دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان با بیان اینکه انبوه‌سازان هرگز خواهان افزایش قیمت مسکن نیستند گفت: قیمت زمین در مناطق مختلف شهر متفاوت است و تأثیر بسیاری بر قیمت تمام شده مسکن دارد.
کد خبر: ۸۶۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 16 June 2020
انبوه‌سازان به عنوان یک عامل اساسی در مسأله مسکن معتقدند که گرانی به نفع آن‌ها نیست و عوامل مختلفی از جمله کمبود زمین در همدان در افزایش قیمت مسکن موثر است.

به گزارش فارس، واقعیت این است که مسأله مسکن تا زمانی که به عنوان یک کالای سرمایه‌ای به آن نگاه می‌شود، تمام نخواهد شد. تا زمانی که مردم برای حفظ دارایی‌ها خود به مسکن پناه می‌آورند و انتظار دارند با خرید و فروش ملک به سود برسند، طبقه متوسط به پایین جامعه در حسرت داشتن سرپناه در تلاش و تکاپو خواهند بود. در راه برخی خسته می‌شوند و برخی نیز با سرسختی که دارند، پیش می‌روند تا به نتیجه برسند. اینجا هر بانویی که خانواده را به خانه برساند، از ارج و منزلت بالایی برخوردار خواهد بود و مورد ستایش خانواده قرار می‌گیرد. بیان این مباحث بررسی مسأله گرانی مسکن از دریچه فرهنگی است که باید در کنار سایر مسائل آن به پرداخته شود. البته بررسی چرایی افزایش قیمت مسکن بار‌ها از سوی کارشناسان، فعالان ساخت و ساز و حتی خود مسؤولان بار‌ها بیان شده و راهکار‌های متعددی نیز مطرح شده، اما مشکل این است که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و همچنان مسکن یکه تازی می‌کند و هر بار می‌تواند با خبرهایش شک‌هاییی به جامعه وارد کند. این روز‌ها چرایی افزایش قیمت مسکن ورد زبان‌هاست و ارائه راهکار برای آن هم مطالبه اصلی مردم.

در این بین تقریبا تمام بخش‌های مربوط به ساخت و ساز مسکن اظهار نظر داشتند در این جا انبوه سازان مسکن نیز نظرات خود را مطرح می‌کنند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان با بیان اینکه انبوه‌سازان هرگز خواهان افزایش قیمت مسکن نیستند گفت: قیمت زمین در مناطق مختلف شهر متفاوت است و تأثیر بسیاری بر قیمت تمام شده مسکن دارد.

علی عندلیبی با بیان اینکه گرانی مسکن حاصل چند عامل عمده و چند عامل فرعی است اظهار کرد: از عوامل عمده آن می‌توان به تعریف بافت تاریخی در مساحتی به اندازه ۵۰۰ هکتار که در مرکز شهر همدان تعریف شده و باعث شده در آن انبوه‌سازان نتوانند وارد شوند هم اشاره کرد، مسأله‌ای که پیش از این نبوده است.

وی با بیان اینکه گرانی ارز یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن است افزود: افزایش قیمت ارز بر روی عوامل ساخت مسکن تأثیر دارد به طوری که تمام مصالح مصرفی افزایش قیمت داشته و در نتیجه قیمت نهایی را نیز افزایش می‌دهد.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان با اشاره به اینکه مسائل پیش آمده در بحث وزارتخانه باعث شد که مسکن و شهرسازی از انبوه‌سازان فاصله گیرد تصریح کرد: به همین دلیل مسکن و شهرسازی نتوانست مدیریت لازم را برای جذب سرمایه‌گذاران به کار گیرد که بر تلاطم بازار مسکن تأثیر سوء به جا گذاشت.

وی با بیان اینکه در همدان شاهد افزایش صدور پروانه ساختمانی بودیم، اما در کل کشور حدود ۲۶ درصد صدور پروانه ساختمانی کاهش یافته است ادامه داد: این عملکرد معکوس همدان به دلیل این است که رکود سایر بخش‌های صنعتی باعث شده که مردم سرمایه‌های خود را به سمت مسکن سوق دادند.

عندلیبی با اشاره به اینکه البته این افزایش صدور پروانه ساخت در همدان با توجه به نیازی که مردم دارند، جوابگو نیست خاطرنشان کرد: مسأله اساسی نگاه سرمایه‌ای است که مردم به مسکن دارند و در برهه‌های مختلف مسؤولان تلاش کردند که این نگاه را تغییر دهند، اما با این وجود خیلی از مردم ترجیح می‌دهند که برای حفظ سرمایه خود در مسکن ورود کنند.

وی با بیان اینکه دستمزدها، عوارض شهرداری و نرخ خدمات فنی و مهندسی افزایش یافته است گفت: نرخ انشعابات و عوارض ادارات نیز افزایش یافت به طوری که متری ۸۰۰ هزار تومان هزینه ایجاد می‌شود.

 از گرانی مسکن خوشحال نیستیم

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان با تأکید بر اینکه در همدان با کمبود زمین مواجه هستیم اظهار کرد: جنوب جغرافیایی شهر همدان محدود به کوه است و در شمال آن نیز امکانات لازم وجود ندارد و مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسائل میراث فرهنگی نیز حاد شده است افزود: این اقدام بر افزایش قیمت زمین نیز تأثیر گذاشته است.

عندلیبی با تأکید بر اینکه انبوه‌سازان خواهان گرانی مسکن نیستند تصریح کرد: هر میزان که قیمت مسکن افزایش یابد، مشتری انبوه‌سازان نیز کاهش می‌یابد به همین دلیل فعالان حرفه‌ای بازار مسکن از گرانی مسکن خوشحال نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم با گرانی کاهش می‌یابد ادامه داد: تورم موجود باعث می‌شود برای انبوه‌ساز، ساخت و ساز مفید به فایده نباشد چراکه پس از دو سال که از ساخت و اتمام یک پروژه می‌گذرد، شروع پروژه جدید از نظر مالی تمام سرمایه پروژه قبلی را می‌بلعد.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان با بیان اینکه هر متر آپارتمان بدون در نظر گرفتن قیمت زمین ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود خاطرنشان کرد: قیمت زمین در محلات مختلف متفاوت است و عوارض آن نیز متفاوت است.

قیمت نهایی مسکن در هر محله متفاوت است

وی با اشاره به اینکه قیمت نهایی مسکن در هر منطقه متفاوت است گفت: محل ساخت، قیمت زمین خام که بر تراکم مفید تقسیم و متراژ هر متر آپارتمان به دست می‌آید که باید بر ۳.۵ میلیون تومان اضافه کنیم که اگر این معادلات را به دست آوریم در مناطق متوسط شهر همدان، قیمت تمام شده هر متر مربع آپارتمان ۱۰ میلیون تومان خواهد شد.

عندلیبی با اشاره به اینکه سود انبوه‌ساز در کل ساختمان که احداث آن دو سال طول می‌کشید ۲۰ درصد می‌شود اظهار کرد: این خوش‌بینانه‌ترین حالتی است که یک انبوه‌ساز می‌تواند به سود برسد.

وی با بیان اینکه در سال‌ها قبل و در همین رسانه اعلام کردم که تولید ساختمان به اندازه نیاز جامعه نیست افزود: در آن زمان مسؤولان به این نکته توجه نکردند و ما امروز با این مشکل مواجه شدیم.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان با بیان اینکه سالانه به ۹۰۰ هزار تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن نیاز داریم تصریح کرد: امروز مسؤولان وزارتخانه اعلام کردند که ۴۰۰ هزار واحد برای افرادی که تازه ازدواج کردند مسکن نیاز داریم و بخش دیگر جامعه که به دنبال ارتقای واحد‌های مسکونی هستند و یا می‌خواهند به اجاره‌نشینی پایان دهند، فراموش شدند.

وی با بیان اینکه تراکم جمعیتی در بافت تاریخی همدان بالا است ادامه داد: بخش عمده بافت فرسوده نیز در این بخش واقع شده که باعث بروز مشکلات می‌شود و باید برای آن چاره اندیشید.

عندلیبی با اشاره به اینکه انبوه‌سازان فضای کسب و کار مناسبی ندارند خاطرنشان کرد: امروز انبوه‌ساز هر مقدار که کار کند باید زمین بخرد تا بتواند پروژه بعدی را آغاز کند.

وی با بیان اینکه میلگرد با وجود اینکه در ایران تولید می‌شود روز به روز افزایش قیمت دارد گفت: سایر مصالح، عوارض، مشکلات نظام مهندسی که باعث طولانی شدن پروژه‌ها شده و خواب سرمایه را به دنبال که مجموعاً به گرانی مسکن منجر می‌شود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان اظهار کرد: ما تقاضا داریم مدیران ارشد به مسائل انبوه‌سازان توجه کنند و بهبود فضای کسب و کار این قشر را نیز منظور کنند چراکه همه انبوه‌سازان که در استادان زندگی و ساخت و ساز نمی‌کنند و باید فردی که برای مثال در شهرک مدنی نیز فعالیت می‌کند دیده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار