مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: با پایش مستمر و لحظه ای میزان آلاینده های جوی درصدد کنترل فعالیت ۱۶ کانون گرد و غبار در استان اصفهان برآمدیم.
کد خبر: ۸۵۴۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱ 26 May 2020

منصور شیشه فروش با اشاره به ۱۵۸ میلیمتر میانگین بارشها در سال آبی جاری اظهار داشت: این بارشها نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۶ درصدی همراه بوده و بیشترین بارشها در مناطق شمال و شرق استان اصفهان شامل شهرستانهای آران و بیدگل، اردستان و کاشان است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مدیریت بحران نسبت به فعال شدن کانون‌های گردو غبار در استان اصفهان گفت: وسعت کانون‌های گردوغبار با علت فرسایش بادی است که به درجه‌های یک و دو و سه تقسیم بندی می‌شود و تاکنون ۱۶ کانون گردوغبار در استان اصفهان شناسایی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به خسارات فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در استان اصفهان گفت: با فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، راه‌ها و جاده‌های استان اصفهان تحت تأثیر طوفان‌های شنی قرار گرفته که در شهرستانهای کاشان، آران و بیدگل، اردستان، نائین، اصفهان، برخوار و نطنز گردوغبار مشهود است.

فعالیت ۱۶ کانون گردوغبار متأثر از کویرهای اطراف استان اصفهان

وی افزود: ۱۶ کانون گردوغبار در استان اصفهان متأثر از کویرهای است که استان اصفهان را محصور کرده است و در تعامل با استان‌های دیگر تمهیداتی برای کنترل این گردوغبار اندیشیده شده است.

شیشه فروش با بیان وزش باد در سه جهت تصریح کرد: وزش باد از شرق به غرب در فصل تابستان و به علت نبود رطوبت موجب گردوغبار می‌شود که در خردادماه سال گذشته چند روز بحرانی را ایجاد کرد.

وی بیان داشت: مدیریت بحران استانداری اصفهان در جلسه‌ای با اداره کل محیط زیست، هواشناسی، مرکز بهداشت و منابع طبیعی و در تعامل با استان‌های دیگر جهت اقدامات مشترک، رایزنی کرد.

تخصیص بودجه ۴۶ میلیارد تومانی در سال گذشته جهت مهار کانون‌های گردو غبار

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به تخصیص بودجه ۴۶ میلیارد تومانی جهت مهار کانون‌های گردو غبار در استان اصفهان اظهار داشت: ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان تخصیص یافت تا با اجرای طرح‌های نهالکاری و مالچ پاشی در جهت کنترل کانون‌های گرد و غبار برآیند.

وی افزود: در ۴ هزار هکتار از طاغ زارها جهت مبارزه با موش اقدام شد و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان توسط اداره کل محیط زیست جهت جلوگیری از تخریب پوشش‌های گیاهی در مراتع و لایروبی حاشیه زاینده رود با هدف پیشگیری از فعالیت کانون‌های گرد و غبار تخصیص داده شد.

شیشه فروش به ۱۴ ایستگاه سنجش آلاینده‌های اداره کل محیط زیست استان اصفهان هم اشاره‌ای کرد و افزود: با فعالیت ایستگاه‌های سنجش آلاینده محیط زیست، شهرداری و هواشناسی می‌توان جهت کنترل این کانون‌های گردو غبار اقدام کرد.

انجام ۲ مطالعه با هدف منشایابی آلودگی و تهیه سیاهه انتشار آلاینده‌های اصفهان

وی بیان داشت: دو مطالعه بزرگ با محوریت اداره کل محیط زیست و با همکاری شهرداری اصفهان توسط دو دانشگاه اصفهان و صنعتی با بررسی منشایابی و سهم بندی ذرات معلق در هوا و تعیین سهم منابع آلاینده و تهیه سیاهه انتشار آلاینده‌ها انجام شده است که این مطالعات باید به صورت سناریو به پایش کیفی هوا مبدل شود و وظیفه آن به اداره کل محیط زیست استان اصفهان مکلف شد.

شیشه فروش اشاره‌ای به قانون هوای پاک هم داشت و افزود: اداره کل هواشناسی و منابع طبیعی و محیط زیست با پایش لحظه‌ای و مستمر آلاینده‌های جوی و توسعه ایستگاه‌های پایش و هشدار در جهت پیشگیری و کنترل گرد و غبار اقدام خواهند کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار