کد خبر: ۸۶۱۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷ 11 June 2020
 
تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: سارا فلاحی: عده‌ای در مجلس کاغذ به دست گرفته و فقط به دنبال فراکسیون‌سازی هستند / نگرانی سردار جلالی از کاهش جمعیت کشور و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
قاضی‌زاده هاشمی: محال است قرارداد ویلموتس بدون اطلاع وزیر افتاده باشد

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که وزارت ورزش و جوانان را چقدر در این موضوع مقصر می‌داند، اظهار داشت: من در این موضوع، وزارت ورزش را در راستای فدراسیون می‌بینم و نمی‌توانم تفکیکی قائل شوم؛ مخصوصاً زمانی که مبلغ ۲ میلیون یورو پرداخت شد، وزیر ورزش برای پرداخت این رقم پیگیری‌های ویژه‌ای کرد. سوال اینجاست وزارت ورزشی که اینقدر پیگیر پرداخت مبلغ است، چگونه در زمان انعقاد قرارداد نظارت بر مفاد این قرارداد نداشته است. قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که وزارت ورزش و جوانان را چقدر در این موضوع مقصر می‌داند، اظهار داشت: من در این موضوع، وزارت ورزش را در راستای فدراسیون می‌بینم و نمی‌توانم تفکیکی قائل شوم؛ مخصوصاً زمانی که مبلغ ۲ میلیون یورو پرداخت شد، وزیر ورزش برای پرداخت این رقم پیگیری‌های ویژه‌ای کرد. سوال اینجاست وزارت ورزشی که اینقدر پیگیر پرداخت مبلغ است، چگونه در زمان انعقاد قرارداد نظارت بر مفاد این قرارداد نداشته است.

نماینده دادستان: قاضی منصوری هیچ گواهی پزشکی‌ای به دادسرا ارائه نداده

نماینده دادستان، در ارتباط با پیام متهم منصوری به دادسرا و عنوان کردن عدم حضورش به دلیل بیماری گفت: او هیچ گواهی پزشکی‌ای به دادسرا ارائه نداده و اگر ادعایی دارد آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد. او یک ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشتند! گمان می‌کنیم ایشان ایران است و به وقتش ایشان را احضار خواهیم کرد.

کفاشیان: سرپرستی‌ام در فدراسیون فوتبال دور از ذهن نیست

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال گفت که بازگشتش به فدراسیون به عنوان سرپرست دور از ذهن نیست و در جلسه آینده هیئت رئیسه نیز شرکت خواهد کرد. علی کفاشیان درباره قوت گرفتن بحث حضورش در فدراسیون فوتبال به‌عنوان سرپرست اظهار داشت: قبلا هم گفته بودم هر کمکی از دستم برآید برای فوتبال ایران انجام خواهم داد. امروز کمیته استیناف حکم کاهش محرومیتم از ۵ سال به یک‌سال را ابلاغ کرد و بدین ترتیب دوران محرومیتم به پایان رسید و آماده خدمت به فوتبال هستم. وی که با تسنیم گفت و می‌کرد درباره اینکه گفته می‌شود با افراد مورد اعتمادش برای حضور در فدراسیون هم صحبت کرده، گفت: من تیم خاصی ندارم و پس از ورود به مجموعه‌ای با افراد حاضر در آن مجموعه کار می‌کنم. نبی و اعضای هیئت رئیسه از دوستانم هستند و مشکلی وجود ندارد. کفاشیان درباره اینکه چقدر احتمال دارد به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال مشغول به کار شود، به تسنیم گفت: فعلا یکی دو روز صبر کنید، اما این موضوع دور از ذهن نیست. ۵۰ درصد که از طرف من باشد، حل شده و مانده ۵۰ درصد طرف مقابل!

۶۰ درصد آبزیان دریا‌های جنوب کشور با صید غیرمجاز ترال از بین رفته اند

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی صیادی‌های استان هرمزگان، گفت: ۶۰ درصد آبزیان دریا‌های جنوب کشور با صید ترال از بین رفته است و جلوگیری از ذخائر دریایی علاوه بر آموزش صیادان نیاز به تغییر شیوه‌های سنتی صید دارد. اسحق تندرو در گفتگو با ایلنا، درباره وضعیت صید ترال در استان هرمزگان اظهار داشت: صید ترال به موسمی اطلاق می‌شود که صیادان سنتی در فصل صید میگو با داشتن مجوز و نظارت اداره شیلات در صیدگاه‌های مشخص شده از سوی این اداره انجام می‌شود که ما نیز با این نوع صیادی موافقیم. همچنین صید فانوس ماهی نیز به همین شکل انجام می‌شود و در صورتی که صیادان از صیدگاه‌ها خارج نشوند و از تور‌های استاندارد استفاده کنند، مشکلی برای صید وجود ندارد. وی افزود: صید بی رویه و غیر استاندارد ترال و استفاده از تور‌های غیر استاندارد و عدم توجه به آیین نامه‌های سازمان شیلات ایران تاکنون ۶۰ درصد آبزیان ما در آب‌های جنوب نابود کرده است و تنها راه جبران این خسارت‌ها برگزاری کلاس‌های آموزشی و جمع آوری و گردهمایی صیادان است که در مناطق ممنوعه صید نکنند و در عوض با صید کردن با همکاری و همیاری با سازمان شیلات ایران این مشکل برطرف می‌شود.

شوک خبری سعادتمند: فقط ۵ روز برای پول شفر وقت داریم

احمد سعادتمند، مدیرعامل استقلال می‌گوید باشگاه برای پرداخت مطالبات ارزی باشگاه به ۱۸ میلیارد پول نیازمند است. وی ادامه داد: از فیفا نامه‌ای آمده که ۵۵۰ هزار دلار معادل ۱۰ میلیارد تومان در ۵ روز آینده به ایشان پرداخت کنیم که اگر با کمی تدبیر با این مساله مواجه می‌شدیم، می‌توانستیم به موقع پول این مربی را پرداخت کنیم و به این وضعیت دچار نمی‌شدیم. تهیه این مبلغ با توجه به فرصت بسیار کمی که وجود دارد، مشکل بزرگی است.

‌بهمن خاوری: قبل از رومینا هم یک دختر را فراری داده بودم

ادعا‌های بهمن خاوری و همچنین نقش او در فرار رومینا سبب شد تا پس از بازداشت به سراغ او برویم و روایت بهمن را در مورد قتل رومینا بشنویم. او می‌گوید: به خاطر فراری‌دادن رومینا پشیمان نیستم؛ من خودم را مقصر نمی‌دانم. وی در گفتگو با شرق همچنین درباره وضعیت خانوادگی خودش گفت: یکی از خواهرانم فرار کرده. برادرم که از خودم بزرگ‌تر است دختری را فراری داد و الان یک بچه دارد؛ پدرم نیز مادرم را فراری داده بود. بهمن خاوری همچنین در پاسخ به این سوال که «محلی‌ها می‌گویند گویا تو قبلا دختر دیگری را نیز فراری دادی» گفت: بله چند سال قبل بود.
 
پیش بینی سلیمی نمین از کاندیدای اصلاح طلبان در ۱۴۰۰

عباس سلیمی‌نمین گفت: آقای جهانگیری فرصتی برای عرضه خود در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد داشت، زیرا او در عملکرد دولت روحانی سهیم است و در ایجاد وضعیت فعلی نقش جدی داشته است. او نمی‌تواند پاسخگوی افکار عمومی باشد؛ از این‌رو تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان به سمت گزینه‌های دیگری می‌روند و جهانگیری را به‌عنوان گزینه خود مطرح نمی‌کنند.عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی در تحلیل وضعیت موجود سیاسی با نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده به «نامه‌نیوز» گفت: «من با طرح زودهنگام مسائل انتخاباتی مخالفم، زیرا باعث دور شدن کشور از مسائل اصلی می‌شود. اما در تحلیل فضای سیاسی کشور باید گفت که در انتخابات اخیر مجلس همه شاهد یک وزن‌کشی سیاسی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و حتی میان طیف‌هایی از اصولگرایان بودیم تا بعد از این دیگر برخی نیرو‌های سیاسی با توهمات خود سهم‌خواهی نکنند».

او درباره جایگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم اظهار کرد: «پایگاه رأی اصلاح‌طلبان دچار تزلزل جدی شده است؛ البته ممکن است که در انتخابات سال آینده بخشی از سبد رأی آن‌ها احیا شود و تا حدی تغییر در وضعیت آن‌ها نسبت به انتخابات مجلس ایجاد شود، اما این تغییر در حدی نخواهد بود که یأس مردم از اصلاح‌طلبان از بین برود. آن‌ها در سال‌های اخیر دولت و بخش زیادی از مجلس را در اختیار داشتند و در تمام این سال‌ها نتوانستند کارنامه خوبی از خود ارائه دهند؛ هرچند دولت اخیرا در موضوع کرونا قدری مناسب عمل کرد، اما در بسیاری از زمینه‌ها مشکلات عدیده همچنان وجود دارد؛ بنابراین این تصور که در انتخابات ریاست‌جمهوری تغییری فاحش در سبد رأی اصلاح‌طلبان ایجاد شود، درست و واقعی نیست».او در پاسخ به این پرسش که آیا اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی می‌تواند نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ باشد، تصریح کرد: «آقای جهانگیری فرصتی برای عرضه خود نخواهد داشت، زیرا او در عملکرد دولت روحانی سهیم است و در ایجاد وضعیت فعلی نقش جدی داشته است. او نمی‌تواند پاسخگوی افکار عمومی باشد و همه انتقاد‌هایی که به دولت می‌شود به او هم مربوط است؛ از این‌رو تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان به سمت گزینه‌های دیگری می‌روند و جهانگیری را به‌عنوان گزینه خود مطرح نمی‌کنند».
 
زیباکلام: خود خاتمی هم در انتخابات ۱۴۰۰ شانسی ندارد

زیباکلام گفت: فرقی نمی‌کند که کاندید اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ آقای جهانگیری باشد یا هر فرد دیگری. حتی خود آقای خاتمی هیچ شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند، زیرا بدنه اجتماعی اعتقاد و باور خود را از دست داده است.صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در این گروه جای می‌گیرد. وی اظهار داشت: «فرقی نمی‌کند که کاندیدای اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ آقای جهانگیری باشد یا هر فرد دیگری. نه آقای جهانگیری، نه آقای عارف و نه حتی خود آقای خاتمی هیچ شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند، زیرا بدنه اجتماعی که به اصلاح طلبان باور داشت و به آنان رای می‌داد بعد از انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و عملکرد دولت آقای روحانی و مجلس دهم اعتقاد و باور خود را از دست داد؛ بنابراین اینکه الان اصلاح طلبان بگویند ما می‌خواهیم اسحاق جهانگیری را کاندیدا کنیم یا عارف و یا مرعشی و محسن هاشمی را کاندید می‌کنیم و ... هیچ فرقی ندارد».وی تاکید کرد: «مهم نیست که اصلاح طلبان چه کسی را کاندید می‌کنند مهم این است که بدنه اجتماعی این جریان به صندوق رای پشت کرده و این را به وضوح در انتخابات اسفند ۹۸ دیدیم. قطعا این در خرداد ۱۴۰۰ هم تکرار خواهد شد لذا مساله مهم این نیست که نامزد اصلاح طلبان کیست، مساله مهم این است که بدنه اجتماعی این جریان پای صندوق نخواهد آمد».
 
حقیقت‌پور: با نفوذی ها حتی در لباس روحانیت باید برخورد کرد

منصور حقیقت‌پور نماینده مجلس نهم در روزنامه اعتماد نوشت: مسوولان باید تمام شرایط و شواهد موجود را برای مقابله با نفوذ درنظر گرفته و برای‌شان مهم نباشد که نفوذی در لباس مقدس روحانیت است یا مثلا خبرنگار، مسوول اجرایی است یا در لباس دفاع. نفوذی، نفوذی است.این اظهارات در حقیقت بدان معناست که ما به عنوان مسوولان امروز و دیروز نظام جمهوری اسلامی باید بپذیریم که دشمنان این مدت بیکار نبودند و در جهات مختلف تلاش کردند تا به ما آسیب بزنند. همچنین باید بپذیریم به‌رغم تلاش‌های گسترده برای مقابله با نفوذ و نفوذی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دچار غفلتی جدی و مرتکب کوتاهی‌های واضحی شده‌ایم؛ چنان‌که دشمن توانسته به نهادهای مختلف نظام رخنه کند.ما هنوز آسیب و فاجعه بزرگی که ازجانب دو نفوذی بزرگ -کشمیری و کلاهی- خوردیم را به ‌روشنی به‌ خاطر داریم و باتوجه به شرایط کنونی، لازم است مقابله‌ای همه‌جانبه، جدی با امر نفوذ ازسوی تمام دستگاه‌ها و مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی صورت گیرد تا با وفاقی مثال‌زدنی و مبارزه‌ای بی‌امان به‌مقابله با جریان نفوذ پرداخته و ضمن جلوگیری از درز اطلاعات به خارج از کشور، با نفوذی‌های رخنه کرده در نهادهای اقتصادی و صنعتی و حتی نظامی و امنیتی و علمی، مقابله‌ای تمام‌عیار را سامان دهیم.
 
رازگشایی رضایی از تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران

دبیر مجمع تشخیص گفت: آمریکایی‌ها دنبال این هستند که با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی زمینه مذاکره مجدد با ایران را فراهم کنند. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، درباره پایان تحریم تسلیحاتی ایران و چرایی دنبال کردن تمدید این تحریم‌ها از سوی آمریکا گفت: آمریکایی‌ها دنبال این هستند که با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی زمینه مذاکره مجدد با ایران را فراهم کنند. او ادامه داد: اولا آمریکا از برجام خارج شده است. دوماً طبق اسناد مصوب شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم‌های تسلیحاتی ایران یک مدت زمان مشخص تعیین شده که به زودی تمام می‌شود. رضایی با بیان اینکه ما حق داریم تا مبادلات تسلیحاتی را انجام دهیم، خاطرنشان کرد: ما باید حق مبادلات تسلیحاتی را داشته باشیم و با پایان یافتن مدت تعیین شده این حقوق به ما باز می‌گردد؛ چراکه آمریکایی‌ها هیچ دلیل منطقی و حقوقی برای انجام مجدد این کار ندارند.
 
توضیح کدخدایی درباره همکاری با مجلس جدید

سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه جلسه مشترک این شورا با مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه پژوهشی همکاری بیشتری با مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت تا بتوانیم قوانین را بهتر و سریع‌تر تصویب کنیم. عباسعلی کدخدایی ظهر امروز در حاشیه جلسه مشترک شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جلسه امروز به دعوت اعضای محترم شورای نگهبان جهت بیان نظرات و نکته‌ها و استماع سخنان رییس مجلس شورای اسلامی بود. خوشبختانه جلسه خوبی داشتیم نکات مشترک زیادی در این جلسه مطرح شد. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در جلسه امروز قرار براین شد که در حوزه پژوهشی همکاری بیشتری با مجلس شورای اسلامی داشته باشیم تا قوانین را بهتر و سریع‌تر تصویب کنیم. در جلسه امروز در خصوص انتخابات، سیاست‌های قانون‌گذاری و موضوع اقتصاد و معیشت وضع کردیم.
 
نگرانی سردار جلالی از کاهش جمعیت کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه زنگ خطر کاهش نرخ موالید در کشور به صدا در آمده است، اما متاسفانه برخی از مسئولان همچنان بی توجهی می‌کنند، گفت: «پیری جمعیت» یک تهدید جدی و واقعی برای آینده ایران است. سردار غلامرضا جلالی در نشست کمیته پدافند غیرعامل سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: با توجه به رشد فناوری و نقش آن‌ها در ارائه خدمات به مردم، شاهد تغییر و تحول در ماهیت دارایی‌های ملی هستیم؛ در حالیکه ما در گذشته به دارایی فیزیکی (ساختمان و ابینه) و غیرفیزیکی (جمعیت) متکی بودیم امروز با نوع جدیدی از دارایی‌ها سروکارداریم و آن دارایی‌های سایبری است. وی نمونه بارز این تحولات را در تغییر شکل پول عنوان کرد و توضیح داد: در یک دهه گذشته، پول ما از شکل فیزیکی به پول دیجیتالی تبدیل شده است و بنابراین صیانت از آنهم متفاوت از گذشته است. جلالی گفت: سایبری شدن دارایی‌ها چند ویژگی دارد. نخست اینکه دارایی‌ها سیستمی می‌شوند. این قابلیت دارای برخی محاسن و معایب است. یکی از محاسن این است که تمام سیستم را می‌توان کنترل و پایش کرد. در عین حال ارتباطات سیستمی چند عیب را پدید می‌آورد که یکی از مهمترین آن‌ها وابستگی متقابل بین سیستم‌هاست. وی با اشاره به اینکه یکی از نمونه سیستمی شدن دارایی‌ها در همین سازمان ثبت احوال قابل مشاهده است، ادامه داد: بخشی زیادی از سامانه‌ها متصل به ثبت احوال هستند و خود ثبت احوال نیز به تعدادی زیادی از سامانه‌ها متصل است. در واقع درجه پایداری این سازمان به این برمی‌گردد که چه مقدار وابستگی متقابل زیرساختی قابل قبول و کنترل است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ویژگی دیگر دارایی‌های سایبری را هوشمندی دانست و گفت: هوشمندی یعنی از قابلیت برنامه‌ریزی برخوردار بودن. در واقع بین اجزا قابلیت ارتباطی وجود دارد، اجزا به هم وابسته هستند و دسترسی و کنترل از راه دور مقدور است. همچنین امکان دستکاری اطلاعات نیز وجود دارد. هرچه هوشمندی سیستم افزایش یابد، آسیب پذیری‌های آن نیز افزایش خواهد یافت. تهدیدات در سازمان ثبت احوال نیز بیشتر از جنس تهدیدات غیرنظامی است.
 
کنایه سنگین صادقی به نماینده جدید مجلس

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم به اظهارات فریدون عباسی نماینده کازرون و از مدیران دولت احمدی نژاد که خواستار شنود تلفن نمایندگان توسط نهادهای امنیتی شده بود، واکنش نشان داد. محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم، در حساب توییتری خود نوشت: «‌در رسانه‌ها از یکی از نمایندگان مجلس یازدهم نقل شده که خواهان شنود مکالمات خود و سایر نمایندگان توسط نهادهای امنیتی شده است! امیدوارم این خبر درست نباشد. نماینده‌ای که داوطلبانه به نهادهای امنیتی اجازه‌ی نقض حقوق خود را می‌دهد چگونه می‌خواهد از حقوق شهروندی مردم دفاع کند؟!»
 
سارا فلاحی: عده‌ای در مجلس کاغذ به دست گرفته و فقط به دنبال فراکسیون‌سازی هستند

نماینده مردم ایلام در مجلس:در همین مجلس در این چند وقت اخیر صرفا شاهد این هستیم که یک عده از دوستان کاغذ به دست فقط در حال فراکسیون سازی هستندعده‌ای در مجلس کاغذ به دست گرفته و فقط به دنبال فراکسیون‌سازی هستند.فرهنگیان ما امروز نگران رتبه بندی، بازنشستگان ما نگران همسان سازی حقوق، بازنشستگان مناطق جنگی نگران گرفته شدن حق مناطق جنگی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی نگران آزمون ورودی، معلمان حق‌التدریس و آزاد و غیر انتفاعی نگران آینده شغلی، کارمندان قراردادی، حجمی، شرکتی نگران آینده هستند و کسانی که سهام عدالت ثبت نام نکرده‌اند امروز نگران هستندقرار است ما در این مجلس قوانین مزاحم را برداریم و قوانین فاقد اولویت را اصلاح کنیم/فرهیختگان
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار