رئیس کل دادگستری استان همدان در این مراسم اظهار کرد: در عفو زندانیان در دوره قبل در همدان تنها ۲۰ زندانی آزاد شدند، اما در این دوره با توجه به اینکه حبس‌زدایی در دستور کار دستگاه قضا قرار گرفته، با کار کارشناسی و شبانه‌روزی از آبان ماه سال گذشته تاکنون، ۵۴۱ زندانی در لیست بررسی برای عفو قرار گرفتند و رأفت نظام شامل حالشان شد.
کد خبر: ۸۵۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ 02 June 2020
رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه حبس‌زدایی در اولویت دستگاه قضاست از عفو ۵۴۱ زندانی در همدان توسط مقام معظم رهبری خبر داد.

به گزارش فارس؛ مراسم آزادسازی نمادین تعدادی از زندانیان مشمول عفو رهبری به مناسبت عید سعید فطر و سالروز آزادسازی خرمشهر در گلزار شهدای همدان برگزار شد.

 ۵۴۱ زندانی در همدان از بین ۳ هزار و ۷۰۰ زندانی کشور توسط رهبر انقلاب عفو شدند که با ابتکار رئیس کل دادگستری استان همدان تعدادی از آن‌ها در گلزار شهدا گرد هم جمع شدند تا بازگشت به زندگی خود را از کنار مزار مطهر شهدا آغاز کنند.

 رئیس کل دادگستری استان همدان در این مراسم اظهار کرد: در عفو زندانیان در دوره قبل در همدان تنها ۲۰ زندانی آزاد شدند، اما در این دوره با توجه به اینکه حبس‌زدایی در دستور کار دستگاه قضا قرار گرفته، با کار کارشناسی و شبانه‌روزی از آبان ماه سال گذشته تاکنون، ۵۴۱ زندانی در لیست بررسی برای عفو قرار گرفتند و رأفت نظام شامل حالشان شد.

 محمدرضا عدالتخواه اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه تأکید داشت مسئولان قضا منتظر درخواست عفو از سوی زندانی و یا خانواده‌هایشان نشوند و خودشان به زندان‌ها بروند و در بازدید از زندانیان اگر مشاهده کردند هر زندانی اصلاح شده، نگذارند در زندان بماند.

وی افزود: در حقیقت برای این تعداد عفوخوردگان جمله "بازگشت به زندگی" پرمعناتر است و از خانواده‌های آنان نیز خواستیم تا در جوار مزار مطهر شهدا با آنان همراه شوند.

رئیس کل دادگستری همدن با بیان اینکه از این افراد خواستیم تا با شهدا میثاق‌نامه‌ای برای ترک جرم و بازگشت به زندگی ببندند تصریح کرد: معتقدیم زندان تنها باید جایی برای اراذل و اوباش، قاتلان و مجرمان جرائم خشن باشد.

وی ادامه داد: امروز فرصت جبران برای عفوخوردگان وجود دارد و آن‌ها می‌توانند با بازگشت به زندگی آن هم در چنین مکان مقدسی با خون پاک شهدا عهد و پیمان ببندند که به زندگی سالم بازگردند.

عدالتخواه تصریح کرد: امروز هر کدام از این افراد با قرآنی که از نماینده، ولی فقیه در استان هدیه گرفته‌اند بر سر مزار یک شهید حضور می‌یابند تا با یاری از کلام‌الله مجید و دوستی با فرهنگ شهدا در مسیر درست گام بردارند و برای خود و خانواده‌هایشان عزت‌آفرین شوند.

وی تأکید کرد: هیچ زندانی مشمول آزادی نشد مگر آن که یا حافظ بخشی از قرآن کریم بود و یا تعهد اخلاقی به ما داده تا در این زمینه پس از آزادی با استمداد از آیات نوربخش الهی مسیر درستی برای زندگی خود انتخاب کند.

رئیس کل دادگستری همدان ادامه داد: در حال حاضر نیز وضعیت بیش از یک‌هزار زندانی در استان در دست بررسی است تا اگر شرایط آزادی داشته باشند روند کارشان دنبال شود.

وی افزود: در بخشی از میثاق‌نامه با شهدا عنوان شده با خون پاک شهدا پیمان می‌بندیم که قدردان بهره‌مندی از این فرصت ایجاد شده باشیم و دیگر مرتکب جرمی نشویم و با عزت زندگی کنیم و به خود و خانواده و جامعه ظلم نکنیم.

عدالتخواه با بیان اینکه ما هیچ ضمانتی از افراد مشمول عفو نگرفتیم و آن‌ها تنها با شرافت خود این میثاق‌نامه با شهدا را تضمین کردند تأکید کرد: این افراد به طور عمده زندانیان مرتبط با جرائم خرد بودند، سابقه کیفری نداشتند و واقعاً اصلاح شدند و با بررسی‌های دقیق مشخص شده که هیج اثر مخرب و زیانباری برای جامعه ندارند و حتی اگر پای شاکی خصوصی هم در میان بوده توانسته‌اند رضایت او را جلب کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار