کد خبر: ۸۵۳۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸ 22 May 2020
به گزارش تابناک مازندران از آوای خزر. ظرفیت سه منطقه ویژه اقتصادی در مازندران و تبدیل آن به منطقه آزاد یکی از خواسته‌های دیرینه مردم و مسئولان استان مازندران بود که سرانجام روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه توسط مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری تصویب شد تا پس از منطقه آزاد کیش، منطقه آزاد قشم، منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد ارس، منطقه آزاد انزلی، منطقه آزاد اروند و منطقه آزاد ماکو، در کنار منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس- دوغارون هشتمین منطقه آزاد کشور لقب بگیرد.

پرونده ایجاد منطقه آزاد در مازندران به قدمت سه دهه و عمر چندین دولت برمی‌گردد، زمانی این طرح به دلیل اختلافات سیاسی و اجتماعی و سهم خواهی نمایندگان و مسئولان شهرستان‌های مختلف از تصویب خارج‌شده بود و درنهایت دو سال پیش‌طرح سه لکه‌ای برای ایجاد منطقه آزاد در مازندران پیشنهاد و پس از فراز و نشیب‌ها و، اما و اگر‌های دنباله دار، سرانجام با رای موافق ۱۳۲ نماینده مجلس تصویب و به ثمر نشست.

طی روز جاری، شنیده‌ها حاکی از ایراد شورای نگهبان به این طرح و پاس کاری روند بررسی این ماجرای پر کش و قوس از مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد؛ بحثی که در میان عوام دهان به دهان نقل می‌شود و اظهار نظر مشخصی از سوی نمایندگان و مسئولان استانی در این باره آن را رد یا تایید نکرده است.
 
هول و ولای رد مناطق آزاد به دل مازندرانی‌ها افتاد/شاعری: هنوز شورای نگهبان اعلام نظری نکرده است
علی محمد شاعری نماینده مردم نکا، یهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار آوای خزر گفت: این موضوع مربوط به هشت منطقه‌ای بوده که قبلا جزو مناطق آزاد بوده است.

وی افزود: ۸ منطقه را نزدیک به ۴ ماه پیش مجلس به تصویب رساند که موضوعش به ۵ سال قبل بر می‌گردد؛ در این خصوص، شورای نگهبان آن را قبول نکرده و به مجلس عودت داده شد که مجلس دوباره بر مصوبه قبلی خود تاکید کرد و لذا در چنین شرایطی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصمیم گیری باید بکند.

نماینده مردم نکا، یهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر در خصوص مناطق آزاد امیرآباد، بابلسر و نوشهر و دوغارون-سرخس هم اگر شورای نگهبان تایید کند که تصویب می‌شود و اگر تایید نشود به مجلس بعدی واگذار می‌شود.

شاعری ادامه داد: اگر این طرح مود تایید شورای نگهبان قرار نگیرد به مجلس دهم نمی‌رسد و کارش به مجلس یازدهم می‌کشد که باید دید نمایندگان مجلس یازدهم در این باره چه اقداماتی را انجام خواهند داد.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس دهم در خصوص ۸ منطقه قبلی آزاد، همچنان روی نظر خود تاکید دارند و پس از ایراد وارد آوردن شورای نگهبان نیز، مجددا نظر قبلی خود را تصویب کردند.

نماینده مردم نکا، یهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در شرایط فعلی، موضوع رسیدگی به ۸ منطقه به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده است، اما در خصوص مناطق ۳ گانه که حدود دو هفته قبل مورد تصویب مجلس و جهت ادامه روند قانونی به شورای نگهبان واگذار شد، شورای نگهبان معتقد است که منطقه آزاد در کشور توجیهی ندارد.
هول و ولای رد مناطق آزاد به دل مازندرانی‌ها افتاد/شاعری: هنوز شورای نگهبان اعلام نظری نکرده است

شاعری اضافه کرد: بر اساس برآوردها، شورای نگهبان چندان موافق با ایجاد منطقه آزاد جدید در کشور نیست و چندان با این موضوع موافق نیستند.

وی افزود: در کنار عدم موافقت شورای نگهبان در خصوص مناطق ۸ گانه، اما مجلس با این طرح موافق است؛ در خصوص مناطق ۳ گانه نیز تاکنون مجلس موافقت خود را اعلام کرده، اما شورای نگهبان هنوز نظر قطعی خود را اعلام نکرده و اعلام نظر شخصی در این باره اعلام نشده است.

نماینده مردم نکا، یهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر شورای نگهبان به مناطق آزاد ۳ گانه نیز ایراد وارد کند، ادامه کار به مجلس بعدی کشیده خواهد شد که ما نمی‌دانیم که مجلس بعدی رو نظر قبلی خود می‌ایستد یا خیر و تایید یا رد این موضوع به قدرت و نظر مجلس بعدی دارد.

شاعری متذکر شد: من مجلس بعدی را در خصوص منطقه آزاد، خیلی قوی نمی‌بینم و باید دید در مجلس بعدی در صورت رد شورای نگهبان در خصوص مناطق آزاد سه گانه چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد.
هول و ولای رد مناطق آزاد به دل مازندرانی‌ها افتاد/شاعری: هنوز شورای نگهبان اعلام نظری نکرده است

وی بیان کرد: اظهارنظر‌های منتشره در خصوص رد تایید مناطق آزاد مربوط به مناطق آزاد ۳ گانه نیست و به مناطق ۸ گانه آزاد قبلی مربوط است.
شوق و اشتیاق تصویب مناطق آزاد از سوی مجلس در میان مردم و مسئولان برای رسیدن به آروزیی دیرینه حالا در کنار برخی شایعات و شنیده‌ها مبنی بر رد آن از سوی شورای نگهبان، هول و ولا به دل مردم مازندران انداخته است؛ موضوعی که خوشبختانه بنا بر اعلام نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی، مربوط به مناطق ۸ گانه قبلی مورد تایید مجلس است و هنوز در خصوص مناطق آزاد ۳ گانه مازندران اعلام نظری نشده است.

منطقه آزاد یکی از سکو‌های پرش اقتصادی برای استان مازندران محسوب می‌شود که تصویب آن می‌تواند راه صد ساله توسعه و پیشرفت را هم برای فعالان اقتصادی و هم صنایع و مردم را بسیار کوتاه‌تر و هموار‌تر کند؛ امری که حالا در گام نخست به نظر شورای نگهبان و در گام بعدی به جدیت و همت نمایندگان مجلس بعدی بستگی دارد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار