رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال گفت: در اساسنامه فیفا حتی ریاست افتخاری اشخاص در مجمع هم گنجانده شده است.
کد خبر: ۸۶۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵ 10 June 2020

براتی: حضور افتخاری وزیر ورزش در مجمع پشتوانه قانونی دارد/ پیچ اصلی و مهم اصلاح اساسنامه را رد کردیم

به گزارش تابناک سمنان: احمدرضا براتی رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال  درخصوص اصلاح اساسنامه این فدراسیون اظهار داشت: وقتی فدراسیون فوتبال در انتهای سال گذشته قصد برگزاری انتخابات را داشت، فدراسیون جهانی فوتبال فیفا با ارسال نامه‌ای برگزاری انتخابات را متوقف و اشاره کرد با توجه به این که اساسنامه قبلی فدراسیون فوتبال مصوب سال ٩٠، فاقد استاندارد‌های مورد نظر فیفا است و اشکالات متعددی به آن وارد است، امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد. به همین دلیل از فدراسیون فوتبال ایران درخواست کرد نسبت به اصلاح اساسنامه اقدام کند.

پیش نویس اساسنامه در موعد مقرر آماده شد

براتی ادامه داد: بلافاصله پس از این موضوع کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال شروع به اصلاح اساسنامه کرد. در جلسات فشرده و کار شبانه‌روزی که با حمایت هیئت رئیسه و دبیرکل فدراسیون فوتبال همراه بود، اساسنامه در موعد مقرر آماده شد.

برخلاف تکلیف مان در اساسنامه کار اضافی هم انجام دادیم

براتی ادامه داد: البته باید بگویم برخلاف روال معمول و تکلیفی که در اساسنامه داشتیم، یک کار اضافه هم کردیم. فدراسیون برای جلب رضایت حداکثری اعضای مجمع فدراسیون فراخوانی را صادر و نظرات ارسال شده آن‌ها را دریافت کرد. بخش اعظم این نظرات در پیش‌نویس اساسنامه لحاظ شد. سپس این پیش‌نویس در هیئت رئیسه فدراسیون مطرح و نظرات اعضای هیئت رئیسه اخذ شد. در نهایت با تایید هیئت رئیسه در زمان مقرر پیش‌نویس اساسنامه برای فیفا ارسال شد.

او گفت: فیفا هم بررسی مقدماتی را انجام داد و در تاریخ نهم خرداد ماه با ارسال نامه‌ای اشاره کرد که حضور وزیر ورزش در مجمع فدراسیون فوتبال مغایر با الزامات مقرر در اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال است و خواستار اصلاح این موضوع شد.

وزارت ورزش هیچ اصراری روی حضور وزیر و معاون او در مجمع فدراسیون نداشت

براتی گفت: لازم است یادآوری کنم وزارت ورزش و به ویژه شخص وزیر و معاونش نه تنها هیچ پافشاری و اصراری برای حضور در مجمع نداشتند بلکه در زمان مطرح شدن بحث لغو انتخابات، وزیر ورزش اعلام آمادگی کرد که اگر فیفا اجازه برگزاری انتخابات را بدهد، او و معاونش در مجمع حاضر نخواهند شد و در اصلاح اساسنامه هم این موضوع مد نظر قرار بگیرد، اما فیفا به هر دلیلی با این پیشنهاد موافقت نکرد و روی اصلاح اساسنامه اصرار کرد.

حضور وزیر در مجمع به عنوان عضو افتخاری به موافقت فیفا موکول شده است

رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال افزود: بعد از این موضوع برای تامین نظر فیفا، حضور وزیر و معاونش در بین اعضای صاحب رای در مجمع، منتفی شد. با این حال به پیشنهاد خود فدراسیون مقرر شد به پاس خدمات ارزنده‌ای مانند تامین زیرساخت ها، تحویل ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی و بعضاً کمک‌های مالی بلاعوض که وزارت ورزش در اختیار فوتبال قرار می‌دهد، صرفا شخص وزیر به عنوان عضو افتخاری و بدون حق رای در مجمع حاضر باشد. البته همین موضوع هم به موافقت فیفا موکول شده است.

براتی: حضور افتخاری وزیر ورزش در مجمع پشتوانه قانونی دارد/ پیچ اصلی و مهم اصلاح اساسنامه را رد کردیم

رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال تصریح کرد: در نامه‌ای که به فیفا ارسال کردیم، گفتیم که اصراری به این موضوع هم نداریم و آماده‌ایم که برای این بحث هم تجدید نظر کنیم.

در اساسنامه فیفا حتی ریاست افتخاری اشخاص در مجمع گنجانده شده است

او درباره اینکه آیا فیفا نسبت به حضور افتخاری وزیر ورزش در مجمع فدراسیون فوتبال حساسیت نشان نمی‌دهد، گفت: حضور افتخاری یک شخص در مجمع، در اساسنامه استاندارد فیفا که در اختیار کشور‌های عضو برای تدوین اساسنامه شان قرار گرفته، گنجانده شده است و مجامع فدراسیون‌ها اجازه دارند اشخاصی را به دلیل خدمات ارزنده‌شان، بدون داشتن حق رای در مجمع قرار بدهند. حتی مجمع می‌تواند عنوان رئیس افتخاری را به یک شخص اعطا کند. درمورد وزیر ورزش که فقط عضویت افتخاری مطرح شده است.

حضور افتخاری وزیر ورزش در مجمع پشتوانه قانونی دارد

او گفت: این موضوع هم در اساسنامه فدراسیون جهانی و هم در اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود دارد و حضور وزیر در مجمع به صورت افتخاری هم پشتوانه قانونی دارد. با این وجود برای محکم کاری این مسئله را در مکاتبات خود با فیفا آورده‌ایم و قطعی شدن حضور افتخاری وزیر در مجمع را به موافقت فیفا موکول کرده ایم. روی این موضوع هم اصراری نداریم.

استقلال ارکان قضایی فدراسیون در پیش نویس اولیه اساسنامه هم بود

براتی درباره استقلال ارکان قضایی فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه جدید اظهار داشت: در اساسنامه جدید فدراسیون جهانی فوتبال برخی ارکان روش انتخاب و انتصاب شان به شکلی تغییر کرده که حداکثر استقلال و امنیت پست برای آن‌ها فراهم شود. ما هم طبق استاندارد‌هایی که فیفا در اختیارمان قرار داده بود، از همان ابتدا بحث استقلال ارکان قضایی را تامین کردیم. نامه اخیر فیفا به این موضوع ورود نکرده و صرفا به بحث حضور وزیر در مجمع اشاره داشت. ما این بحث را در همان پیش نویس اولیه هم آورده بودیم.

شرایط حضور پررنگ‌تر فوتبالی‌ها در مجمع و شرکت کردن آن‌ها در رقابت انتخاباتی تسهیل شده است

او درباره کاهش تعداد درخواست دهندگان برای اصلاح اساسنامه از ۱۰ نفر به ۶ عضو و شانس بازیکنان دارای ۱۰۰ بازی ملی برای حضور در انتخابات فدراسیون گفت: ترجیح می‌دهم جزئیات را پس از بازگشت پیشنهاداتمان از فیفا به صورت رسمی از سایت فدراسیون اعلام کنیم تا در اختیار همگان قرار بگیرد، اما باید به همین نکته اشاره کنم، تلاش کردیم حضور فوتبالی‌ها و ورزشی‌ها هم در مجمع پررنگ‌تر شده و شرایط شان برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی تسهیل شود. تمهیداتی به این منظور اندیشیده شده و تلاش کردیم در حد مقدورات قانونی، حضور چهره‌های فوتبالی در مجمع و شرکت در رقابت انتخاباتی راحت‌تر شود. البته برای ممکن شدن این امر باید منتظر بازگشت پیش نویس از فیفا باشیم.

هر زمان پاسخگویی فیفا به تاخیر بیفتد، فرصت مان برای ارائه کار نهایی بیشتر می‌شود

براتی درباره زمان بازگشت پیش نویس اساسنامه از فیفا اظهار داشت: این موضوع دست ما نیست و فیفا باید به ما جواب بدهد. پیش بینی می‌کنیم پیش نویس حداکثر ظرف یک هفته به ایران بازگردد. تاکنون طبق نقشه راهی که به تصویب فیفا رسیده است، هر کاری باید انجام می‌دادیم، در زمان مقرر انجام دادیم. طبق جدول زمانبندی هر زمان به هر دلیلی در پاسخگویی از سمت فیفا تاخیر به وجود بیاید، به فرصت ما برای ارائه کار نهایی افزوده می‌شود. به همین دلیل نمی‌توانیم زمان قطعی پاسخگویی فیفا را پیش بینی کنیم. با توجه به تجربه ام فکر می‌کنم تا یک هفته دیگر فیفا نظرش را اعلام کند.

رفت و آمد پیش نویس اساسنامه بین فدراسیون فوتبال و فیفا طبیعی است

او ادامه داد: این رفت و آمد‌ها کاملا طبیعی است. خودم مسئول کمیته حقوقی کافا (فدراسیون آسیای مرکزی) هستم و همین فرآیند را برای تدوین اساسنامه این فدراسیون با AFC انجام دادیم. طبیعی است این پیش نویس باید بین کارشناسان ما و نهاد‌های بالادستی مبادله شود تا به توافق نهایی برسیم.

کرونا نبود، بحث اصلاح اساسنامه خیلی سریع‌تر جمع می‌شد

براتی تصریح کرد: تصور می‌کنم فرآیندی که فدراسیون فوتبال ایران با فیفا طی می‌کند، نسبت به موارد مشابه کوتاه‌تر است و اگر بتوانیم با ۲ ،۳ بار رفت و برگشت به نتیجه نهایی برسیم خیلی هم خوب است. وضعیت فعلی جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا هم مزید بر علت شده است. اگر امکان برگزاری یک جلسه حضوری داشتیم تا کارشناسان ما و AFC بتوانند نقطه نظرات خود را حضوری مبادله کنند، بحث خیلی سریع‌تر جمع می‌شد، اما اکنون باید این مبادلات با مکاتبه و ویدئو کنفرانس انجام شود.

موظف به انجام دادن الزام‌های بین المللی هستیم، اما روی قوانین و مقررات داخلی هم تعصب داریم

او ادامه داد: نه قرار است چیزی که ما می‌گوییم فیفا صد در صد و بدون بحث بپذیرد و نه آن‌ها انتظار دارند چیزی که مدنظرشان است، بدون هیچگونه بحثی بپذیریم. به هر حال برخی مقررات و الزام‌های بین المللی به ویژه در حیطه مواد ۱۵،۱۴ و ۱۹ در اساسنامه فیفا وجود دارد که موظف هستیم آن را به عنوان عضو فیفا انجام بدهیم. در مقابل مقررات و قوانین داخلی داریم که به عنوان تعهدات سرزمینی برای ما مهم است و روی آن تعصب داریم. تلاش می‌کنیم الزام‌های بین المللی و داخلی را با هم جمع کرده و سند واحدی در اختیار اهالی فوتبال قرار بدهیم.

براتی: حضور افتخاری وزیر ورزش در مجمع پشتوانه قانونی دارد/ پیچ اصلی و مهم اصلاح اساسنامه را رد کردیم

پیچ اصلی اصلاح اساسنامه را رد کردیم، اما تایید نشدن پیش نویس غیر طبیعی نیست

براتی درباره اینکه آیا می‌توان امیدوار بود که فیفا این بار پیش نویس اصلاح اساسنامه را تایید کند یا خیر، گفت: امیدوارم این اتفاق بیفتد چراکه اگر این بار پیش نویس مورد تایید قرار بگیرد خیلی خوب است، اما اگر تایید نشدن پیش نویس تکرار هم شود، غیر طبیعی نیست. مهم این است ما پیچ مهم، اصلی و دشوار را رد کردیم. حال اگر فیفا تذکر بدهد این ماده در فلان بخش قرار بگیرد یا این کلمه به این واژه تغییر کند، جزء مسائل نگارشی و طبیعی است. در بحث مبادله اسناد چنین مواردی رایج و طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

باید مشخص شود چه کسی گفته اساسنامه ۸۰ ایراد دارد و چه کسی آن را منتشر کرد؟

او با تکذیب ۸۰ ایراد مطرح شده برای اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: متاسفانه یا خوشبختانه نامه در رسانه‌ها منتشر شد. من یک مورد بیشتر ندیدم و حتی ۲ ،۳ مورد هم نبود. من دوست دارم افرادی که اعلام کردند ۸۰ ایراد مطرح شده و دوستانی که این حرف را منتشر کردند، اکنون بیایند به افکار عمومی پاسخ داده و بگویند این موضوع را از کجا مطرح کردند. نمی‌دانم نامه‌ها چگونه منتشر شد، اما همیشه در مصاحبه هایم گفتم این تعداد ایراد حتی نزدیک به واقعیت هم نیست. من همیشه این بحث را تکذیب کردم و کسی هم توجه نمی‌کرد. باید مشخص شود این عدد را اولین بار چه کسی گفت و چه کسی منتشر کرد.

تشکیل کمیته عادی سازی در بحث ارجاع به مبادی مربوطه نمی‌گنجد

براتی درباره مباحثی که نسبت به تشکیل کمیته عادی سازی در فدراسیون فوتبال مطرح شد، توضیح داد: در نامه فیفا من واژه کمیته عادی سازی و واژه‌های اینچنینی را ندیدم و نمی‌دانم چگونه به جامعه تزریق شد. شاید در آن نامه بحث ارجاع به مبادی مربوطه آمده باشد، اما کمیته عادی سازی در این مبحث نمی‌گنجد. اگر قرار به تشکیل کمیته عادی سازی در فدراسیون‌ها مطرح شود، در داخل فدراسیون تشکیل می‌شود و افراد این کمیته هم از همان کشور هستند. اگر بخواهم خوشبینانه صحبت کنم احساس می‌کنم برخی‌ها در بیان و انتشار واقعیت سهل انگاری کردند. تمام اهالی رسانه جزء دوستان من هستند، اما در بحث تعداد ایراد‌ها و تشکیل کمیته انتقالی سهل انگاری کردند. محتویات نامه هم که یک روز پس از صادر شدن در اختیار رسانه‌ها بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار