سردار شهید علی‌رضا طغرایی، تنها شهید گلستانی سوم خرداد سال ۶۱ است که همزمان با آزادسازی خرمشهر پس از ورود به دروازه این شهر توسط نیروهای رژیم بعثی عراق به شهادت رسید.
کد خبر: ۸۵۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶ 23 May 2020

یادی از تنها شهید گلستانی آزادسازی خرمشهر 

سردار شهید علی‌رضا طغرایی، تنها شهید گلستانی سوم خرداد سال ۶۱ است که همزمان با آزادسازی خرمشهر پس از ورود به دروازه این شهر توسط نیروهای رژیم بعثی عراق به شهادت رسید.

شهید طغرایی در دوم دی ماه سال ۱۳۳۹ در خانواده مذهبی در شهرستان گرگان به دنیا آمد.

وی پس از گذراندن دوران ابتدایی در حالی برای ادامه تحصیل وارد دبیرستان شد که ریشه‌های انقلاب اسلامی در حال شکل‌گیری بود و به همین دلیل، برای پیروزی انقلاب در برابر رژیم شاهنشاهی اقدام به پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) کرد و پس از کسب مدرک دیپلم در رشته تجربی به سمت آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی شبانه‌روزی مردم و دوستان خود برای تحقق پیروزی انقلاب اسلامی گام برداشت.

وی یکی از افرادی بود که در تظاهرات پنجم آذر گرگان سال ۵۷ در درگیری با نیروهای پهلوی شرکت داشت و با اصابت گلوله زخمی شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به سخنان معمار کبیر انقلاب با حرکت در مسیر سازندگی جامعه، راهی نو در مسیر زندگی خویش آغاز کرد و پس از تشکیل جهاد سازندگی با توجه به علاقمندی خود، وارد آن سازمان شد.

وی با آغاز جنگ تحمیلی تلاش وافری برای اعزام به جبهه نمود و به همین منظور راهی قم شد تا در آنجا آموزش ببیند، طی سال‌های ۵۹ و ۶۰ دوبار از قم راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و برای بار سوم در سوم دی ماه سال ۶۰ از گرگان اعزام گردید.

در این اعزام، همراه با سایر رزمندگان در آزادسازی بستان و عملیات چزابه نقش‌آفرینی کرد و به علت عملیاتی بودن و فعالیت‌هایی که داشت مسئولیت‌هایی در تیپ نجف اشرف پایگاه شهید مدنی اهواز به وی واگذار شد.

شهید طغرایی با حضور در عملیات بیت المقدس، همراه با سایر رزمندگان برای آزادسازی خرمشهر در مقابل نیروهای بعثی قرار گرفت و پس از پنج ماه حضور مداوم در مناطق جنگی در روز سوم خرداد سال ۶۱، در ابتدای ورودی شهر خرمشهر مورد اصابت گلوله نیروهای عراقی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت رسید.

در عملیات بیت‌المقدس، ۱۹ هزار نفر از نیروهای‌ عراقی‌ اسیر و ۱۶ هزار نفر دیگر کشته‌ یا زخمی‌ شدند و همچنین ۵۵۰ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر، ۵۰ دستگاه‌ خودرو، ده‌ها قبضه‌ توپ، ۵۳ فروند هواپیما و ۳ فروند هلی‌کوپتر دشمن‌ نیز در این‌ عملیات‌ منهدم‌ شد و در نهایت نیروهای ایرانی پس از ۵۷۸ روز، خرمشهر را از چنگ دشمن بیرون آوردند.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار