اعضای شورای شهر تهران در حالی به طرح توسعه مجلس انتقاد دارند که مدیران شهری این طرح را از دستاورد‌های خوب خود می‌دانند.
کد خبر: ۸۴۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷ 13 May 2020

همه چیز در مورد طرحی که برای حناچی کارت زرد داشت/ ماجرای اختلاف شورای شهر و مجلس چیست؟

به گزارش تابناک سمنان: اولین خبر از سوی محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران مخابره شد که در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از تصویب طرح توسعه مجلس شورای اسلامی خبر داد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود نوشت: در جلسه شورای شهرسازی و معماری ایران بودم، متأسفانه با وجود مخالفت جدی من و محسن هاشمی طرح توسعه و ساماندهی مجلس شورای اسلامی بدون رعایت حقوق عمومی شهر و مالکین اماکن واقع در محدوده طرح حریم آن به تصویب رسید.

طرح توسعه مجلس شورای اسلامی از جایی کلید خورد که از گذشته ساختمان قدیم مجلس در میدان بهارستان واقع و در همان زمان به گونه‌ای تصمیم گیری شد که در خیابان‌های مجاور این نهاد مانند خیابان «مردم» خانه‌های کم ارتفاع (یک و دو طبقه) با عنوان خانه‌های سازمانی برای کارکنان و نمایندگان مجلس احداث شود.

بین سال‌های ۹۵ و ۹۶ در دوره مدیریت قبل شهر تهران با توافق‌های انجام شده بین نهاد مجلس و شهرداری ساخت و سازهای کم ارتفاع به بارگذاری‌های بلند مرتبه تبدیل شد تا به وسیله آن در کنار ساختمان‌های اداری و تجاری، هر کمیسیون و نماینده دفتری جداگانه برای خود داشته باشد.

پس از شروع ساخت و ساز به این روش فضای پیرامون ساختمان مجلس رنگ و بوی امنیتی به خود گرفت و در مجلس مصوبه امنیتی شدن محیط ساختمان مجلس نیز به تصویب رسید و از آن روز برخی از دسترسی‌های پیرامون مجلس با فنس کشی مسدود شد.

پس از روی کار آمدن شورای پنجم خیابان «مردم» از دو سمت به دلایل امنیتی مسدود و طرح توسعه ساختمان مجلس به موضوعی بین نهادهای امنیتی و مجلس بدل شد که در نهایت بررسی جوانب امر برای قانونی کردن اقدام‌ها موجب شد طرح توسعه مجلس به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح شود تا در آن جا به تصویب برسد.

موضوع طرح توسعه و ساماندهی مجلس شورای اسلامی تا جایی برای مدیریت شهری تهران چالش بر انگیز شد که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در جلسه علنی روز گذشته (سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ) شورای شهر تهران در سخنانی تیر انتقاد‌های خود در این بخش را به سمت شهرداری تهران نشانه گرفت.

رئیس شورای شهر تهران که کمتر پیش آمده بود به شهرداری تهران و شخص پیروز حناچی تذکر دهد، این بار عملکرد شهرداری تهران در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری برای توسعه و ساماندهی مجلس را تاب نیاورد و در تذکر خود گفت: متأسفانه در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری که روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت ماه) برگزار شد، شخص آقای حناچی شرکت نکرد و تنها شخص شهردار منطقه (سعادتی) حضور داشت.

چند صدایی حکایت این روزهای مدیریت شهری / طرح توسعه مجلس پلاسکوی دوم؟

هاشمی با اشاره به عملکرد ضعیف مدیریت شهری درباره طرح توسعه ساختمان مجلس گفت: متأسفانه در جلسه روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت ماه) شهردار منطقه به گونه‌ای صحبت کرد که گویا موافق تصویب و اجرای طرح ساماندهی ساختمان مجلس است.

اما هاشمی به دادن تذکر در این بخش بسنده نکرد و پس از برگزاری جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران باز هم به این موضوع اشاره کرد و گفت: موضوع امنیت ساختمان مجلس شورای اسلامی در شورای عالی شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت، اما نکته قابل تأمل این بود که در اطراف ساختمان مجلس خیابانی وجود دارد به نام مردم که در کنار مسدودسازی معبر که برخلاف مصوبات است، در آنجا بلند مرتبه سازی با نمای شیشه‌ای نیز انجام شده است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در طرح توسعه مجلس مشورتی با شهرداری و شورای شهر تهران نشده و اعتقاد ما این است که کار به شکل غیر اصولی انجام شده و نکته دیگر این است که در جلسه شورای عالی شهرسازی در زمان بررسی طرح توسعه مجلس، شهردار تهران شرکت نداشت و متأسفانه شهردار منطقه که در جلسه حاضر بود هیچ مخالفتی با طرح پیشنهادی نکرد و طرح در شورای شهرسازی تصویب شد.

 

اما این شکل واکنش از سوی رئیس شورای شهر تهران با اظهار نظر علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ مواجه شد تا به تبیین زوایای پنهان جلسه روز دوشنبه شورای عالی شهرسازی و معماری با محوریت طرح توسعه ساختمان مجلس بپردازد.

علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران گفت: جلسه دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه شورای عالی شهرسازی و معماری جلسه بسیار خوبی بود که دستاورد‌های مهمی برای شهرداری تهران داشت.

شهردار منطقه ۱۲ تهران افزود: در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری محدوده مجلس از ۴۱ هکتار به ۲۸ هکتار کاهش پیدا کرد و به شکلی تصمیم گیری و تدابیری اتخاذ شد تا شهروندان بتوانند از ساختمان‌های تاریخی مجلس بازدید کنند.

چند صدایی حکایت این روزهای مدیریت شهری / طرح توسعه مجلس پلاسکوی دوم؟

سعادتی با اشاره به اینکه با هماهنگی با سپاه محدوده حریم ۵۰۰ متری مجلس مشخص و تعیین شد، گفت: بسیاری از محدوده‌ها و معابر مجلس به دلیل مسائل امنیتی ثابت شده بود که می‌توان گفت یکی از دستاورد‌های جلسه شورای عالی شهرسازی، خارج شدن میدان بهارستان از زیر مجموعه حریم  مجلس بود.

او با تأکید بر اینکه موضوعات مورد نقد از سوی اعضای شورای شهر تهران در سال ۹۰ به تصویب ماده ۵ رسیده است، بیان کرد: الحاق خیابان «شریف رضی» و «مردم» به مجلس از موضوعاتی بود که پیش‌تر درباره آن تصمیم گیری شده بود و ربطی به جلسه شورای عالی شهرسازی نداشت.

شهردار منطقه ۱۲ تهران ادامه داد: در ازای الحاق خیابان شریف رضی قرار بر این شد معبری در بخش جنوبی‌تر احداث شود تا مسیر تردد برای شهروندان وجود داشته باشد.

سعادتی  ادامه داد: در ازای مسدودسازی خیابان مردم کار تعریض و تملک خیابان آجانلو انجام می‌شود.

او با تأکید بر اینکه ما نیز در شهرداری تهران به بسیاری از اقدام‌های انجام شده در محدوده مجلس انتقاد داریم، گفت: ساختمان اداری مجلس با نمای شیشه‌ای در گذشته ساخته شده است و ما نیز به نمای آن ایراد فنی داریم.

شهردار منطقه ۱۲ تهران ادامه داد: بر خلاف صحبت‌های مطرح شده تصویب طرح توسعه ساختمان مجلس موضوع جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری نبود و در جلسه روز دوشنبه شورای عالی شهرسازی تنها به حل ایراد‌های مصوبه پرداخته شد.

سعادتی تصریح کرد: منتظرم تا مصوبه شورای عالی شهرسازی امضاء شود تا مدیران شهری به دستاوردهای شهری در این طرح پی ببرند.

این اولین بار نیست که شورای عالی شهرسازی و معماری نظری بر خلاف نظر مدیریت شهری دارد و پیش تر نیز در ساخت پلاسکو شاهد این شکل اختلاف نظرها بودیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار