معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: احتمال شیوع بیماری تب مالت در فصل بهار بیشتر از سایر ایام سال است، لذا رعایت موارد پیشگیری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ضرورت دارد.
کد خبر: ۸۵۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ 30 May 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،شاهرخ یارویسی، اظهار کرد: تب مالت یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که بومی استان و کشور بوده و معمولا در فصل بهار که فصل زایش گوسفند و بز است، احتمال شیوع این بیماری بیشتر از سایر ایام سال است.

وی اضافه کرد: چون در فصل بهار عرضه فرآورده‌های لبنی بیشتر می‌شود، لذا درصد ابتلا به بیماری در فصل بهار در جمعیت انسانی بالاتر از سایر ایام سال است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس با بیان اینکه گوشت، شیر و لبنیات آلوده منشا بیماری تب مالت هستند، گفت: توصیه می‌شود مردم فقط گوشت و فراورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده کنند و از خرید گوشت از واحدهای کشتارغیرمجاز و یا لبنیات از لبنیاتی‌های سنتی صرف نظر کنند.

یارویسی با تاکید بر اینکه شهروندان به هیچ عنوان نباید شیر، پنیر، بستنی، خامه، سرشیر و دیگر لبنیات را از لبنیاتی های سنتی خریداری کنند، گفت: پنیر آلوده بیشترین خطر انتقال بیماری تب مالت را دارد، چون در فرآیند تبدیل شیر به پنیر نیاز به حرارت زیاد وجود ندارد و همین مسئله احتمال آلودگی پنیر را بالا می برد.

یارویسی با توصیه به مصرف محصولات پاستوریزه برای جلوگیری از شیوع تب مالت، از کسانی هم که تمایل به خرید شیر تازه از واحدهای سنتی دارند، خواست تا حتما شیر را به مدت پنج دقیقه پس از رسیدن به دمای جوش(قُل خوردن) بجوشانند.

یارویسی در ادامه به تشریح علائم بیماری تب مالت در دام ها پرداخت و گفت: بیماری تب مالت باعث سقط جنین در جمعیت دام سبک و سنگین شده، اما هیچ تلفاتی در دام‌های بالغ چه سبک و چه سنگین در پی ندارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از دامدارانی که سقط جنین در دام های خود می‌بینند خواست تا ضمن اطلاع به دامپزشکی، لاشه جنین سقط شده را پس از پوشیدن دستکش، عینک و لباس مناسب در خارج از دامداری و در چاله ای به عمق حداقل 1.5 متر دفن کرده و روی آن آهک بریزند.

یارویسی ادامه داد: این دامداران باید دام سقط جنین کرده را به مدت یک هفته دور از گله نگهداشته و برای انجام تست تب‌مالت اقدام کرده و بعد از اطمینان از سلامتی، دام را وارد گله کنند، در غیراینصورت باید نسبت به معدوم سازی دام اقدام کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار