مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از لغو مجوز ۳۳ رسانه غیرفعال در استان بر اساس ماده ۱۶ قانون مطبوعات طی ۲ سال اخیر خبر داد.
کد خبر: ۸۵۷۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶ 02 June 2020

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از لغو مجوز ۳۳ رسانه غیرفعال در استان بر اساس ماده ۱۶ قانون مطبوعات طی ۲ سال اخیر خبر داد.

 ایرنا، بر اساس ماده ۱۶ قانون مطبوعات ، صاحب امتیاز موظف است ظرف ۶ ماه پس از صدور پروانه، نشریه مربوطه را منتشر کند و در غیر این صورت با یک بار اخطار کتبی‌ و دادن فرصت ۱۵ روزه مجدد ، در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه از بین می‌رود. عدم انتشار منظم نشریه در یک سال نیز اگر بدون عذر موجه (‌به‌تشخیص هیأت نظارت) باشد، موجب لغو پروانه خواهد بود.

عباس زارع روز سه شنبه در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره مطبوعات مازندران افزود که مجوز این رسانه ها به خاطر فعالیت نداشتن در مدت زمان طولانی لغو شده است.

وی همچنین از صدور مجوز برای ۹ رسانه جدید در مازندران طی سال جاری خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران همچنین در این نشست درباره وضعیت کمّی رسانه‌های این استان توضیح داد و گفت : طبق آخرین آمارهای معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در حال حاضر ۵۰۲ رسانه ثبت شده شامل رسانه‌های محلی و سرپرستی رسانه‌های سراسری در استان داریم و مازندران از نظر تعداد رسانه‌ها در بین سه استان برتر کشور قرار دارد و از این منظر وضعیت خوبی در کشور داریم.

وی با اشاره به تعدد رسانه‌های مجازی در مازندران افزود : پنج هزار و ۴۰۵ رسانه مجازی در استان داریم که در این میان ۶۵۰ کانال بالای پنج هزار مخاطب دارند. این رسانه‌های مجازی فرصتی خوبی را برای فرهنگسازی ایجاد کردند، اما تاکید داریم که همراهی و همکاری این رسانه‌ها با رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای بیشتر شود. به این شکل که تولید محتوا با رسانه‌ها و بازنشر به عهده فضای مجازی باشد.

تولید محتوا، فصل‌الخطاب ارزیابی رسانه‌ها

زارع تولید محتوا را فصل‌الخطاب ارزیابی رسانه‌ها توسط متولیان رسانه و مردم دانست و گفت: تولید محتوا فصل‌الخطاب ما در حوزه رسانه‌ محسوب می‌شود. وجه تمایز رسانه‌های ما در استان در حال حاضر فقط تولید محتواست. رسانه‌هایی که تولید محتوا دارند در صدر قرار می‌گیرند. این که در استان حدود ۲۰۰ نفر در جشنواره شرکت می‌کنند نشان می‌دهد افراد ثابت و مشخصی در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنند و بسیاری از خبرنگاران فعال نیستند.

وی افزود: تولید محتوا، نقد منصفانه و مطالبه‌گری نکاتی هستند که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از رسانه‌ها انتظار داریم. رسانه‌ها مطالبه‌گری را با رعایت اخلاق رسانه‌ای انجام دهند. مطالبات را با در نظر گرفتن همه شرایط و امکانات و محدودیت‌ها مطرح کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران خاطرنشان کرد: از نقد منصفانه به عنوان موتور محرک جامعه و ادارات استقبال می‌کنیم و از مدیران می‌خواهیم به نقدها پاسخ دهند. اگر ما اشتباهی کردیم صراحتاً می‌گوییم اشتباه کردیم. اگر بتوانیم پاسخ مستند دهیم رسانه‌ها و افکار عمومی توجیه می‌شوند.

زارع اظهار کرد: آمار شکایت از رسانه‌های ما بالاست. بعضا هم از سوی شهرداران است که از استاندار می‌خواهیم که به این موضوع ورود کنند.

وی خاطرنشان کرد: اوضاع رسانه‌های کاغذی ما خوب نیست. اگر تا ۲ هفته‌ دیگر نتوانیم تعاملی با اداره ثبت بابت آگهی‌های ثبتی داشته باشیم رسانه‌های کاغذی ما با مشکل مواجه می‌شوند.

تعدد رسانه‌ها در مازندران یکی از نقدهایی است که متخصصان رسانه به فضای رسانه‌ای مازندران مطرح می‌دانند. در حالی که مازندران یکی از استان‌های پیشتاز از نظر تعداد رسانه‌ها و خبرنگاران در کشور است، از نظر کیفیت فعالیت‌های رسانه‌ای جایگاهی مطلوب در مقایسه با برخی استان‌های دیگر ندارد.

همچنین استفاده برخی سیاسیون از ابزار رسانه و رسانه‌داری آن‌ها سبب بروز برخی انحرافات در فعالیت‌های رسانه‌ای شده و اعتبار رسانه‌های محلی را زیر سوال برده است. از طرفی دیگر گسترش نگرش اقتصادی در رسانه‌های محلی مازندران فرآیند کار حرفه‌ای در رسانه‌های مازندران را با چالش مواجه کرده است. به این موارد می‌توان پدیده چندمجوز بودن برخی افراد در مازندران را نیز افزود که با اهداف شخصی و منافع اقتصادی ایجاد شده و طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشت. به طوری که می‌توان به فردی اشاره کرد که بیش از ۲۰ مجوز رسانه و سرپرستی در مازندران در اختیار دارد.

وجود این رسانه‌های روی کاغذ که بسیاری از آن‌ها صرفا از امتیاز مجوز برای منافع اقتصادی بهره می‌گیرند و تیراژ یا بازدید بسیار محدودی دارند در مجموع سبب شده که اعتماد و نگاه جامعه نسبت به رسانه‌ها تغییر کند.

مازندران ۱۷ روزنامه و حدود ۶۰ هفته‌نامه دارد و از نظر رسانه‌های آنلاین نیز از استان‌های پیشرو در تعداد رسانه‌ها محسوب می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار