتر از اینکه به عنوان یک وسیله برای گرفتن رطوبت زباله به آن نگریسته شود، به عنوان یک مخزن کوچک زباله که همواره زیر شیر آب است، نگریسته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار