کد خبر: ۸۶۰۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 10 June 2020

از لزوم مشخص کردن اولویت‌های پژوهشی تا همکاری‌های بین‌المللی برای پایش خلیج فارس عکس تزئینی است

تابناک/هم‌زمان با روز جهانی دریاها و اقیانوس، بیستمین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی با موضوع نقش آموزش و پژوهش در توسعه دریا محور با حضور روسا، معاونان و نمایندگان هجده دانشگاه به‌صورت مجازی در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد. در این نشست بر مشخص کردن اولویت‌های پژوهشی، حل مشکل اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های دریایی و همکاری‌های بین‌المللی برای پایش محیط زیست خلیج فارس تاکید شد.

به گزارش ایسنا، در آغاز این نشست دکتر بهروز ابطحی،  رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و رئیس ادواری اتحادیه ضمن گرامیداشت روز جهانی دریا و اقیانوس، گزارشی از فعالیت‌های اتحادیه در دو سال گذشته شامل برگزاری چهار نشست در سطح روسا و معاونان پژوهشی و شروع تدوین سه برنامه علمی پژوهشی با موضوع‌های پایش محیط زیست و تغییر اقلیم دریایی، پرورش ماهی در قفس و زیست فناوری دریا و استحضال مواد موثره دارویی از دریا ارائه کرد.

وی لزوم برنامه محور کردن فعالیت‌های اتحادیه را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این برنامه‌ها علاوه بر تعیین اولویت‌های پژوهش و فناوری در بخش‌های مورد اشاره، مشخص خواهد شد که گروه‌های پژوهشی هر دانشگاه در برنامه ملی چه نقشی بر عهده خواهند داشت.

ابطحی درخصوص جذب نخبگان در رشته‌های دریایی گفت: مکاتباتی با بنیاد ملی نخبگان انجام شده است که طبق پیگیری‌های دبیرخانه اتحادیه در حال حاضر نامه به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارجاع شده است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دومین همایش بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا در شهریور ۱۳۹۹ گفت: با عنایت به این موضوع که دهه ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ از سوی سازمان ملل متحد به عنوان دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار نام گذاری شده است، این همایش فرصت بسیار خوبی برای همفکری متخصصان حوزه علوم دریایی برای برنامه ریزی جهت فعالیت در دهه علوم اقیانوسی است و از همه دانشگاه‌های عضو اتحادیه دعوت می‌شود در این همایش بین‌المللی حضور داشته باشند.

در ادامه این نشست مجازی، دکتر مرتضی یوسف زادی، رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان نیز گزارشی از پیشرفت‌های انجام شده در تدوین برنامه زیست فناوری دریا ارائه داد و در ادامه، برگزاری نشست‌هایی با حضور دانشگاه‌های عضو به منظور تعیین شبکه تحقیقاتی برای نهایی کردن برنامه زیست فناوری دریا را ضروری عنوان کرد.

وی ضمن اشاره به مشکلات سال‌های اخیر بحث اشتغال دانش آموختگان رشته های دریایی، افزود: متاسفانه در استخدام‌هایی که طی سال‌های گذشته از سوی آموزش و پرورش برای رشته زیست‌شناسی صورت گرفته است، دانش آموختگان رشته زیست‌شناسی دریا در اولویت استخدامی در نظر گرفته نشده‌اند. چنین مشکلی در مورد سایر رشته‌های دریایی به ویژه رشته اقیانوس‌شناسی نیز وجود دارد و پیشنهاد می‌شود اتحادیه مکاتبات لازم را برای پیگیری این موضوع با نهادهای ذی ربط از جمله سازمان امور استخدامی و آموزش پرورش انجام دهد.

سپس دکتر احمد رضی، رئیس دانشگاه گیلان و رئیس ادواری اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر، توسعه دریا محور و لزوم هم‌افزایی بین دانشگاه‌های عضو اتحادیه برای نیل به اهداف آموزش- پژوهشی در حوزه علوم دریایی را با اهمیت خواند و در این خصوص تشکیل صندوقی با نظارت وزارت عتف زیر نظر اتحادیه به منظور حمایت از پژوهش‌های دریایی را پیشنهاد کرد.

وی افزود: یکی از فعالیت‌هایی که سوی اتحادیه دانشگاه‌های حاشیه خزر پیگیری می‌شود، تهیه اطلس های ویژه و بانک‌های اطلاعاتی است که پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی وظیفه تهیه بانک اطلاعاتی متخصصان دریای خزر با عنوان Caspian Expert را بر عهده گرفته است.

در ادامه، دکتربدری، نماینده دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با اشاره به تجربیات دانشگاه صنعتی اصفهان در موضوع تدوین نقشه راه فناوری های زیر سطحی آمادگی دانشگاه را برای همکاری در تهیه برنامه پایش محیط زیست اعلام کرد.

دکتر رضایی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ضمن اشاره به دغدغه‌های محیط زیستی در حوضه های دریایی و ورود گونه‌های غیر بومی به دریاهای کشور، خواستار تدوین بانک اطلاعاتی محققان دریایی کشور شد.

در ادامه، حسین ذوالقرنین، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، نیز بر لزوم همکاری‌های بین‌المللی برای پایش محیط زیست خلیج فارس اشاره کرد.

دکتر مصلح، رئیس دانشگاه خلیج فارس، نیز برنامه محور کردن فعالیت‌های اتحادیه را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای اینکه بتوانیم به یک برنامه مشخص در اتحادیه برسیم ابتدا باید نسبت به طبقه بندی اولویت‌های پیش رو کشور در حوزه دریایی اقدام کنیم و سپس با طرح موضوعات در نشست‌های شورای عالی اتحادیه برای هر اولویت یک دانشگاه را به عنوان مسئول مشخص کنیم و گزارش فعالیت های دانشگاه‌ها را در نشست‌های شورای عالی پیگیری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار