والیبال در کردستان از جمله رشته های ورزشی است که هرساله مخاطبان بیشتری به خود جلب می کند و این رشته ورزشی به گونه ای قهر خانواده ها رو با دنیایی ورزش جبران کرده است.
کد خبر: ۸۵۱۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱ 17 May 2020

وداع والیبال کردستان با لیگ برتر 

والیبال در کردستان از جمله رشته های ورزشی است که هرساله مخاطبان بیشتری به خود جلب می کند و این رشته ورزشی به گونه ای قهر خانواده ها رو با دنیایی ورزش جبران کرده است.

سرعت رشد والیبال در ایران به گونه ای رقم خورد که تمام رشته های گروهی در کشور حسرت موفقعیت های آن را می خوردند و این مهم نشانه اعتماد و حمایت مسئولین مربوطه در یک برهه زمانی خاص بود.

کردستان که در گذشته با سرعتی لاک پشتی در لابه لای جریانات والیبال حرکت می کرد تا فقط نامشان از لیست حذف نشود، با آمدن باشگاه ورزشی راه یاب ملل از پایتخت به این دیار، جان تازه ای به خود گرفت و نام والیبال کردستان در محافل ورزشی بر سر زبان ها افتاد.

پس از آن در سال ۹۵ باشگاه فرهنگی ورزشی راه یاب ملل در تهران پا در میدان بزرگ والیبال گذاشت و با تیم داری در این حوزه و حضور در لیگ تهران که زیر گروه دسته یک ایران محسوب می شد استارت کار را زد.

این تیم در آن سال توانست با قهرمانی در این رده سهمیه دسته یک کشور را کسب کند تا در مرحله ای بالاتر در کشور خود نمایی کند.

"برادران بیگلر" که مسئولیت باشگاه را بر عهده داشتند به دلیل اینکه خود زاده خاک کردستان بودند و ارق خاصی به این منطقه داشتند تیم را از بدنه تهران جدا و به زادگاهشان شهرستان مریوان آوردند تا با این عمل و با ایجاد شور و شوق ورزشی، حذف نگاه های سیاسی به منطقه و توسعه گردشگری را فراهم کنند.

در سال ۹۶ تیم راه یاب ملل با حضور بازیکنان بومی و غیر بومی در دسته یک کشور حاضر شد ولی در آن سال نتوانستند نتیجه خوبی را کسب کنند.

در سال ۹۷ این تیم دوباره با قدرت و برنامه ریزی بیشتر وارد میدان شد و با بازی های قدرتمند توانستند سکوی قهرمانی دسته یک کشور را از آن خود کنند و امتیاز و حضور در لیگ برتر که آرزوی دیرینه این خانواده ورزشی بود را محقق کنند.

نام والیبال کردستان به واسطه راه یاب ملل در آن روزها در تمام محافل ورزشی ایران پیچیده شده بود و شهر مریوان در سال ۹۸ میزبان بزرگان والیبال ایران شد.

در سال ۹۸ بیشتر پیکر بندی تیم را بازیکنان غیر بومی برعهده داشتند و این مسئله بارها به صورت نقد توسط اهالی والیبال اعلام می شد ولی مدیران باشگاه بر این امر واقف بودند که هنوز بازیکنان کردستانی شرایط فنی لازم برای حضور در این سطح را ندارند.

تیم راه یاب ملل مریوان باتمام وجود برای والیبال کردستان در بهترین سطح ایران توپ زد و توانست در لیگ برتر ماندگار شود و دل هواداران را برای حضوری دیگر و ایجاد شور و نشاط گرم کند.

اما این داستان و این رویا زیاد در این دیار باقی نماند و شامگاه ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۹۹ با انتشار خبری تلخ برای اهالی ورزش از زبان مدیر باشگاه، جامعه ورزش کردستان به شوک فرو رفت.

"خبات بیگلر" مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی راه یاب ملل با انتشار پستی در اینستا گرام عنوان کرده بود که به دلیل عدم حمایت مسئولین استانی و شهرستانی و وعده وعیدهای توخالی دیگر از ادامه راه و حضور دوباره در لیگ برتر خودداری کرده است.

در راستای همین مسئله در یک گفت و گوی اختصاصی با مدیرعامل باشگاه راه یاب ملل، جزئیات این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم.

بیگلر ضمن ابراز تاسف از این مسئله گفت: برای توسعه ورزش در این دیار جلو آمدیم، اما نمی دانم چرا بعضی ها مانع این کار شدند.

وی اظهار کرد: سال گذشته برای حضور در لیگ برتر بالغ بر ۳ میلیارد تومان هزینه کردیم و هنوز نیز به بازیکنان تیم بدهکار هستیم.

مدیرعامل باشگاه راه یاب ملل با اشاره به نشست با هیات مدیره راه یاب و حضور دوباره و با قدرت در لیگ برتر، عنوان کرد: در نشستی که با اعضای هیات مدیره شرکت راه یاب داشتیم متاسفانه نتوانستیم جواب مثبت را دریافت کنیم و شرکت خواستار انصراف این تیم از لیگ برتر شد.

بیگلر ادامه داد: تمام تیم های حاضر در لیگ برتر از پشتوانه های خوبی از سوی مسئولین و صنایع تجاری برخوردار هستند ولی ما در سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ نامه به واحدهای تجاری این استان در خصوص حمایت نوشتیم، اما دریغ از یک پاسخ.

وی با بیان اینکه حضور تیم والیبال در لیگ برتر باعث توسعه ورزش در هر استانی می شود، افزود: جلسات متعددی با مدیرکل ورزش و جوانان و استانداری داشتیم و آنها بارها به ما وعده می دادند که ما را حمایت می‌کنند ولی هیچگاه این حمایت ها صورت نمی گرفت.

مدیرعامل باشگاه تصریح کرد: مقرر شده بود استانداری از منبع دو درصدی بودجه عمرانی برای کمک به ورزش کردستان، مبلغی به حساب ورزش و جوانان و از طریق آنها به حساب هیات والیبال واریز و به ما کمک شود که تمام این مسائل انجام نگرفت.

بیگلر در ادامه از ناملایمتی ها نسبت به این باشگاه ابراز نارحتی و خاطرنشان کرد: ورزش و جوانان، هیات والیبال استان کردستان، هیات والیبال شهرستان مریوان، استانداری و حتی صداوسیما در خصوص پخش بازی ها مارا یاری نکردند.

وی گفت: بارها از صداوسیمای استان خواستیم که بازی های ما را به صورت زنده پخش کنند ولی مسئولین بومی استان فقط در قبال پرداخت پول این امر را انجام می دادند و این در صورتی بود که مدیر شبکه ورزش که فردی غیر بومی بود بارها با ما تماس می گرفتند و می گفتند اگر کردستان به ما آنتن بدهد، ما رایگان این مسابقات را پخش می کنیم.

خبات بیگلر در پایان یادآور شد: پیغام ها و شایعات زیادی منتشر شده است که راه یاب ملل امتیاز این تیم را فروخته است ولی باید گفت این مهم کاملا تکذیب می شود و هرگاه فردی یا شرکتی بخواهد این تیم را در لیگ برتر حمایت کند ما این امتیاز را به او خواهیم داد و حتی حمایت مالی را نیز از آنها انجام خواهیم داد.

"و اما اینکه چرا اینگونه مسائل مهم ورزشی در استان به راحتی کنار می رود جای سئوال دارد و اما مسئله مهم دیگر این است که والیبال کردستان دیگر تیمی در لیگ برتر ندارد و این وداع زود هنگام یقیناً تاثیر منفی روی ورزش کردستان خواهد گذاشت."

منبع/ ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار