اوایل اسفندماه بود که خبر ابتلای یک تاجر ایرانی به کرونا کام همه مان را تلخ کرد و شروعی بود برای سه ماه نگرانی، نگرانی که هنوز هم ادامه دارد و معلوم نیست کی و کجا قرار است تمام شود.
کد خبر: ۸۵۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹ 07 June 2020

مردم از همان شروع بیماری عملکرد خوبی داشتند و خیلی‌ها از خیلی از تفریحات و برنامه ها و دورهمی هایشان گذشتند تا بتوانند هرچه سریعتر این مهمان ناخوانده را راهی کرده و از کشور بیرون کنند، اما به تدریج و با ادامه دار شدن روند بیماری مردم دچار نوعی بی خیالی نسبت به کرونا شدند و این روزها شاهد تردد عادی آنها در سطح شهرها هستیم، ترددهایی که می‌تواند برای خیلی از ما گران تمام شود. اما سوال این است که با وجود اینکه خطر کرونا هنوز پابرجاست چه چیزی مردم را نسبت به این ویروس کشنده بی خیال کرده!

محمد خلخال، روانشناس در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این سوال معتقد است، عامل اصلی در این زمینه "همه گیری مشاهده‌ای" است.

خلخال اظهار کرد: هر یک از ما زمانی که مشاهده کنیم افراد جامعه کاری را انجام می‌دهند و برای آنها خطری ندارد اقدام به انجام آن کار می کنیم. در شرایط حاضر هم مردم مشاهده می کنند که خیلی از افراد در سطح جامعه بدون ماسک تردد کرده و مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید و همین امر سبب می شود که آنها نیز استفاده از ماسک را کنار بگذارند.

وی افزود: به زبان ساده‌تر، مردم چشمشان به هم می افتد و هرکاری که دیگران انجام بدهند همان کار را انجام می‌دهند و همین امر باعث شده خیلی‌ها نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی خیال شوند.

این روانشناس تصریح کرد: از طرفی عدم سخت گیری دولت و مسئولین در بحث مقابله با کرونا عامل دیگری در جهت افزایش بی خیالی مردم شده و سیستم بهداشت و درمان و سایر دستگاه های دولتی آنچنان سخت گیری که باید در بحث رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه از خود نشان نمی‌دهند.

خلخال نوع هشداردهی مسئولین در بحث خطرات کرونا را هم عامل دیگری برای افزایش بی خیالی مردم عنوان کرد وافزود: در حال حاضر هشدارها اغلب بصورت متن های کوتاه یا کلیپ های بسیار کوتاه است و اگر بتوان هشدارها را تصویری کرده و بیشتر از فوتی ها و موارد بستری کرونا تصویر منتشر کرد، قطعا نتیجه موثرتری خواهد داشت.

این روانشناس نبود انگیزه و پاداش را عامل دیگری در جهت بی خیالی مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی عنوان کرد و افزود: افراد تا جایی رفتاری را تکرار می کنند که پاداش داشته باشد و اگر پاداشی نباشد قطعا انگیزه ای هم برای انجام آن رفتار نخواهد بود.

وی افزود: در بحث کرونا مردم با درخانه ماندن دچار خستگی و بی حوصلگی شده و در قبال آن هم پاداشی دریافت نکرده‌اند و این امر آنها را نسبت به بیماری بی خیال کرده و ترجیح می‌دهند در بیرون از خانه به سر برده و پاداش لذت دیدن محیط بیرون را دریافت کنند.

خلخال تصریح کرد: این درخانه ماندن طولانی مدت از طرفی برخی‌ها را سرخورده کرده و حالا ترجیح می دهند بی خیال پروتکل های بهداشتی، از خانه بیرون بزنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار