رونق فروش تولیدات صنایع دستی حدود ۹ هزار هنرمند گنبدکاووس برای معرفی و عرضه به بازار داخلی نیازمند احداث بازارچه دائمی است که تحقق این خواسته با گذشت سال‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است.
کد خبر: ۸۶۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴ 09 June 2020

 

رونق فروش تولیدات صنایع دستی حدود ۹ هزار هنرمند گنبدکاووس برای معرفی و عرضه به بازار داخلی نیازمند احداث بازارچه دائمی است که تحقق این خواسته با گذشت سال‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است.

گنبدکاووس با توجه به پیشینه تاریخی و میزبانی از اقوام گوناگون، هنرمندان زیادی در حوزه صنایع دستی دارد که معرفی بهتر هنر آنان در عرصه‌های ملی و بین المللی و تقویت تجارت الکترونیک با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، به زیرساختی مانند بازارچه ثابت صنایع دستی محتاج است.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با داشتن ۶ هزار سال قدمت و برخورداری از آثار تاریخی مانند بلندترین گنبد آجری جهان، دیوار دفاعی گرگان، شهر تاریخی جرجان و ده‌ها تپه تاریخی و همچنین داشتن هنرمندان صنایع دستی که با تولیدات خود تنوع اقوام و فرهنگ‌های منطقه را به نمایش گذاشتند، می تواند سهم بیشتری از تولید و فروش هنرمندان داشته باشد اما هنوز چشم انتظار راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی است.

در این پیوند عصمت خالقی یکی از هنرمندان صنایع دستی گنبدکاووس روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، حمایت بیشتر از فعالان این حوزه را خواستار شد و گفت: هنرمندان بعد از مستقر شدن در بازارچه صنایع دستی می‌توانند نحوه تولید محصولاتی که هر کدام از آنها بستگی به نوع خود یک تا چند ماه زمان می‌برد را برای درک بهتر ارزش آنها، در معرض نمایش علاقه‌مندان بگذارند.

وی که در رشته رودوزی تلفیقی فعالیت دارد افزود: به‌جز بازارچه کوچک بخش خصوصی، محل ثابت دیگری به عنوان بازارچه صنایع دستی برای معرفی صنایع دستی به مسافران و گردشگران گنبدکاووس وجود ندارد.

یکی دیگر از هنرمندان گنبدی، بازاریابی و تبلیغات مناسب در فضای مجازی را در جذب توریست موثر دانست و افزود: با وجود تاثیر این فعالیت ها در فروش محصول، وجود جای ثابتی برای ارایه تولیدات، علاوه بر آشنایی مردم با نحوه فعالیت و مراحل تولید، امکان فروش بیشتر صنایع دستی را بیشتر خواهد کرد.

مریم شاه‌زهی‌پور که در زمینه تولید رودوزی سنتی اقوام فعالیت می کند ادامه داد: با فعالیت مستمر در فضای مجازی مشتریانی از کشورهای گوناگون دارم اما معتقدم وجود بازارچه ثابت، امکان تعامل بیشتر هنرمندان با یکدیگر را فراهم کرده و به بهبود کیفیت محصولات ناشی از تبادل تجربه و اطلاعات منجر خواهد شد.

وی افزود: بطور قطع با راه اندازی بازارچه صنایع دستی در گنبدکاووس در کنار استفاده از ظرفیت فضای مجازی، فروش تولیدات هنرمندان بومی بیش از گذشته رونق می‌گیرد.

به گفته رییس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس، این شهرستان به عنوان شهر ملی فرش ترکمن، افزون بر هشت هزار و ۷۳۰ هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی دارد که پنج هزار نفر از آنان در حوزه تولید فرش ترکمن مشغول فعالیت هستند.

مریم آق‌آتابای افزود: هم اینک به صورت پراکنده ۱۳ فروشگاه صنایع دستی، ۱۲ فروشگاه عرضه فرش و هشت فروشگاه صنایع دستی در بازارچه صنایع دستی بخش خصوصی گنبدکاووس برای عرضه محصولات دستی بومی منطقه فعالیت دارند که تلاش می کنیم با همکاری شهرداری بازارچه صنایع دستی دائمی را برای تجمیع این فروشگاه‌ها در کنار یکی از بناهای تاریخی راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: گنبدکاووس به دلیل ظرفیت بالای حوزه صنایع دستی نیاز به بازارچه دائمی دارد و در صورت اختصاص زمین مناسب توسط شهرداری، این اداره اعتبار ساخت آن را تامین خواهد کرد.

آتابای افزود: تا زمان تامین زمین مناسب برای احداث بازارچه دائمی صنایع دستی و در صورت موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌توانیم همانند گذشته بازارچه‌هایی به صورت موقت و فصلی در برخی مکان‌های مرکزی شهر یا مکان های مناسب دیگر راه‌اندازی کنیم.

وی گفت که ۵۹ کارگاه‌ صنایع دستی در رشته‌های مختلف مانند نمدمالی سنتی، زیورآلات ترکمن، نقاشی روی پارچه، زیورآلات سنتی، بافته‌های داری، رنگرزی و تذهیب در این شهرستان مشغول فعالیت هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز به ایرنا گفت: راه اندازی بازارچه صنایع دستی در گنبدکاووس جزو برنامه‌های پیشنهادی امسال است که در صورت تامین زمین توسط شهرداری اعتبار لازم برای آن تامین می‌شود.

مریم حاجی ابراهیمی بیان کرد: چند سال قبل یک بازارچه صنایع دستی توسط بخش خصوصی در گنبدکاووس راه اندازی شد اما بعد از مدتی، بیشتر هنرمندان به دلایل نامعلوم از آن خارج شده و تعداد بسیار کمی در آن مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ۶ بازارچه صنایع دستی با در اختیار گذاشتن زمین توسط شهرداری‌ها در شهرستان‌های مختلف گلستان در حال ساخت است.

گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۲۰ قوم مختلف از اقوام ایرانی در این شهرستان تاریخی زندگی می‌کنند.

برج قابوس در مرکز شهر گنبدکاووس که عنوان بلندترین برج آجری جهان را دارد تنها اثر تاریخی ثبت جهانی استان گلستان است.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار