کد خبر: ۸۵۸۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ 06 June 2020
خسارتی که مواد مخدر به خانواده‌ها می‌زند

شهرکرد- مواد مخدر بی‌شک و بی‌تردید خانمانسوز است و قاچاق این مواد باعث خانه خرابی جوانان و کسانی می‌شود که آن را مصرف می‌کنند و نوعی ظلم خانواده مصرف کنندگان است که فرزندان خود را در دام اعتیاد می‌بینند.

قاچاق مواد مخدر شامل حمل و جا به جایی مواد از یک منطقه به منطقه دیگر برای فروش و توزیع است. 

محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری به خصوص قرار گرفتن در مسیر ترانزیت جنوب به مرکز و شمال کشور از محورهای پرتردد است، که گاهی از سوی قاچاقچیان، این محور برای حمل مواد مخدر مورد طمع قرار می‌گیرد، اما در نهایت در دستان قانون گرفتار می شوند.

جهل به قانون از دلایل گرایش به حمل کنندگان مواد مخدر است 

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: بالابودن بالا دستمزد برای جابجایی و حمل کردن مواد مخدر و جهل به قانون از دلایل گرایش برای قاچاق مواد مخدر است که حمل‌کنندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند.

سرهنگ سلیمان ریاحی افزود:قاچاقچیان موادمخدر بیشتر از خودروهای سبک و تندرو برای جابجایی مواد استفاده می‌کنند و جابجا کردن مواد با خودروهای سنگین در استان بسیار پایین است.

کشف سه تن مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: در سال‌گذشته سه تن و ۱۰۰ کیلوگرم موادمخدر در کنترل محورهای مواصلاتی، طرح پاکسازی نقاط آلوده و طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در استان کشف و ضبط شد.

ریاحی افزود: ۸۵ درصد کشفیات مواد مخدر در استان سنتی و مابقی صنعتی و روان‌گردان است که بیشتر از استان‌های جنوب و جنوب شرق وارد استان می‌شود.

وی، با تاکید بر اینکه محورهای مواصلاتی استان به خصوص محور لردگان به بروجن یکی از محورهای پرتردد و ترانزیت جنوب به مرکز کشور است، گفت: این امر باعث شده که کشفیات موادمخدر در محورهای مواصلاتی استان بیشتر باشد.

ریاحی، با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یک استان مصرفی است، افزود: بیشتر در نقاط آلوده این میزان مواد جابه جا می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت موادمخدر و افزایش طرح‌های نظارتی و کنترل و اشرافیت اطلاعاتی پلیس، زمینه کاهش  قاچاق مواد مخدر،مصرف در حجم و میزان بالا را کاهش داده است.

وی اظهار داشت: بیشتر دستگیر شدگان در حوزه توزیع مواد مخدر و تهیه پاتوق استعمال مواد را، نیز افراد بومی منطقه تشکیل می‌دهند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: درصد بالای از دستگیرشدگان در حوزه قاچاق موادمخدر در محورهای مواصلاتی افرادی هستند که کار حمل و جابه جایی را برعهده دارند و قاچاقچیان اصلی نیستند.

راه‌اندازی ایستگاه ایست و بازرسی ثابت یک ضرورت است

ریاحی، به نبود ایستگاه ایست و بازرسی ثابت در استان به خصوص در محور بروجن به لردگان به عنوان یک محور ترانزیت تاکید کرد و گفت: در استان هیچ ایستگاه ایست و بازرسی ثابت وجود ندارد.

وی، به تصویب راه‌اندازی و استقرار یک پایگاه ایست و بازرسی در مبادی ورودی و محور مواصلاتی بروجن به لردگان در چند سال گذشته در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اشاره کرد و گفت: این پایگاه به دلیل مشکلات زیاد از جمله تامین زمین تاکنون فعال نشده است.

رییس پلیس مبازره با مواد مخدر استان افزود: پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در این راستا از مسوولان استان خواست تا به‌ منظور راه اندازی پایگاه ایست و بازرسی ثایت یک قطعه زمین تعیین و اختصاص دهند.

میانگین سنی بیشتر مجرمان مواد مخدر در استان ۲۵ تا ۳۰ است

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه قاچاقچیان و مجرمان مواد مخدر زیر ۶۰ سال هستند، گفت: بیشترین آمار و درصد مجرمان در حوزه مواد مخدر در استان در میانگین سنی ۲۵ تا ۳۰ سال هستند.

وی افزود:در سال‌گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در حوزه موادمخدر از جمله معتاد، توزیع کننده، قاچاقچی، حمل کننده موادمخدر و پاتوق گردان در استان دستگیر شد.

به گفته وی، ۹۸ درصد دستگیرشدگان در حوزه موادمخدر را مردان و تنها ۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند و از این مجموع ۹۷ درصد افراد بومی و تنها سه درصد غیربومی هستند. 

ریاحی اظهار داشت:پارسال بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر از دستگیرشدگان را مصرف کننده و معتاد و مابقی را خرده‌فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر تشکیل دادند. 

وی با تاکید بر اینکه تحصیلات تاثیر بالایی در کاهش مصرف و همچنین گرایش به سمت فعالیت در حوزه مواد مخدر دارد، افزود: ۳۰ درصد دستگیرشدگان در حوزه مواد مخدر بی‌سواد،۳۲ درصد زیر دیپلم، ۲۹ درصد دیپلم، هفت درصد فوق دیپلم و مابقی با مدرک تحصیلی بالاتر بودند.

وی اظهار داشت: بالا بودن میزان سواد و تحصیلات و آشنا بودن افراد به قانون و مجازات در حوزه جرایم موادمخدر، باعث کاهش گرایش این طیف به موادمخدر و فعالیت در این حوزه شده است.

۴۸درصد دستگیرشدگان مجرمان مواد مخدر بازگشت دوباره به جرم دارند

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: ۴۸ درصد مجرمان دستگیر شده در حوزه مواد مخدر از جمله قاچاقچیان، توزیع کنندگان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر بازگشت دوباره به جرم دارند.

ریاحی افزود: ۵۲ درصد دستگیر شدگان نخستین بار  دستگیر می‌شوند، ۲۶ درصد بیش از ۲ بار و ۲۲ درصد بیش از پنج مرتبه سابقه دستگیری دارند.

وی پایین بودن میزان مجازات در نظر گرفته شده برای فرد دستگیر شده و تنبیه نشدن این افراد و مهمتر از همه وسوسه برانگیز بودن این جرم از جمله بالا بودن دستمزد برای توزیع مواد مخدر را از عوامل گرایش دوباره به سمت جرائم مواد مخدر دانست.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۳۴ باند تهیه و توزیع موادمخدر در استان متلاشی و بیش از ۱۷۶ طرح ایست و بازرسی و پاکسازی نقاط آلوده در استان اجرا شد.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی  در حوزه پیشگیری از مواد مخدر یکی از برنامه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر استان است، که سال گذشته ۴۸ کارگاه آموزشی برای اصناف و مشاغل مختلف و دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار شد، که در این دوره‌ها بیش از چهار هزار و ۶۸۰ نفر آموزش دیدند.

وی، بیشترین جامعه هدف آموزش پیشگیری از جرائم مواد مخدر را دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: با فرهنگسازی از سنین کودکی  می‌توان از گرایش آنها به جرائم مختلف جلوگیری کرد.

شهروندان تخلفات حوزه مواد مخدر را به پلیس اطلاع دهند

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری به مردم و شهروندان توصیه کرد که تخلفات و جرائم در حوزه موادمخدر و هرگونه فعالیت مجرمان مواد مخدر را به پلیس اطلاع دهند.

به گفته وی، سامانه ۱۱۰ و همچنین شماره‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر ۲۱۸۲۴۶۴۱ و ۲۱۸۲۴۶۳۲ به صورت شبانه روز آماده دریافت اخبار و اطلاعات از سوی شهروندان است.

وی اظهارداشت: همه اطلاعات و هویت فردتماس گیرنده محفوظ است و و هیچگونه مشکلی برای فردتماس گیرنده بوجود نخواهد آمد.

امسال ۳۵۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شد

وی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۳۵۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف و ضبط و پنج باند تهیه وتوزیع مواد مخدر در استان شناسایی و منهدم شد.

ریاحی اظهار داشت: در این مدت ۳۰۰ نفر مجرم مواد مخدر در استان شناسایی و دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه  تاکنون ۲۶ نفر از ماموران انتظامی استان در استان‌های شرقی در مبارزه با قاچاقچیان و مجرمان مواد مخدر به شهادت رسیدند، افزود: در استان برای کشف و ضبط مواد مخدر درگیری که منجر به شهادت ماموران انتظامی شود، وجود نداشته است.

کسب منفعت و شغل مهمترین دلیل گرایش به سمت قاچاق مواد مخدر است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیشتر قاچاقچیان موادمخدر در رده سنی میانسال قرار دارند، گفت: به لحاظ مشکلات مالی، نبود شغل و پایین بودن سطح معیشت این افراد برای کسب درآمد و منفعت به دنبال جابه جا کردن و حمل موادمخدر رفتند.

سید قدیر مرتضوی افزود: در چهارمحال وبختیاری قاچاقچی عمده و خاص وجود ندارد و بیشتر موادمخدر که وارد استان می‌شود، توسط افراد غیر بومی است.

وی با تاکید بر اینکه عمده کشفیات موادمخدر در محورهای مواصلاتی استان است، گفت: بیشترین دستگیرشدگان در حوزه قاچاق مواد مخدر نیز افراد غیربومی هستند.

مرتضوی، با اشاره به راه‌اندازی و فعال کردن پایگاه ایست و بازرسی پلیس به منظور مقابله و پیشگیری از قاچاق کالا و قاچاق مواد مخدر در محور مواصلاتی جنوب به مرکز کشور تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی این ایستگاه ایست و بازرسی در حوزه قاچاق مواد حالت بازدارندگی را دارد. 

وی اظهار داشت: راه‌اندازی این پایگاه که مصوبه شورای امنیت و همچنین شورای مبارزه با مواد مخدر استان را نیز دارد، نیازمند تخصیص اعتبار و واگذاری زمین است.

به گفته وی،هم‌اکنون مکان‌یابی یک زمین جدید برای احداث این پایگاه انجام شده که پیش‌بینی می‌شود با اختصاص اعتبار مورد نیاز این پایگاه تا پایان سال فعال شود.

وی اظهار داشت: این استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر جنوب به مرکز کشور، محل توقف و بارانداز نیست و مسیری برای ترانزیت و عبور مواد از جنوب به مرکز و شمال کشور است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری افزود: در راستای مقابله و مبارزه با موادمخدر ، اجرای طرح‌های پیشگیرانه و مقابله‌ای در اولویت قرار دارد که باید اجرای طرح‌های پیشگیرانه در تمام مناطق و از رده‌های سنی پایین انجام شود.

نگاهی به قوانین مجازات مواد مخدر در ایران

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه موادمخدر دارای انواع مختلف است و هرکدام از آن‌ها دارای مجازات مختلفی است، گفت: نگهداری از موادمخدر با توجه به نوع و میزان آن، دارای حکم شلاق، جریمه نقدی و حبس و در صورتی که میزان مواد بالا باشد،دارای مجارت اعدام است.

علی خسروی افزود:در دادگاه‌ و محاکم قضایی استان با توجه به نوع و میزان موادمخدر،سابقه محکومیت فرد، نحوه دستگیری مجرم، همکاری او با نیروی انتظامی و شرایط روحی و جسمی محکوم،حکم صادر می‌شود.

به گفته وی، حمل و قاچاق موادمخدر نیز مجازات مختلف بسته به نوع و میزان مواد دارد و در کشور ما قاچاق و حمل موادمخدر صنعتی از جمله شیشه و هروئین، مجازات به شدت بیشتری نسبت به مواد مخدر سنتی دارد.

وی اظهار داشت: در مواد ۴، ۵ و ۸ قانون اصلاح مبارزه با موادمخدر مجازات‌های مربوط به حمل، نگهداری، خرید، فروش،تولید و در معرض فروش قرار دادن موادمخدر از جمله تریاک و مشتقات آن، هروئین و مشتقات آن، حشیش و مشتقات آن مشخص شده است.

خسروی افزود: در این قانون، بسته به میزان مواد و  نگهداری،حمل، خرید و فروش مجازات‌های از جمله جزای نقدی، حبس، شلاق، حبس ابد و اعدام در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، مجازات اعدام در این قانون برای حمل و نگهداری تریاک بیش از ۱۰۰ کیلوگرم در دفعات دوم به بعد و برای هروئین ، مرفین، کوکائین، شیشه و کراک، مجازات اعدام برای ۳۰ گرم به بالا و مابقی به تناسب میزان مواد به جزای نقدی، شلاق و حبس محکوم خواهند شد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد گفت: براساس ماده‌ای که در سال ۹۵ به قانون مبارزه با موادمخدر با عنوان ماده ۴۵ اضافه شد، به آن دسته حمل‌های که مشمول اعدام و حبس ابد هستند، اشاره شده است.

وی افزود: در این ماده آمده اگر فرد مسلحانه اقدام کرده باشد، سر دسته حمل باشد یا بیش از ۲ کیلوگرم مواد سفید شامل هروئین،  کوکایین، کراک و شیشه یا ۵۰ کیلوگرم انواع مواد شامل تریاک و مشتقات آن داشته باشد، به اعدام محکوم می‌شود و مابقی موارد  قانون یک درجه تخفیف داده که از اعدام به حبس ابد و حبس ابد به حبس ۲۵ سال تقلیل داده است.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰شهرستان با جمعیتی بیش از ۹۷۹هزار نفر است و با استانهای خوزستان ،اصفهان،لرستان و کهکیلویه و بویراحمد همسایه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار