مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران گفت که ۵۰ قطعه از آب‌بندان‌هایی که برای مقاصد گردشگری در استان شناسایی شده‌اند ، در روستاهای هدف گردشگری واقع هستند.
کد خبر: ۸۵۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷ 02 June 2020

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران گفت که ۵۰ قطعه از آب‌بندان‌هایی که برای مقاصد گردشگری در استان شناسایی شده‌اند ، در روستاهای هدف گردشگری واقع هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مازندران ۱۶۰ روستای هدف گردشگری دارد که تقویت زیرساخت ها ، افزایش دایره جذابیت ها و ساماندهی جذب سرمایه گذار و ورود گردشگر برای آنها در دستور کار قرار دارد.

همچنین بر اساس بررسی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران ، از تعداد ۸۱۲ آببندان استان دستکم ۱۰۹ قطعه برای جذب سرمایه‌گذار و مقاصد گردشگری انتخاب شدند که قرار است با جذب سرمایه گذار مناسب ، این سازه های آبی کاربری گردشگری پیدا کنند. ایجاد اشتغال،افزایش درآمد و حفظ آداب و رسوم و فرهنگ روستاییان از جمله چارچوب های کلی سرمایه گذاری برای تعریف کاربری گردشگری در آببندان هاست.

خسرو طالبی روز سه شنبه در جلسه ایجاد تاسیسات گردشگری آببندان های شهرستان جویبار گفت که هشت آببندان مقصد گردشگری مازندران در شهرستان جویبار واقع است.

وی از هزینه ۳۵۰ میلیارد ریالی طی ۲ سال گذشته برای تقویت کاربری گردشگری در آببندان های مازندران خبر داد و افزود که برای گردشگری در روستاهایی که دارای آببندان هستند می تواند بر محور این سازه آبی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل امور روستایی استانداری مازندران خواستار تسهیل گری شوراهای روستا و دهیاران در زمینه فعال کردن گردشگری در روستاها با محوریت آببندان ها شد و گفت که استانداری هم برای ایجاد طرح گردشگری تسهیلاتی را در اختیار قرار خواهد داد .

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران هم در این جلسه از آببندان ها به عنوان یکی از بسترهای مهم طبیعت گردی در استان یاد و بر ضرورت همکاری همه جانبه روستاییان برای بهره برداری اقتصادی از این نعمت خدادادی در حوزه گردشگری تاکید کرد.

مهران حسنی گفت : آببندان در شمال کشور یک پدیده منحصر به فرد است . ما در استان مازندران بیش از ۸۰۰ قطعه آبندان داریم که به معنای در اختیار داشتن همین تعداد جاذبه بالقوه منحصر به فرد است که تاکنون بهره برداری گردشگری از آنها مورد توجه قرار نگرفته بود.

وی افزود : خوشبختانه استاندار بومی مازندران اوایل سال گذشته این موضوع را مورد توجه قرار داد تا بتوان آببندان ها را در حوزه گردشگری آبی فعال کرد و البته این کار نیازمند حمایت جدی فرمانداران ، دهیاران و شوراهای روستایی است .

حسنی توضیح داد : دهیاران در این حوزه نقش کلیدی خواهند داشت و دو مسئولیت سنگین برای فعال کردن آببندان ها به عنوان جاذبه گردشگری بر عهده آنان است که مهم ترین آن همراه کردن جوامع محلی برای پذیرش گردشگر است.

فرماندار جویبار هم در این نشست گفت : خوشبختانه شهرستان جویبار ظرفیت های زیادی در بخش گردشگری دارد که تاکنون نتوانسته ایم از آنها استفاده کنیم و یکی از این ظرفیت ها هم وجود تعداد زیادی آببندان در این منطقه است.

سید علی اسد افزود : ما در جویبار ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آببندان داریم و خوشبختانه از زمانی که با تاکید استاندار شناسایی آببندان های دارای ظرفیت گردشگری در دستور کار قرار گرفت ، هشت قطعه تاکنون شناسایی شده است که در صورت بهره برداری می تواند زندگی جوامع محلی را متحول کند.

بر اساس گزارش های رسمی ، وسعت آببندان های مازندران بیش از ۱۷ هزار هکتار است ولی در حال حاضر از این سازه های آبی برای تامین آب کشاورزی و در برخی از آنها هم به صورت غیرهدفمند برای پرورش ماهی استفاده می شود.

میراث فرهنگی مازندران پیش از این اعلام کرد که از ۱۰۹ آببندانی که برای مقاصد گردشگری شناسایی شده اند ، حدود ۵۰ درصد تا پایان سال ۹۹ برای این منظور آماده می شوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار